2024-02-16, 10:38
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja alltså inte pyrt/glödstart, men en upphettningsfas finns ju.
Plaster är ändå ganska tacksamt som så, för en upphettning sker med förvarning genom starka dofter.

Här hade man velat ha reda på om det flammat upp när arbetarna var upphöjda i skyliften, eller om flammat när ingen varit där uppe.
Är inte insatt i elmuff-montering utifall det nu rör sig om det här, men är det en procedur som sas "sköter sig själv" så länge det är strömsatt, eller krävs det hela tiden hands-on?

Ni kan kolla plastens flampunkt om det ens är möjligt samt eventuella rengörningsmedels.

Kan ha funnits fibermaterial som papper vid svetspunkten som börjat glöda
Citera
2024-02-16, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spartacusnch
Tror oxå de lägger ner, ingen hade väl åkt med Titanic om de byggde ett nytt skepp o sa: den härÄR verkligen osänkbar, inte som den förra.

Nu var det pressen som hittade på att den var osänkbar. Det var inget som Harland & Wolf eller Whitestar Line sa...
Citera
2024-02-16, 11:04
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majki
Nu var det pressen som hittade på att den var osänkbar. Det var inget som Harland & Wolf eller Whitestar Line sa...

Kaptenen uttryckte själv att han inte kunde föreställa sig att ett modernt skepp som Titanic kunde sjunka.
Citera
2024-02-16, 11:08
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rdesign
Det här är intressant. Det finns ju hittills inget filmklipp som verkligen visar när branden startar. Det kan ju varit så att den startat en god stund tidigare, legat och pyrt utan att bli upptäckt, och sedan när detsamma brinner igenom (skedet som syns på filmerna) så är det för sent.

Det finns ju en video som visar ett med spännband fastsatt plaströr under den rutschkana som skulle svetsas. Det brinner en låga ur det röret och rutchkanan brinner från denna plats och inte nedanför.

Jag misstänker att röret är en värmare, men vet inte riktigt om brännaren sitter på röret, eller om det är typ en dieselvärmare som blåser hetluft i röret.
Citera
2024-02-16, 11:08
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spartacusnch
Tror oxå de lägger ner, ingen hade väl åkt med Titanic om de byggde ett nytt skepp o sa: den härÄR verkligen osänkbar, inte som den förra.

Nej dom hade naturligtvis tagit flyget med business class på en A380.

Nej vänta! Flyget var ju inte uppfunnit! Dumma mej. Obs Ironi.

Naturligtvis hade dom åkt med Titanic2, det fanns inget annat val för att ta sig över atlanten då.

Dessutom var Titanic fortfarande det säkraste fartyget någonsin.
Citera
2024-02-16, 11:26
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Jag tror absolut att folk är villiga att gå på Oceana 2 men det är under förutsättning att man ökar brandsäkerheten rejält även om det bara är symboliskt.

Man kan inte bara säga ”ritningarna var perfekta, det här var bara otur, vi bygger upp exakt samma igen” som Gert Wingårdh. Man måste profilera Oceana 2 som mer brandsäkert än det förra.
Citera
2024-02-16, 11:27
Medlem
Jordgubbes avatar
Inte bara hur snabbt man agerar, hur snabbt man ringer, hur snabbt räddningskåren kommer, utan också vilken utrustning sistnämnda har spelar in. Aftonbladet hade en bild från en brand i ett nåt oljeraffinaderi, här ett screenshot från den. Har Rk Gbg nåt liknande, den ser ju käck ut med den där breda dubbla strålen.
Citera
2024-02-16, 11:28
Medlem
ColloritSoyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns ju en video som visar ett med spännband fastsatt plaströr under den rutschkana som skulle svetsas. Det brinner en låga ur det röret och rutchkanan brinner från denna plats och inte nedanför.

Jag misstänker att röret är en värmare, men vet inte riktigt om brännaren sitter på röret, eller om det är typ en dieselvärmare som blåser hetluft i röret.
Kolla tidigare inlägg av Rdesign och kallepax. Teorin är i stort sett utredd skulle jag säga.
Citera
2024-02-16, 11:31
Medlem
ColloritSoyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Jag tror absolut att folk är villiga att gå på Oceana 2 men det är under förutsättning att man ökar brandsäkerheten rejält även om det bara är symboliskt.

Man kan inte bara säga ”ritningarna var perfekta, det här var bara otur, vi bygger upp exakt samma igen” som Gert Wingårdh. Man måste profilera Oceana 2 som mer brandsäkert än det förra.
Som det skrivits många gånger redan så är risken för brand betydligt större på en byggarbetsplats än vad den är när det är färdigställt. Jag hade lätt besökt Oceans 2 med mina barn utan att känna mig otrygg.
Citera
2024-02-16, 11:35
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Inte bara hur snabbt man agerar, hur snabbt man ringer, hur snabbt räddningskåren kommer, utan också vilken utrustning sistnämnda har spelar in. Aftonbladet hade en bild från en brand i ett nåt oljeraffinaderi, här ett screenshot från den. Har Rk Gbg nåt liknande, den ser ju käck ut med den där breda dubbla strålen.

Alla vattenenheter har kanon på taket som kan köras som vatten/skumkanon.

Dagens tankbil/skumbil

Vanliga räddningsbilar har portabla skumrör
Citera
2024-02-16, 11:36
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColloritSoya
Som det skrivits många gånger redan så är risken för brand betydligt större på en byggarbetsplats än vad den är när det är färdigställt. Jag hade lätt besökt Oceans 2 med mina barn utan att känna mig otrygg.

Du hade gjort det ja för att du är en rationell medelålders man. Men det finns många som inte stämmer in på den beskrivningen.
Citera
2024-02-16, 11:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knickerbocker
137 sidor på FB och ingen som funderar på en gasexplosion på grund av pool kemikalier. Detta är ett välkänt fenomen och det står i arbetsplanen att bygget skulle börja vattenfylla bassängerna i slutet av Januari. Om det var lite klåpare i farten skulle jag nog hålla det för ganska troligt att ingen förstod faran och att man tog lite genvägar. Då kan det bli sådana explosioner som video upptagningarna visade. Flera vittnen talar också om stickande lukt.

https://evoheat.com.sg/why-mixing-chlorine-can-have-explosive-consequences/

Det används inte poolkemikalier, bara vanligt koksalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in