2024-02-15, 21:01
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Fast hur många arbetare var på plats, över ett dussin? Och alla står som hålögda hjon. Förutom hjälten som offrade sig då.

Kan fatta om en enskild person agerar irrationellt av ren panik men nu är det samtliga som bara chillar och inte ringer 112 i första taget. Finns ju till och med en video där man hör dem skratta när det brinner som mest.

Så funkar det oftast med odrillad personal. Dom blir osäkra, och ej lösningsorienterade/logiska och det blir som sirap allting.
Det är i min mening bara erfarenhet av liknande som kan framkalla rätt reaktion, och dom allra flesta har såklart inga erfarenheter av brandförlopp. Det är något som bakas in i ryggmärg av att man varit med om tillfällen då liknande inträffar.

Hetaarbetskurs är obligatorisk vart 5e år, och i samband med kurs är det lite färskt och alert/aktuellt då kursen är lång, djupgående och nationellt enhetlig, men kunskaper danar med tid.
Citera
2024-02-15, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Fast hur många arbetare var på plats, över ett dussin? Och alla står som hålögda hjon. Förutom hjälten som offrade sig då.

Kan fatta om en enskild person agerar irrationellt av ren panik men nu är det samtliga som bara chillar och inte ringer 112 i första taget. Finns ju till och med en video där man hör dem skratta när det brinner som mest.

"inte mitt jobb, det får någon annan lösa" - jag vet, men den problematiken kan vi diskutera i evigheter.

Bara ingen större lust att klanka ner på någon som inte kan försvara sig, det räcker med att konstatera att det gick för långsamt, typ så.
Senast redigerad av Kallepax 2024-02-15 kl. 21:05.
Citera
2024-02-15, 21:03
Medlem
ColloritSoyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Är inte själva konstruktionen med alla slingrande rör som går uppåt och in i ett högt isolerat torn som gjort för en katastrof vid brand? Varm luft och gas expanderar och letar sig uppåt… ju längre det brinner ju mer rökfylld tornet där uppe… rutschkanerören är långa och inget kan smita ut, måste bli en jävla fart och ett jävla tryck på gaserna till slut och när de väl antänds på branden.

Är inte detta svaret på varför det blev så dramatiskt som det blev? Får man bygga sådana byggnader som typ fungerar som en bomb vid brand? Massa jättelånga rör som slingrar sig uppåt in i ett högt stängt torn… tanken på brand i rutschkanorna var väl aldrig något som slog dem. Men nu vet vi ju, så borde inte alla sådana rutschkanor sluta byggas? Det kunde ju lika förvånad ha hänt vid ett senare svetsarbete på kanorna, när det var fullt av folk på badet. Och även om det funnits brandlarm då satt väl inte de i rören?!? Det är ju först när det är för sent (gas och het luft) tagits sig upp i röret till byggnaden och kommer in där som ett larm skulle gå? Då var det ju nästan för sent.

Många tänkte nog att rören var på utsidan liksom och därför inget på att de faktiskt ledde allt in i byggnaden… jag tror det är därför de är så lugna. De tänker på dem som något isolerat från resten.
Det finns väldigt många diskussioner om brandceller och rökluckor som hade kunnat avvärja skorstenseffekten av rutschkananorna i början på tråden.
En slutsats av det är att det eventuellt kan bli en lärdom av denna branden och bli något man skulle kunna införa i denna typen av byggnation.
Citera
2024-02-15, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColloritSoya
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att du nämnde tidigare att du trodde att även rutschkanan svetsades och att man använde lösningsmedel för att få bort gel-coaten inför bearbetningen? Tror du inte att själva kanan bara skruvas ihop med packning och att gel-coaten appliceras i skarvarna efteråt? Om man över huvud taget har någon gel-coat i skarvarna dvs.

Skulle ju dock kunna vara gel-coaten i sig som är vansinnigt brandvänlig och piskar på hela händelseförloppet.

Rutschkanorna hade testkörts och det var då man upptäckte att de läckte? Sen försökte man åtgärda läckorna på nåt sätt?

Tror också att brandförloppet har nåt med kemikalier att göra, antingen i form av medel eller ansamling av gas (alltså även innan branden startade).
Citera
2024-02-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallepax
"inte mitt jobb, det får någon annan lösa" - jag vet, men den problematiken kan vi diskutera i evigheter.

Kryddat med lite ”gör jag fel kommer jag att få fan gör det. Bättre att inte göra något för då har jag inte gjort fel.”

Själva kärnan i dagens Sverige, förklarar varför vi är i fritt fall inom i princip samtliga områden.
Citera
2024-02-15, 21:09
Medlem
Citat:
Nej man svetsar väl inte glasfiber utan jag menad precis som du skriver att den skarv efter att delarna bultas ihop måste bredas på något sätt på insidan. Nu skulle man säkert åkt i nån form av ring eller dyl i dom här kanorna så det kanske inte är lika noga men jag kikade på lite bilder på den röda rutschkanan på insidan och där ser gelcoaten ut att vara helt utan skarvar, och sett till de vattenrutschkanor man åkt genom åren så är det ju tämligen slätt hela vägen. Man fastnar ju inte på några gummipackningar i alla fall. Allt som inte har härdat klart kring de här materialen skulle jag säga avger gas/brinner bra och är flyktigt. Ja har nog nämnt aceton tidigare som löser gelcoat vilket också kan vara aktuellt om man behöver in och justera/ta bort material nån stans. Färdighärdad glasfiber brinner ju onekligen, det har vi sett, men det krävs enligt min mening ganska mycket energi för att det skall börja brinna, och PE-röret under där det bedöms ha börjat är inte ens deformerat på utsidan när det redan brunnit igenom taket på rutschkanan vilket får mig att tro att det funnits något mer lättantändligt i ekvationen.

Din teori är verkligen trolig. Det är säkert så.
Citera
2024-02-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Så funkar det oftast med odrillad personal. Dom blir osäkra, och ej lösningsorienterade/logiska och det blir som sirap allting.
Det är i min mening bara erfarenhet av liknande som kan framkalla rätt reaktion, och dom allra flesta har såklart inga erfarenheter av brandförlopp. Det är något som bakas in i ryggmärg av att man varit med om tillfällen då liknande inträffar.

Hetaarbetskurs är obligatorisk vart 5e år, och i samband med kurs är det lite färskt och alert/aktuellt då kursen är lång, djupgående och nationellt enhetlig, men kunskaper danar med tid.

Imho är inte det huvudsakliga problemet att de är odrillade, svensk bemanningspersonal hade reagerat på samma sätt. Problemet är att när man hyr in personal på det här sättet så skapas väldigt hierarkiska strukturer där den inhyrda personalen i princip bara är där för att göra vad de blir tillsagda. Att sen helt plötsligt göra helt om och börja agera på eget bevåg är inte så lätt när man aldrig tidigare fått fatta ett enda självständigt beslut.

Med det är en annan diskussion antar jag.
Citera
2024-02-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColloritSoya
Det finns väldigt många diskussioner om brandceller och rökluckor som hade kunnat avvärja skorstenseffekten av rutschkananorna i början på tråden.
En slutsats av det är att det eventuellt kan bli en lärdom av denna branden och bli något man skulle kunna införa i denna typen av byggnation.

Noll källa så ren gissning, men kanske fanns det rökluckor bara att de inte var driftsatta än. Toppen av ett trapphus i ett torn vore det rimligt med krav på detta.. Det är som sagt mycket högre risk under själva byggnationen än när alla skydd är i drift.
Citera
2024-02-15, 21:23
Medlem
ColloritSoyas avatar
Citat:
Nej man svetsar väl inte glasfiber utan jag menad precis som du skriver att den skarv efter att delarna bultas ihop måste bredas på något sätt på insidan. Nu skulle man säkert åkt i nån form av ring eller dyl i dom här kanorna så det kanske inte är lika noga men jag kikade på lite bilder på den röda rutschkanan på insidan och där ser gelcoaten ut att vara helt utan skarvar, och sett till de vattenrutschkanor man åkt genom åren så är det ju tämligen slätt hela vägen. Man fastnar ju inte på några gummipackningar i alla fall. Allt som inte har härdat klart kring de här materialen skulle jag säga avger gas/brinner bra och är flyktigt. Ja har nog nämnt aceton tidigare som löser gelcoat vilket också kan vara aktuellt om man behöver in och justera/ta bort material nån stans. Färdighärdad glasfiber brinner ju onekligen, det har vi sett, men det krävs enligt min mening ganska mycket energi för att det skall börja brinna, och PE-röret under där det bedöms ha börjat är inte ens deformerat på utsidan när det redan brunnit igenom taket på rutschkanan vilket får mig att tro att det funnits något mer lättantändligt i ekvationen.
Jag tror ju helt klart att detta är huvudspåret.

Lyckades hitta denna från WhiteWater när dom renoverar vattenkannor på Legoland: https://youtu.be/tH2xJ_1swRE

Även detta på deras hemsida:
Citat:
...colours that look brighter and don’t fade thanks to our superior Gel Coat technology.

Så om jag fattar det rätt så är gel coat förs och främst för utseendet (vilket jag själv inte trodde i förra inlägget) och skydd mot solblekning och inte nödvändigtvis till för att jämna ut skarvarna eller minska friktionen inuti kanan.

I renoverings filmen så noterar jag att dom sprutar ut både klarlacken och gel coat en som sista steg. Detta borde ju rimligtvis vara gjort redan på fabriken vid en nyproduktion som denna.
Man kan även i slutet på filmen skymta i framförallt den blåa kanan att dom faktiskt har lagt något vitt i skarvarna som jag tycker påminner om vanlig våtrumssilikon...

Jag har lite svårt för att se ett scenario där man använder ett flyktigt lösningsmedel som kan accelerera incidenten så mycket som någonting uppenbarligen har gjort.
Kan det vara att man använder någont lösningsmedel vid själva på kopplingen av PE rören till kanan?

Alternativt som jag sade innan. Att ytbehandlingen i sig brinner lätt och hjälper till med accelerationen?
Citera
2024-02-15, 21:23
Medlem
Provrorsbarns avatar
Ingen som är prenumerant och kan sammanfatta om de säger något nytt? https://www.gp.se/nyheter/goteborg/tre-experter-om-troligt-brandforlopp-i-oceana-.758f77f4-8f5e-45d2-9f6e-486c93fbf547
Citera
2024-02-15, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provrorsbarn
Ingen som är prenumerant och kan sammanfatta om de säger något nytt? https://www.gp.se/nyheter/goteborg/tre-experter-om-troligt-brandforlopp-i-oceana-.758f77f4-8f5e-45d2-9f6e-486c93fbf547

Varsågod:

Citera
2024-02-15, 21:38
Medlem
Jag lovar jag hade varit den som sprungit runt i panik och skrikit. Satt fart på folk. Har ganska svårt med folk i andra fall men händer det nåt utöver det vanliga tänder jag till direkt. Många med diagnos är så
Behövs några såna på en arbetsplats men vi blir ofta bortsållade. Synd
Senast redigerad av popll 2024-02-15 kl. 21:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in