2024-02-16, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurifax1337
Ja du blir utan ersättning just ifrån akassan, men du får ju samma ersättnings nivå fast ifrån försäkringskassan. Och den sjunker inte mer då.

Men läs på och kom inte med teorier, "Även aktivitetsstödet ska trappas ned med fem procentenheter var hundrade dag, till ett golv på 365 kronor per dag"
Citera
2024-02-16, 14:59
Avslutad
Vill inte en arbetare arbeta? Att springa på bidrag i flera år ska ingen kunna göra.
Citera
2024-02-16, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Förslaget hade varit helt ok om man behållit detta. De personer som hamnar här är extremt långt ifrån arbetsmarknaden och kommer inte få arbete bara för de svälter. Istället hamnar de på socialkontoret alternativt psykakuten eller något ännu värre. Istället behöver de insatser för att komma i arbete och då pratar jag inte om några privata jobbcoacher vara ända syfte är att dränera systemet på pengar.
De personerna får det bättre än idag då golvet i aktivitetsstödet höjs från 223:- till 365:-/dag.
Det är en enorm förbättring för de helt utslagna som aldrig uppfyller arbetsvillkoret idag.

En höjning högre än vad inflationen borde innebära dessutom.
Citera
2024-02-16, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Det finns mycket kuruks med a-kassan en av de märkligaste reglerna är att man inte kan välja bort den ett tag utan man måste skriva in sig dag 1. Har själv precis hamnat i det helvetet. Har bra meriter och utbildningar inom min yrkes grupper problemet är att det tog tvärstopp inom branschen så flertalet av de företag jag pratat med skulle gärna anställa mig om förutsättningarna fanns att anställa men de går på sparlåga. Så en perfekt situation för mig hade varit att levt på sparade pengar något år eller så tills det vänder. Men tack vare systemet som är på plats så måste jag vara inskriven på a-kassan annars försvinner skyddet helt om det skulle bli långdraget.

Att vara arbetslös trots att man vill jobba är något av de mest psykiskt påfrestande jag har varit med om. Kan inte förstå mig på de som har gjort det i flera år.

De som varit det flera år har tyvärr ofta en diagnos som ryggsäck. De borde ha fått annan hjälp men den hjälpen fungerar inte. En nästan outhärdlig verklighet för dem som drabbas, och deras anhöriga! Under tiden får de som jobbar jobba desto mer, - övertid, - dubbla arbetsuppgifter eftersom vikarier inte sätts in, arbetsplatser "slimmas" och tjänster dras in!
Detta leder till ohälsa och utbrändhet, vilket alla vet!
Sedan blir den sjuke utförsäkrad och ska anmäla sig på arbetsförmedlingen. Blir troligen inget nytt jobb. A-kassedagarna tar slut, = försörjningsstöd nästa. Hemlösheten hägrar...
Såhär är det nu, och det ser inte ut att bli bättre med de förslag till lösningar finns.
Citera
2024-02-16, 16:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja men johan pehrson säger att arbetslösa ska då flytta eller utbilda sig, det är inte alltid en möjlighet för många, vad ska dom göra ? Starta eget jo tjena i dessa tider..
Jag skiter i vad han säger. jag svarade på vad partnern kan göra och du ser med egna ögon att jag nämnde fler saker än just starta eget, eller hur??
Citera
2024-02-16, 16:17
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar att de ska rösta mot sig själva då? Att du är besviken och vill ha en symbolpolitisk förändring innebär inte att verkligheten ser ut så.

När det gälle a-kassa så missar ju alla politiska partier att det bör kunna erbjudas något om man ställer krav. Anvisa ett jobb och dra in ersättningen om personen inte tar det. Ställ inte ut krav på att personen själv ska måste ordna jobb på egen hand. Om det är så kan ju Arbetsförmedlingen läggas ner igår.
Arbetsförmedlingen borde byta namn, det enda dom gjort dom senaste 30 åren är att övervaka dom som går på A-kassa och administrera värdelösa utbildningar som får det att se ut som om arbetslösheten är mindre än den är i verkligheten.
Något undantag finns väl som truckutbildning t ex som kanske kan hjälpa folk till en anställning, men det brukar företagen själva kunna ordna också.
Citera
2024-02-16, 16:48
Medlem
Tycker man gör flera fel i "nya a-kassan", den borde vara obligatorisk och skild från a-kassorna dvs statlig. Ersättningen borde striktbaseras på vad man betalat i skatt året innan.
Personer under 35 eller liknande siffra borde diskvalificeras, samtidigt som man bygger ut studiestöden.

100% månad 1-3
80% månad 4-24

Efter det motsvarande existensminimum, eventuellt ännu snabbare avtrappning.
Önskemålet är givetvis att man går ned till 0 ersättning när tiden tar slut samtidigt som man avskaffar socialbidrag hos kommunerna.
Citera
2024-02-16, 16:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Arbetsförmedlingen borde byta namn, det enda dom gjort dom senaste 30 åren är att övervaka dom som går på A-kassa och administrera värdelösa utbildningar som får det att se ut som om arbetslösheten är mindre än den är i verkligheten.
Något undantag finns väl som truckutbildning t ex som kanske kan hjälpa folk till en anställning, men det brukar företagen själva kunna ordna också.

Det är så, ja. För 40 år sedan och dessförinnan fungerade de som en arbetsförmedlare.
Citera
2024-02-16, 17:11
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DagobertDagobert
Vill inte en arbetare arbeta? Att springa på bidrag i flera år ska ingen kunna göra.

Tills man får ett jobb så är man tvungen gå på a-kassa eller bidrag. Ytterst få vill vara utan ett jobb. Ser inte hur straffa människor och göra dom fattigare kommer producera fler jobb framöver.
Citera
2024-02-16, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Tills man får ett jobb så är man tvungen gå på a-kassa eller bidrag. Ytterst få vill vara utan ett jobb. Ser inte hur straffa människor och göra dom fattigare kommer producera fler jobb framöver.
Nej och varje 5 procentare som försvinner i bidraget gör att den arbetslöse kommer ändå längre ifrån arbetsmarknaden. Är det denna arbetsmarknadspolitik högern har tänkt sig?.
Citera
2024-02-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSOEskribent
Jag tror att du får rätt här. Många arbetarväljare har lämnat S för SD och kommer nu att gå tillbaka till S. Otroligt korkat av SD att gå fram med detta förslag. Socialdemokraterna har dock mycket att bevisa om de ska kunna kalla sig för ett arbetarparti; senaste åren har de profilerat sig främst emot mot kvinnliga storstadsväljare, dvs. mångt och i mycket tjänstemän.
Mycket intressant tråd det här, handlar lika mycket om själva A-kassan som om SD:s tondövhet vad många av deras väljare tycker.

Det här kan mycket väl bli ett rejält magplask för SD.
Jag hoppas inte det, men jag tror faktist att den här gången så har dom noll koll på konsekvenserna.
SD är med och genomför en reform som till största delen drabbar etniska svenskar i 60 årsåldern som har jobbat hela livet.

Samtidigt görs ingenting åt massinvandringen,
Alla SD:s förslag som skulle minska massinvandringen skall utredas och eventuellt genomföras efter valet 2026?

Hade det inte varit mer angeläget att först försämra försörjningsstödet eller ta bort flerbarnstillägget och sen A-kassan?

Fundera lite varför M,KD och L väljer att så snabbt som möjligt vill driva igenom försämringen av A-kassan?
Det tyngsta och mest effektiva frågan/reformen i den borgerliga verktygslådan, att nedmontera A-kassan.

Inte ens Reinfeldt lyckades försämra A-kassan och som Liberalerna säger. Den största reformen av A-kassan på 40 år.

Och SD agerar snällt dörrmatta och alla SD:s reformer skall utredas och eventuellt genomföras efter valet 2026?

Om SD åtminstone ställde krav att få igen ett enda av sina reformer innan dom röstar ja till A-kasse reformen hade jag köpt det.
Men dom lägger sig platt och retar upp sina egna väljare för ingenting?
Citera
2024-02-16, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Mycket intressant tråd det här, handlar lika mycket om själva A-kassan som om SD:s tondövhet vad många av deras väljare tycker.

Det här kan mycket väl bli ett rejält magplask för SD.
Jag hoppas inte det, men jag tror faktist att den här gången så har dom noll koll på konsekvenserna.
SD är med och genomför en reform som till största delen drabbar etniska svenskar i 60 årsåldern som har jobbat hela livet.

Samtidigt görs ingenting åt massinvandringen,
Alla SD:s förslag som skulle minska massinvandringen skall utredas och eventuellt genomföras efter valet 2026?

Hade det inte varit mer angeläget att först försämra försörjningsstödet eller ta bort flerbarnstillägget och sen A-kassan?

Fundera lite varför M,KD och L väljer att så snabbt som möjligt vill driva igenom försämringen av A-kassan?
Det tyngsta och mest effektiva frågan/reformen i den borgerliga verktygslådan, att nedmontera A-kassan.

Inte ens Reinfeldt lyckades försämra A-kassan och som Liberalerna säger. Den största reformen av A-kassan på 40 år.

Och SD agerar snällt dörrmatta och alla SD:s reformer skall utredas och eventuellt genomföras efter valet 2026?

Om SD åtminstone ställde krav att få igen ett enda av sina reformer innan dom röstar ja till A-kasse reformen hade jag köpt det.
Men dom lägger sig platt och retar upp sina egna väljare för ingenting?
Ja titta i AB idag där är Åkesson och hugger om foliehatt. Det är viktigt för honom. Men en reform som kommer skicka ut människor på gatan kommenterar han inte. Ett populistiskt parti som inte har i riksdagen att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in