2024-02-16, 09:50
Medlem
Mullrets avatar
Läste intervjun i DN.

Vilka andra yrken tillåter inte ett snedsprång? Enbart i kyrkan det gäller att händerna är på täcket 24/7.

Känns som lite dubbelmoral. De flesta i förhållande har säkerligen smakat förbjuden frukt…. Mer eller mindre.
Citera
2024-02-16, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Läste intervjun i DN.

Vilka andra yrken tillåter inte ett snedsprång? Enbart i kyrkan det gäller att händerna är på täcket 24/7.

Känns som lite dubbelmoral. De flesta i förhållande har säkerligen smakat förbjuden frukt…. Mer eller mindre.

Sex med underordnade på samma arbetsplats anses sällan okej. ”Ett snedsprång ” - i Visby tycks den oäkta relationen ha pågått ett par år.
Citera
2024-02-16, 11:37
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Sex med underordnade på samma arbetsplats anses sällan okej. ”Ett snedsprång ” - i Visby tycks den oäkta relationen ha pågått ett par år.

Tänkte mer i termer att man får sparken, och inte att det är olagligt på något sätt.

Är nog bara inom kyrkan det är fy-fy.
Citera
2024-02-16, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tänkte mer i termer att man får sparken, och inte att det är olagligt på något sätt.

Är nog bara inom kyrkan det är fy-fy.

Olagligt - ingen påstår det. Olämpligt ofta. Ylva Johansson lämnade politiskt uppdrag när hon blivit kär i partikollega, Erik Åsbrink.
Citera
2024-02-16, 12:45
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Dn.se har stort upplagd intervju med den avkragade med anledning av boken han nyligen gett ut. 150 prästtjänster har han sökt efter avkragningen. I artikeln nämns att det ingenstans i boken nämns att kvinnan han var otrogen även hon var anställd av stiftet och att affären därigenom blev ett arbetsmiljöproblem.
Inte riktigt. Han har inte sökt några prästjobb utan andra jobb. Som avkragat får han ju inte arbeta som präst.
Tyvärr vill Thomas Petersson fortfarande inte förstå att det inte finns någon väg tillbaka. Samtidigt kommer han inte vidare i sitt liv. Det måste finnas andra sätt för honom att följa kallelsen och tjäna Gud men det verkar han inte vara intresserad av. Tragisk situation.

Citat:
Nu önskar han få tillbaka möjligheten att utöva prästämbetet. Även om beslutet om avkragning inte kan överklagas ger kyrkoordningen ansvarsnämnden utrymme att förklara en tidigare biskop åter behörig.

– Jag känner en kallelse att få fortsätta predika och vara präst i Svenska kyrkan. Jag vet att jag kan bidra med saker och jag hoppas att kyrkan ska säga: ”Vi behöver dig igen.”

Gissningsvis var detta hans största anledning att skriva ”Avkragad”. Han vill visa att förhållandena har ändrats på ett sådant sätt att han åter kan anses vara lämplig för prästyrket.

– Jag har försökt att ta ansvar för den situation som hade blivit. Jag har jobbat med det som jag upplever att kyrkan tycker att: ”Det här skulle du liksom ha landat i på ett annat sätt.” Och därför vill jag också komma tillbaka.
https://www.dn.se/kultur/efter-otroh...-predika-igen/
Citera
2024-02-16, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Inte riktigt. Han har inte sökt några prästjobb utan andra jobb. Som avkragat får han ju inte arbeta som präst.
Tyvärr vill Thomas Petersson fortfarande inte förstå att det inte finns någon väg tillbaka. Samtidigt kommer han inte vidare i sitt liv. Det måste finnas andra sätt för honom att följa kallelsen och tjäna Gud men det verkar han inte vara intresserad av. Tragisk situation.

https://www.dn.se/kultur/efter-otroh...-predika-igen/

Vi tolkar på olika sätt: ”Jag är fortfarande vigd präst men jag får inte arbeta som det. Det är den enda yrkesutbildning jag har. Jag har säkert sökt 150 jobb. Jag har insett att präster inte är särskilt efterfrågade.”
Mycket bitterhet och ironi läser jag in där. Det tycks vara ont om präster. Pensionerade präster kan jobba hur mycket de vill.

Uppfattar du det som att TP försökt söka 150 jobb som han varken har utbildning eller erfarenhet av?
Personlig assistent? Hemtjänst? Eller vad? Lärare i teologi har föreslagits
i tråden - obehörig sådan väl.
Vilken sorts jobb kan en man i hans ålder tänkas söka - och inte få?
Citera
2024-02-16, 14:20
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Vi tolkar på olika sätt: ”Jag är fortfarande vigd präst men jag får inte arbeta som det. Det är den enda yrkesutbildning jag har. Jag har säkert sökt 150 jobb. Jag har insett att präster inte är särskilt efterfrågade.”
Mycket bitterhet och ironi läser jag in där. Det tycks vara ont om präster. Pensionerade präster kan jobba hur mycket de vill.

Uppfattar du det som att TP försökt söka 150 jobb som han varken har utbildning eller erfarenhet av?
Personlig assistent? Hemtjänst? Eller vad? Lärare i teologi har föreslagits
i tråden - obehörig sådan väl.
Vilken sorts jobb kan en man i hans ålder tänkas söka - och inte få?
Thomas Petersson är avkragad. Det har du själv skrivit. Den formella benämningen på avkragning är "obehörig att utöva kyrkans vigningstjänst". I praktiken betyder det att domkapitlet har stängt av Thomas Petersson från att arbeta som präst inom Svenska kyrkan. Han är inte längre behörig att tjänstgöra som biskop, präst eller diakon i Svenska kyrkan. Det står i citatet att kyrkoordningen ansvarsnämnden utrymme att har möjlighet att förklara honom behörig, men det har man alltså inte gjort.

Tycker du att det mot den bakgrunden är rimligt att tolka TP:s uppgift att han "säkert sökt 150 jobb" som att han mot bättre vetande sökt 150 prästjobb? Han säger ju själv att han inte får arbeta som präst. Vad skulle han då uppnå med att söka prästjobb, menar du? Din tolkning faller på sin egen orimlighet.

Jag vet inte vilka jobb Thomas Petersson sökt men det handlar naturligtvis inte om prästjobb. Han är ju inte imbecill. Gissningsvis har han sökt jobb som han tycker att han passar för. Kanske chefsjobb? Jag tror inte att han sökt vaktmästarjobb eller boendestödjare till exempel.
Senast redigerad av DoraF 2024-02-16 kl. 14:26.
Citera
2024-02-16, 14:26
Medlem
Merwinnas avatar
Jag förstår inte riktigt varför han inte kan arbeta inom kyrkan även utan prästkragen? Det finns förstås uppgifter som bara den som innehar prästkrage får göra, som förrättningar (vigslar, barndop, konfirmationer, begravningar). Samt vissa moment i vanliga gudstjänster - har inte hundraprocentig koll, men att utdela Guds välsignelse och förlåtelse hör till dem, i alla fall.

Men kyrkan har ju även en hel del personal som inte har präst- (eller diakon-) vigning. Det lär ju behövas folk i barn-, ungdoms- och konfirmandgrupper, familjeläger och konfirmandläger, aktiviteter för daglediga, kursledare i de olika Bibelgrupperna och andra kurser (ikonmålning, helgonens liv, den tidiga kristna kyrkan...) för allmänheten, folk som går hem till gamla och ensamma människor, guider och värdar i landets katedraler... På kyrkfikat efter gudstjänsten behövs det personal som sitter med vid borden, och engagerar dem som är ensamma och inte kommer med i samtalet.

Och även i gudstjänsterna är det ibland två personer. Då skulle ju den ena kunna ge välsignelsen och allt detta som kräver att man är en vigd och behörig präst, och den andra predika om han är bra på det. Vilket TP är, omvittnat!
Senast redigerad av Merwinna 2024-02-16 kl. 14:29.
Citera
2024-02-16, 14:34
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag förstår inte riktigt varför han inte kan arbeta inom kyrkan även utan prästkragen? Det finns förstås uppgifter som bara den som innehar prästkrage får göra, som förrättningar (vigslar, barndop, konfirmationer, begravningar). Samt vissa moment i vanliga gudstjänster - har inte hundraprocentig koll, men att utdela Guds välsignelse och förlåtelse hör till dem, i alla fall.

Men kyrkan har ju även en hel del personal som inte har präst- (eller diakon-) vigning. Det lär ju behövas folk i barn-, ungdoms- och konfirmandgrupper, familjeläger och konfirmandläger, aktiviteter för daglediga, kursledare i de olika Bibelgrupperna och andra kurser (ikonmålning, helgonens liv, den tidiga kristna kyrkan...) för allmänheten, folk som går hem till gamla och ensamma människor, guider och värdar i landets katedraler... På kyrkfikat efter gudstjänsten behövs det personal som sitter med vid borden, och engagerar dem som är ensamma och inte kommer med i samtalet.

Och även i gudstjänsterna är det ibland två personer. Då skulle ju den ena kunna ge välsignelsen och allt detta som kräver att man är en vigd och behörig präst, och den andra predika om han är bra på det. Vilket TP är, omvittnat!
Detta är den springande punkten när det gäller Thomas Petersson! Jag undrar hur det kan komma sig att man inte frågar honom om detta i intervjun. Förmodligen är det här någonstans som hans problem ligger.
Citera
2024-02-16, 14:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Detta är den springande punkten när det gäller Thomas Petersson! Jag undrar hur det kan komma sig att man inte frågar honom om detta i intervjun. Förmodligen är det här någonstans som hans problem ligger.

Ja, han kanske inte själv vill detta. För att det skulle kännas förnedrande att arbeta under en vanlig präst, när man har varit biskop... Men han har ju inte råd med sådana kränkta känslor nu.
Citera
2024-02-16, 14:37
Medlem
Citat:
Thomas Petersson är avkragad. Det har du själv skrivit. Den formella benämningen på avkragning är "obehörig att utöva kyrkans vigningstjänst". I praktiken betyder det att domkapitlet har stängt av Thomas Petersson från att arbeta som präst inom Svenska kyrkan. Han är inte längre behörig att tjänstgöra som biskop, präst eller diakon i Svenska kyrkan. Det står i citatet att kyrkoordningen ansvarsnämnden utrymme att har möjlighet att förklara honom behörig, men det har man alltså inte gjort.

Tycker du att det mot den bakgrunden är rimligt att tolka TP:s uppgift att han "säkert sökt 150 jobb" som att han mot bättre vetande sökt 150 prästjobb? Han säger ju själv att han inte får arbeta som präst. Vad skulle han då uppnå med att söka prästjobb, menar du? Din tolkning faller på sin egen orimlighet.

Jag vet inte vilka jobb Thomas Petersson sökt men det handlar naturligtvis inte om prästjobb. Han är ju inte imbecill. Gissningsvis har han sökt jobb som han tycker att han passar för. Kanske chefsjobb? Jag tror inte att han sökt vaktmästarjobb eller boendestödjare till exempel.

Tja imbecill kanske inte är ett ord jag använder. För mig är det tydligt att TPs omdöme inte är perfekt. Den ena efter den andra, exempelvis dåvarande ärkebiskopen, kontaktade honom för att få honom att inse det olämpliga i en relation med en underställd. Och förhållandet fortsatte.
Om det inte är prästjobb han sökt, varför nämner han samtidigt att landet inte tycks ha behov av präster? Alla vet att vi har prästbrist.
Citera
2024-02-16, 15:04
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Tja imbecill kanske inte är ett ord jag använder. För mig är det tydligt att TPs omdöme inte är perfekt. Den ena efter den andra, exempelvis dåvarande ärkebiskopen, kontaktade honom för att få honom att inse det olämpliga i en relation med en underställd. Och förhållandet fortsatte.
Om det inte är prästjobb han sökt, varför nämner han samtidigt att landet inte tycks ha behov av präster? Alla vet att vi har prästbrist.
Att ha dåligt omdöme är inte synonymt med att vara imbecill.

Okej. Du är övertygad om att den avkragade biskopen sedan han blev avkragad sökt 150 prästjobb, fastän han är fullt medveten om att han inte får utöva prästämbetet längre. Dessa prästjobb måste Thomas Petersson ha sökt de senaste veckorna eftersom han i en intervju i slutet av januari sa att tiden inte var mogen för honom att söka en tjänst som präst.
Vi kommer inte längre i den här diskussionen så jag avslutar den för min del.

Citat:
Du skriver i boken att du ska söka upp den nya ärkebiskopen. Har ni träffats?

– Ja. Martin Modéus är ju mycket lyssnande och klok. Samtalen har ju handlat om mig, min relation till Gud och min relation till kyrkan. Och det har känts som kloka möten där han har gett input och stöd och hjälp hur jag ska tänka och fundera vidare.

Har ni pratat om att återvända?

– Ja, men det har jag bara pratat om och han förstår längtan, men han får inte lägga sig i. Eller kanske inte vill, det kan jag inte svara på.

– Men det handlar om min identitet som präst, att kunna få predika, att kunna fira nattvard och döpa och viga och allt sånt. Sen att söka en tjänst, den tiden måste vara mogen för mig, men också för kyrkan. Men också tror jag att det handlar om en försoningsprocess.
https://www.expressen.se/kultur/avkr...tar-drank-dig/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in