Citat:
Ursprungligen postat av
Xelious
Nej, det funkar inte så. Det är mer is på nordpolen än på länge osv.
Hur menar du, egentligen?
Jag tycker att ditt svar är minst lika konstigt som det inlägg du svarade på - som menade att glaciärerna smälter ut i havet.
Och ja, det gör de ju. Redan nu alltså.
Tillsammans med alla andra åar och floder och Gud vet vad.
En hel massa sötvatten far, helt okontrollerat, alltså rätt ut i stora havet.
Sommar som vinter.
Golfströmmen handlar om värme som rör sig i ytvattnet, mitt ute i Nordatlanten. Värme som värmer upp luften och på så sätt fungerar som en slags termostat för det närliggande landområdets luft.
Varmare luft i "närheten" av Golfströmmen med andra ord.
Så utan en aktiv Golfström, hade det inte längre funnits något som hade kunnat hindra temperaturerna från att sjunka mycket mer än vad de hittills kan göra.
Så om det är +5 grader "här," så hade det utan Golfströmmens påverkan blivit -5 grader istället, åtminstone.
Framförallt hade det ju inneburit att den vinterperioden som hade handlat om Frystemperaturer hade ökat, dramatiskt.
Det hade resulterat i att Östersjön hade kunnat frysa till is, och stannat frusen, längre tid, och oftare.
Kanske hela vintern med is på hela Östersjön, Öresund, Bälten, Kattegatt och Skagerack, osv.
Hela Skandiavien hade alltså blivit förvandlat till Kontinentalt klimat under isvintern.
Och då hade de ryska vädersystemen kunnat dra sig hitåt och lägga sig här, invid Östersjön, istället för över Vitryssland och Ukraina osv som nu.
Vintrarna hade alltså blivit så mycket kallare och längre.
Det hade inte påverkat just Nordpolen och dess istäcke.
Det som påverkar Nordpolen är ju Jordens lutning, där hela polarområdet hamnar i mörker under vintern.
Men Golfströmmens vatten sjunker ju ner i havsdjupen innan det når fram till Nordpolen, så det är inte det som påverkar isen där.
Möjligtvis, men jag är osäker på det, hade norra ishavet kunnat täckas av fast is.
Men jag vet som sagt inte.
Om det hade hänt så hade det nog inte dröjt länge förrän isbjörnarna hade börjat visa sig uppe vid Nordkap, osv.
Det händer ju, redan idag, att Island för besök lite då och då - men då av långfärdssimmande isbjörnar och inte sådana som raskat över isen från Nordpolen till Island.
Storbrittannien och Irland hade ju också drabbats.
Särskilt Skottland såklart.
Sist det blev så kallt att istäcken började bildas var det inte var meningen var för inte så jättelänge sedan faktiskt. Dvs under 500-talet före vår tideräknings början.
Det var då som de där inlandsglaciärerna mitt i Sydnorge bildades.
Och de har ju inte smultit bort än, eller hur.
Konstigt egentligen tycker jag, att ett så tjockt istäcke ens kan bara dyka upp. Bara så där liksom.
Och lägga sig över en högplatå i bergen, ändå så pass långt såser som vid Stokholms breddgrader.
tänk på det ... för om det kan hända på Stockholms breddgrader, så borde det tända ett litet ljus om vad som är möjligt och omöjligt för även den mest skeptiskt lagde.
Det var ju bara 2500 års nederbörd, och kanske kombinerat med något okänt från underjorden (vattenkällor osv) som skapade dessa jätteglaciärer.