Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
De är rörande överens bara för att de inte vill att det ska vara SE. Och om man tror att det är JÅS så får man väl anta att han ljuger om att inte ha varit framme vid kroppen. Inte heller BP säger sig ha gjort det där, men han är iaf en möjlig kandidat.
Men det är ett logiskt snedsteg att på samma gång hålla med om att det finns en okänd person beskriven på plats och samtidigt hävda att SE med all tydlighet inte var där. Då måste man ju först utesluta att personen inte är SE.
Det viktigaste för mig är att vi följer materialet. Men det avfärdas av märkliga anledningar. Läser man ordagrant så står det att det är en man som SE där. Då vet jag inte varför jag skulle börja ha som hypotes att han nödvändigtvis ljuger om att vara framme.
Och att ingen minns honom till utseendet eller kan minnas honom flera månader senare, efter att ha sett honom under några sekunder till någon minut ser jag verkligen inte som konstigt. Det är att ställa för höga krav på folks minnen. De beskriver ju ändå en person de säger sig inte minnas utseende på där.
GS tex. Även om han säger sig inte minnas SE så minns han ändå en person som står bland livräddarna, pekar in mot tunnelgatan och säger att GM försvann däråt. Det är enbart SE som säger sig göra det här, de andra kandidaterna är inte framme vid kroppen. Då måste man ändå kunna ta in att det troligtvis är SE.
Vi har uppenbarligen olika syn och uppfattningar, inget fel i det, egentligen. Vi delar ju iaf tron om att SE sannolikt är oskyldig.
Jag kan delvis förstå din envishet gällande att SE kan ha "ryckt någon i benen", personligen föredrar jag den mer enkla förklaringen; att han befunnit sig i periferin, gömd i skuggor, kanske även bakom södra annonspelaren. Inte omöjligt att han rörde på sig. Jag har ju tidigare påpekat, att det finns ett foto, där SE syns stå bredvid Karin Johansson. Att hon i det ögonblicket frågade SE (typ) "vet du inte vem det var, det var Olof Palme".
Med risk för upprepning, så tror jag inte på SEs övriga bravader (språngmarscher, osv) som vittne. Och att han skulle ha sprungit efter poliserna i gränden, och direkt efterpå smitit in på Bohemia; det ser jag som både strunt och trams.