Citat:
Ursprungligen postat av
clandeztino
Imho är inte det huvudsakliga problemet att de är odrillade, svensk bemanningspersonal hade reagerat på samma sätt. Problemet är att när man hyr in personal på det här sättet så skapas väldigt hierarkiska strukturer där den inhyrda personalen i princip bara är där för att göra vad de blir tillsagda. Att sen helt plötsligt göra helt om och börja agera på eget bevåg är inte så lätt när man aldrig tidigare fått fatta ett enda självständigt beslut.
Med det är en annan diskussion antar jag.
Relevant diskussion tycker jag, då bredd finns.
Ja, jag menar alla i mitt inlägg, oavsett nationalitet. Det råder ungefär samma hierarkiska ordning överallt i princip, och mkt riktigt är det en del av förklaring till varför larmning kan ta tid, en första släckinsats kan ta tid.
Jag menar på att en annan delförklaring också är den att respons på brand sitter ej i ryggmärgen.
Totalt är folk väldigt oerfarna inför bränder, och därtill hierarkiskt bakbundna (dom där första viktiga minuterna).
I förlängningen är detta med erfarenhet och hierarki intressant ur aspekten tillståndshantering för hetarbete också, eftersom jag uppfattar vissa saker genom videos som finns utkablade i videos.
Släckutrustning med tillräcklig kastlängd saknas på marken under rutschkanorna, släckutrustning ser ut att helt saknas på plats öht.
Värmeledning uppåt i rutschkanan verkar ej beaktats, och intäckningar/värmesköld existerar inte någonstans.
I en video står man och jobbar med något svart rör uppe i skylift, i nästa video brinner det precis där man jobbat, samt ännu mer brand ca 7 meter högre upp i kanan.
Skillnaden är att skyliften är sänkt till marken, och inga släckförsök syns ha förevarit.
Här är det oklart om brand uppstått under pågående arbete och man sänkt iväg sig själva, eller om brand uppstått när man tex gått på frukostrast eller sänkt ner sig för att hämta material/etc.
Oavsett, saknas släckutrustning med kastlängd på marken. Det verkar även saknas släckutrustning i skyliften, och det verkar saknas brandskyddande åtgärder högre upp i kanan.
Brandskydd på tillfällig arbetsplats kostar, och att tillse brandskydd är tidsödande och ibland logistiskt krångligt, och där kommer den hierarkiska spärren in.
Både tillståndsgivare och mottagare kan vara jagade av deadlines.
Sen kommer erfarenheten in - har man undersökt hetarbetsplatsen och förutsett risker på ett korrekt/erfaret sätt?
Troligtvis inte, med tanke på att ingen form av släckutrustning syns.