2024-02-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etunabjorn
Tänker bara rådfråga lite här, min sambo har börjat gå till en psykolog för att reda ut gamla saker som sitter kvar.
Första psykolog-mötet handlade till 95% om mig, att hon borde lämna ”inte med direkta ord” att jag aldrig kommer ändras, att man behöver träffa botten för att kunna inse och ändra saker.

Jag är en FD och nuvarande missbrukare under perioder, jag har nu lagt in mig själv på Psykiatrin och gjort en egenremiss till Beroendecenter, dels för att jag aldrig kan sluta med droger men jag vill, men också att jag vill utredas (EIPS).
Psykologen har oerhört mycket ”erfarenhet” inom missbruk och det finns ingen annan väg än att lämna, för jag är inte redo att ändras och jag vill inte, hon ser att jag är problemet men problemen fanns långt innan jag kom in i hennes liv.
Hon styrdes hela tiden tillbaka till mig som att jag är det enda problemet, försökte min sambo byta ämne så pekades det direkt tillbaka på mig.
Jag råder henne att byta psykolog, men hon vill ge henne en till chans, jag vill heller inte påverka på något sätt, utan man ska väl själv kunna lita på psykologen man går till?
Varför är det så mycket förutfattade meningar, just mot mig? Oavsett vad min sambo säger så riktas det direkt mot mig.

Är redan oerhört rädd för att bli lämnad, nu detta gjorde inte saken bättre.
Min sambo har vetat om allt detta om mig innan vi blev tillsammans, att jag har problem med missbruk, symptom som leder mot EIPS och mera.
Har föreslagit att gå i parterapi och samtidigt gå själva till psykolog, som man har förtroende mot.

Vad ska jag göra, rädd att hon bara ska trycka in en massa skit och ge henne en annan bild av mig, som idag, verkade vara hela hennes plan.
Vad har du att erbjuda en kvinna? Har du bra jobb, stabilitet i livet med relationer och boende etc?

Eller är du en borderline missbrukare?

Om du är en knarkare med borderline, och om du verkligen älskar hon så tycker jag att du ska låta henne vara.
Citera
2024-02-16, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Ts... bara för att nån jobbar som psykolog eller terapeut är det inte synonymt med att den personen själv är felfri eller inte har nåt bakomliggande drivkraft. Det låter väldigt oproffsigt om det går till som du skriver. Och det låter för mig fel att tjejen går hem och berättar det för dig, det måste hon ju förstå att det gör dig illa...

Jag har själv haft väldigt trista erfarenheter av sjukvården. Men det var istället tvärtom. Alla tycker att jag skulle stanna hos min våldsamma ex såväl som våldsamma familj. Jag blev stämplad med diagnoser och massa trista ting. Så misstag och fel behandling kan absolut ske.

Grejen är dock att du inte får gjort något åt detta. Du kan inte styra vare sig din flicka eller psykologen. De är båda egna vuxna personer. Din flickvän avgör själv vad hon tar med sig från terapi och hur hon använder det. Det är bortom din kontroll. Du kan och ska förståss säga att du blir ledsen men mer får du ej gjort.

Försök att inte bry dig så mycket om detta. Fokusera på din egen drogfrihet och din egen hälsa. Du har ju redan ett stort jobb med det.

Någon som äntligen verkar förstå lite hur livet fungerar utanför datorn, eftersom det var hennes första gång med psykologen så frågade jag hur det hade gått, hon sa bra och förklarade sen att det mest pratats om mig.
Jag är bara tacksam att hon kan prata med mig, ser inte hur det är konstigt att ha en öppen dialog
Citera
2024-02-16, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stayalivee
Frågan du borde ställa dig är inte om psykologen försöker splittra er utan varför psykologen gör det.

Det speglar ganska väl vad din partner säger i samtalen hon har med sin psykolog. Du borde fundera lite över hur du framställs i de samtalen och om du är villig att kämpa för en relation där din partner med stor sannolikhet målar upp en bild av dig som inte framstår som särskilt positiv.

Din partner är för övrigt kanske den som borde utredas för EIPS som använder sina samtal med sin psykolog som ett sätt att trycka ner dig. Det är inte psykologen som försöker splittra er. Det är din partner som utnyttjar det psykologen säger för att göra dig illa.

Vill du leva i en relation som ser ut så?

Du verkar ha förhållandevis god självinsikt avseende ditt bruk av droger men du saknar den helt när det kommer till din relation.

Att leva med någon som har EIPS som inte gått i behandling för att kunna reglera sina känslor kan vara ett helvete. Tänk dig då två som är lika självdestruktiva i en relation?

Jag skriver inte det för att vara elak. EIPS är behandlingsbart och det går att lära sig att hantera sina känslor och det som är någorlunda positivt är att det i många fall faktiskt blir bättre med åldern. MEN mår man skit, tar droger och har svårt för att reglera sina känslor eller en rädsla för att bli lämnad så ska man hålla sig undan från relationer tills man är stark nog att kunna hantera det.

Jag talar av egen erfarenhet som en person som för många år sedan fick diagnosen. Har levt ett väldigt destruktivt liv med missbruk av både substanser och relationer. Sedan några år tillbaka uppfyller jag inte längre kriterierna för EIPS och jag lever ett ordnat liv, bra jobb, familj och vänner. Men jag kommer alltid att få leva med att jag på vägen har gjort väldigt många människor illa genom mitt beteende.

Jag ser det inte på så sätt att hon vill trycka ner mig
Jag har mycket att jobba på själv och är medveten om mycket, men också mycket jag säkert inte är medveten om.
Jag känner att gå denna utredning kan ge mig verktyg att jobba med.
Jag kan med högsta sannolikhet säga att hon inte har EIPS, det är hos mig
Ser vad du menar med att hålla mig undan, men jag kan inte lämna en människa som jag älskar och som tror på mig
Citera
2024-02-16, 21:11
Medlem
Skit i psykologen

Ni behöver gå skilda vägar

Hon är i ett kraftigt medberoende

Du är missbrukare

Ni båda behöver tid isär för att hela er själva

Sen kanske ni kan mötas om några år

Men just nu behöver du fokusera på dig

Och hon måste fokusera på sig

Att lämna min alkoholiserade man var det bästa jag gjort
2016
Jag lever ensam sedan dess

Så lämna varandra och ge er själva tid att läka på det sätt ni måste göra för att må bra

Två beroende kan aldrig bli hela ihop
Citera
2024-02-16, 21:12
Medlem
Sen en sak till

Din överskrift säger ju allt

Psykologen försöker splittra oss

Du
Det har redan ditt jävla missbruk gjort
Citera
2024-02-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad
Nyss skrev TS att även sambon missbrukar, så då undrar jag ens vad tråden handlar om. Man kan liksom inte rädda en sjunkande båt om den har två stora hål och man bara försöker täta ett av dem.

Ja jag missade det med att den andra också missbrukar
Nej för fan köp heroin och överdosera så är alla era problem lösta
Citera
2024-02-16, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Sen en sak till

Din överskrift säger ju allt

Psykologen försöker splittra oss

Du
Det har redan ditt jävla missbruk gjort

Fast nu kommer du med egna erfarenheter du tillskriver ts utan att ha någon insyn alls. Tjejen håller på med droger själv, kan lika gärna vara hon som skapar knas.
Citera
2024-02-16, 21:16
Medlem
Går ej att skicka pm, trist.
Citera
2024-02-16, 21:24
Avslutad
Citat:
Någon som äntligen verkar förstå lite hur livet fungerar utanför datorn, eftersom det var hennes första gång med psykologen så frågade jag hur det hade gått, hon sa bra och förklarade sen att det mest pratats om mig.
Jag är bara tacksam att hon kan prata med mig, ser inte hur det är konstigt att ha en öppen dialog

Det är givetvis bra att i en relation kunna ha en öppen dialog och fint att hon har tillit till sig såväl som att du frågar utifrån omtanke (hoppas det så du inte är ute efter kontroll?). Men det ska ju vara dialog åt båda håll... Dessutom så behöver och ska man inte berätta allt för sin partner oavsett hur god dialog man har. Hon skulle ha stannat vid att det gick bra. Innehållet i samtalen är bara mellan henne och psykologen. Hon går ju i terapi för sin egen skull, finns ingen anledning att ta upp detta med dig. Det är absolut inte konstigt eller onormalt att du blir ledsen och osäker när du får höra sånt. Ingen gillar att folk pratar bakom ens rygg så du är inte ensam och inte udda. Också väldigt oproffsigt av psykologen att de första gången pratar om dig och inte om henne. Du är inte klienten, det är din flicka.

Ursäkta Också men håller med den som skrev att det kanske är mer aktuellt att utreda din flickvän... speciellt eftersom din mor har samma sjukdom, man dras till det som känns bekant.
Citera
2024-02-16, 21:37
Avslutad
Citat:
Jag ser det inte på så sätt att hon vill trycka ner mig
Jag har mycket att jobba på själv och är medveten om mycket, men också mycket jag säkert inte är medveten om.
Jag känner att gå denna utredning kan ge mig verktyg att jobba med.
Jag kan med högsta sannolikhet säga att hon inte har EIPS, det är hos mig
Ser vad du menar med att hålla mig undan, men jag kan inte lämna en människa som jag älskar och som tror på mig

Fast du... Han har en poäng. Det var inte okej att presentera det som hon nu gjort. Det kanske var ett misstag men det var inget vidare hänsynsfullt och hon borde begripit att det skulle såra. Det är hennes ansvar att detta skett, hon valde att dela detta med dig och bara hon kan säga varför. För mig verkar det manipulativa.
Citera
2024-02-16, 22:09
Medlem
En psykolog sa det samma till min flickvän, det var för över 17 år sen och vi har varit stabila sen dess.

Psykologer är ofta vänster-vridna neurotiska psykfall som läser psykologi för att bota sig själva.

Säg åt henne att vända sig till chat gpt istället. Man kan tala med den om man använder appen på telefonen.
Citera
2024-02-16, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Fast nu kommer du med egna erfarenheter du tillskriver ts utan att ha någon insyn alls. Tjejen håller på med droger själv, kan lika gärna vara hon som skapar knas.

Jag skrev det i ett senare inlägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in