2024-02-16, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag har inga problem med att SE enbart är ett vittne - för att få ihop det, behöver jag inte greppa efter halmstrån, som du och ett par till ägnar er åt. En överhängande majoritet, är rörande överens om att SE kraftigt överdrivit sin roll, rent av ljugit för att få rampljus och skriva in sig i historieböckerna.

Det finns ingenting i (det berömda materialet) som pekar på det du säger. Det är rent och skärt önsketänkande. Däremot vet SE en hel del om efterspelet redan 1 mars, som är svårförklarat, om han exempelvis var GM eller en person som inte varit i närheten av brottsplatsen. Det mest troliga är som sagt att han stått i skuggorna, eller rent av på västra sidan av Sveavägen, kanske omkring där Mårelius bekanta stod.

Okej, jag tolkar det som en desperat kamp för att undslippa rättvisan. Han hadde inget val, utstämplingen på Skandia var ett allvarligt hot för honom. Extremt allvarligt. Det var swim or die för honom. Hela livet efter mordet faktiskt.

Senare intervjuer tex det i Proletären går ju bara ut på att dumpa skuld på Petterson. SE kämpade för sina intressen helt enkelt. Att slippa fängelse.
Citera
2024-02-16, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Okej, jag tolkar det som en desperat kamp för att undslippa rättvisan. Han hadde inget val, utstämplingen på Skandia var ett allvarligt hot för honom. Extremt allvarligt. Det var swim or die för honom. Hela livet efter mordet faktiskt.

Senare intervjuer tex det i Proletären går ju bara ut på att dumpa skuld på Petterson. SE kämpade för sina intressen helt enkelt. Att slippa fängelse.

Så du skulle döma SE för mord på grund av att han stämplade ut 23,19?
Jag hoppas att du inte jobbar inom rättsväsendet.
Citera
2024-02-16, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Så du skulle döma SE för mord på grund av att han stämplade ut 23,19?
Jag hoppas att du inte jobbar inom rättsväsendet.

Vi behöver vel inte beté oss som svagbegåvade här i tråden. Eller?

Hadde inte utstämplingen från Skandia funnits hadde vi med all sannolikhet aldrig vetat vem SE var. Då hadde han inte behövt göra det han gjorde.
Citera
2024-02-16, 13:58
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:

Tja, så kan man ju också tolka det, gällande gärningsmannen SE. En intressant detalj, är ju att spanaren Sven Anér oktober 1999 gav ut sin bok Cover-Up, i vilken SE avhandlas och ifrågasätts kraftigt, han antyds rent av vara inblandad i mordet. SE tog sitt liv ett halvår senare. Ren tillfällighet?

Jag tror som sagt mer på att SE var ett vittne gömd i skuggorna som ljög om sina insatser, framför att han var gärningsman (eller inblandad). Men visst, många av de tragedier och den utförsbacke SE är med om 1986-2000 kan ju förklaras med att han var involverad i mordet.
Citera
2024-02-16, 14:02
Medlem
Citat:
Vi behöver vel inte beté oss som svagbegåvade här i tråden. Eller?

Hadde inte utstämplingen från Skandia funnits hadde vi med all sannolikhet aldrig vetat vem SE var. Då hadde han inte behövt göra det han gjorde.

Jaha. hur binder du SE till mordet?
Citera
2024-02-16, 14:24
Medlem
Citat:
Jaha. hur binder du SE till mordet?

Hans beténde efter mordet är helt extraordinärt.

Rent tekniskt är du ju svårt nu då Hans Holmer tydligen befann sig på ungefär din nivå. Intellektuellt.
Men aldrig säg aldrig. Det kan finnas människor som befinner sig på slutet av livet nu. Som kanske vill dela nåt med omvärlden. Vem vet.
Citera
2024-02-16, 14:31
Medlem
Citat:
Hans beténde efter mordet är helt extraordinärt.

Rent tekniskt är du ju svårt nu då Hans Holmer tydligen befann sig på ungefär din nivå. Intellektuellt.
Men aldrig säg aldrig. Det kan finnas människor som befinner sig på slutet av livet nu. Som kanske vill dela nåt med omvärlden. Vem vet.

Varför ringde SE och ville ha sin egen utstämplingstid kontrollerad?
Ville han binda sig själv till mordet?
Vilken nivå befinner du dig själv på?
Citera
2024-02-16, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag har inga problem med att SE enbart är ett vittne - för att få ihop det, behöver jag inte greppa efter halmstrån, som du och ett par till ägnar er åt. En överhängande majoritet, är rörande överens om att SE kraftigt överdrivit sin roll, rent av ljugit för att få rampljus och skriva in sig i historieböckerna.

Det finns ingenting i (det berömda materialet) som pekar på det du säger. Det är rent och skärt önsketänkande. Däremot vet SE en hel del om efterspelet redan 1 mars, som är svårförklarat, om han exempelvis var GM eller en person som inte varit i närheten av brottsplatsen. Det mest troliga är som sagt att han stått i skuggorna, eller rent av på västra sidan av Sveavägen, kanske omkring där Mårelius bekanta stod.

Västra sida är väldigt orimligt. Han måste se LJ.

Det gör sig inte med en taxibil, tillrusande vittnen som är på plats. Och annat brus från trafik. Lägg till vinkeln och ännu sämre ljusförhållanden.

Den del-hypotesen rekommenderar jag att du slänger
Citera
2024-02-16, 14:34
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Västra sida är väldigt orimligt. Han måste se LJ.

Det gör sig inte med en taxibil, tillrusande vittnen som är på plats. Och annat brus från trafik. Lägg till vinkeln och ännu sämre ljusförhållanden.

Den del-hypotesen rekommenderar jag att du slänger

Ja, det har du så klart rätt i. Den hör nog hemma i papperskorgen.
Citera
2024-02-16, 14:34
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag har en stark känsla av att Engström kan ha gjort det här altså. Tex det med att han hörde bara ett skott. Han hadde hört av någon..bla bla tjuvjakt bla bla Vilket jävla trams, det var ju rakt framför honom. Isåfall*

Sen att han påstår att han sprang längs väggen där och kollade klockan. Bullshit, han fifflade nog med att förbereda sig på att skjuta. Få fram puffran, eventuellt byta till en lättare förklädning. *tex byta huvudbonad

Att han desperat går ut i tidningar och tv är med all sannolikhet för att bli ett vittne istället för, ja en mistänkt. Hans utstämpling på Skandia knyter ju honom till platsen. Det är swim or die för honom.

Sen att han med tiden försöker ändra tiden på sin utstämpling. Åt samma håll, mindre och mindre tid.

Sen påstår han att ha sprungit efter polisen.. bara för att avväpns eventuella vittnesmål såklart. Men tilbaka, ja gick han liksom på andra sidan barackerna.. vill liksom vara osynlig den vägen. Wow liksom, det är ju så öppenbart.
Att inte polisen fattade det här och tog in honom på tuffa förhör och full teknisk undersökning.

I första tidningsintervjun har han inga glasögon på sig. Tog av sig dom. Är inte det lite dumt om du liksom vill avkräfta att du är just den som felaktigt beskrivs som GM av ett vittne? Då ju GM beskrevs att ha just glasögon.

Han kom ut, såg Palme och började jaga honom direkt.

Sen att Palmes fru beskriver att mördaren hadde «vit överläpp» Jo SE hadde ju det.

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwpu.nu%2Fwiki%2FStig_En gstr%25C3%25B6m&psig=AOvVaw3cedmQG57X3ymW_hlrfSpc& ust=1708168115319000&source=images&cd=vfe&opi=8997 8449&ved=0CBAQjRxqFwoTCMj4xaTcr4QDFQAAAAAdAAAAABAX

Sen mannen som sprang i David Bagares gata, det luktar Engström av den där altså.

Edit *

Fast nu är det ju idiotiskt av en mördare som sågs av 20 vittnen och mötte några på nära håll att gå ut i media. Det hade räckt med att ett enda vittne sagt att den där SE i tidningen är mördaren, så hade han varit körd.

Att spela vittne för polisen kanske är smart, att spela vittne i media är ju idiotiskt riskabelt.
Citera
2024-02-16, 14:35
Medlem
Citat:
Varför ringde SE och ville ha sin egen utstämplingstid kontrollerad?
Ville han binda sig själv till mordet?
Vilken nivå befinner du dig själv på?

Han.. var.. redan.. bunden.. till.. mordet. Mordplatsen. Utstämplingen fanns redan..
Citera
2024-02-16, 14:37
Medlem
Citat:
Han.. var.. redan.. bunden.. till.. mordet. Mordplatsen. Utstämplingen fanns redan..

Så du tycker hans utstämplingstid är allt som behövs för att döma honom för mord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in