2024-02-15, 23:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Eftersom att familjen bodde överst på 1101, så tyder det på att de hade egen ingång hall, då just dörren nere var förseglad, så alltså ingen gemensam portuppgång.
Familjen bodde alltså högst upp med granne under sig.
Gas vandrar uppåt.

Ja just det, förseglingen ja. Det är deras dörr enskilt. Tack. Och, ja, övervåning sen mest.

Undrar om nån vågar flytta in där nu..?
Citera
2024-02-15, 23:17
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Kan man känna lukten av denna gas eller hur kan man skydda sig?
Gasen är lukfti men man tillsätter disfosfin så att människor ska varnas för den.
Då det bildas en obehaglig lukt,
Citera
2024-02-15, 23:18
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja just det, förseglingen ja. Det är deras dörr enskilt. Tack. Och, ja, övervåning sen mest.

Undrar om nån vågar flytta in där nu..?
Jag kan ha fel, bodde de på nedervåningen?
Då kan gasen gått neråt istället?
Citera
2024-02-15, 23:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag kan ha fel, bodde de på nedervåningen?
Då kan gasen gått neråt istället?

Jag har fått för mig de hade både uppe o nere. Kök o tv o farstu nere och sovrum uppe. Men jag är inte säker. Rättare: jag har ingen aning.

Har man två småbarn vill man kanske inte springa i trappor precis hela tiden. Och de hade just flyttat in. Och alltså valt den får man tro.

En logik med att lägga bostäder omlott i en huskropp är ofta att man kan anpassa efter olika familjers behov. Grannen kan exv haft en mindre bostad enbart i markplan eller enbart en vån. upp. Eller så speglar de två bostäderna varann mer identiskt, men en har kök o vardagsrum på plan två för att de ska kunna använda samma stam.

Annars blir det ytterst att varje kök o varje toa o tvättstuga har varsin stam, och det vore både oekonomiskt, dyrare bygga o olämpligt ur underhållssynpunkt.

Vad gäller gasen behöver man kanske inte låsa sig vid åt vilket håll den tenderar. Kan räcka att de delar huskropp.

Sen då så kan jag föreställa mig att båda bostäderna faktiskt har både över- och undervåning. Men den ena har mer av den ena varan och den andra mindre. Om man nu ändå får gissa utan att bli motsagd.
Senast redigerad av Lonnrot 2024-02-15 kl. 23:42.
Citera
2024-02-15, 23:42
Medlem
Citat:
Har blivit väldigt nojig angående detta gift. Inte hört om det innan. Var mkt i förråd ibland och röjer blev riktigt sjuk en gång vet inte av vad därifrån. Måste ju finnas riktlinjer med varning etc om detta gift används typ som med all besprutning.
Hur har detta mörkats så?

Jag tror det är ovanligt i Sverige, i varje fall svårt för privatpersoner att få tag på, har för mig att det stod något om det.

Vad skulle mörkats?
Citera
2024-02-15, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag tror det är ovanligt i Sverige, i varje fall svårt för privatpersoner att få tag på, har för mig att det stod något om det.

Vad skulle mörkats?
Att detta medel används Med tanke på invandringen, export import och alla som handlar med mat etc globalt och att detta medel är så vanligt i dessa länder. Bertydligt mer risk att det förs in och används utan kontroll.. Dålig info till oss i Sverige!
Senast redigerad av popll 2024-02-15 kl. 23:49.
Citera
2024-02-15, 23:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Oj. Oj. Oj. Det här är ju mer än ett sammanträffande…:

”Den 20 september – tre veckor före den fyraåriga flickans död – var Anticimex på plats och utförde åtgärder i grannens lägenhet, visar dokument från hyres*värden Faxeholmen som Aftonbladet begärt ut.

[…]
När Aftonbladet når grannen bekräftar hen att det funnits insekter i köket, samt skickar över en bild på hur insekterna ser ut.

– Vi gjorde bara som han sa, säger grannen med skade*djuren i köket.

Grannen har bott i lägenheten sedan 2020. På samma adress, alltså granne med den förgiftade familjen, finns ett företag som arbetar med livs*medels*import från mellanöstern och Nordafrika.

Enligt Håkan Kjellberg, skadedjurs*expert på Anticimex, var skade*djuren i grannens kök silver*fiskar som det kan ta upp emot nio månader att bli av med.
– Jag vet inte hur stort problemet var. Vi har placerat ut tre fällor.
Men ni har inte använt några kemikalier?
– Vi har inte använt några bekämpnings*medel. Det här är en mekanisk fälla, säger han.

[…]
Samma problem med skadedjur har rapporterats till Faxeholmen från två andra lägenheter på samma gata. I det ena, från mitten av oktober förra året, uppges problemet vara ”jättestort”.
På samma gata finns även långtidsproblem med vägglöss i en lägenhet.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kE26nk/anticimex-sanerade-hos-granne-till-soderhamnsfamiljen-fore-forgiftningen

Usch.

Kom att tänka på en sak.
Hur är ventilationssystemet kopplat egentligen i den här typen av fastigheter?

Kan det vara så att mamman och flickan låg i ett rum som har ventilationen "direktkopplad" till någon lägenhet där ämnet fanns. Sedan spreds gasen vidare i den drabbade familjens lägenhet senare och därför blev det en viss fördröjning av symtomen?
Senast redigerad av notknapparen 2024-02-15 kl. 23:54.
Citera
2024-02-16, 00:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Usch.

Kom att tänka på en sak.
Hur är ventilationssystemet kopplat egentligen i den här typen av fastigheter?

Kan det vara så att mamman och flickan låg i ett rum som har ventilationen "direktkopplad" till någon lägenhet där ämnet fanns. Sedan spreds gasen vidare i den drabbade familjens lägenhet senare och därför blev det en viss fördröjning av symtomen?

Inte den blekaste aning.
Citera
2024-02-16, 00:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Att detta medel används Med tanke på invandringen, export import och alla som handlar med mat etc globalt och att detta medel är så vanligt i dessa länder. Bertydligt mer risk att det förs in och används utan kontroll.. Dålig info till oss i Sverige!

I Sverigen är det strikta regler runt hur fosfin används och införskaffas. Det är reglerat genom att det enbart kan användas av personenr som har särskild utbilning och har licens för användandet och inköp går inte att göra för privatpersoner.

Detta gäller då alla som bor i Sverige alltså.

Risken att utsättas är mycket liten, det visar ju just detta fall som är helt unikt för Sverige, men även i andra länder där man har liknande regler om användandet.

Du kan ju lyssna på det här inslaget där en expert från Anticimex berättar om hur det används här.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/experten-om-giftet-fosfin-i-soderhamn-oerhort-skrammande

SvD, Erik Lindeman, läkare på Giftinformationscentralen:

"– Giftinformationcentralen har funnits i drygt 60 år, och vi kan räkna antalet fall vi känner till på en hands fingrar. Så det som har hänt är otroligt ovanligt.

De var tvungna att stödja sin utredning på den vetenskapliga litteraturen för att hitta uppgifter om fosfinförgiftning.

– Men erfarenheterna är få i hela västvärlden och det finns bara enstaka europeiska och amerikanska fallbeskrivningar av förgiftningar med fosfin.

Det tror han beror på att fosfin är hårt reglerat i dessa delar av världen. I delar av Asien, Mellanöstern och Afrika har man mycket större problem med den här typen av förgiftningar eftersom fosfin ofta finns som hushållskemikalie där.
"

https://www.svd.se/a/pQ3J2W/fosfin-bakom-forgiftningen-i-soderhamn-extremt-ovanligt

Det är bra mycket större risk att få i sig andra gifter i det dagliga livet. Varje dag inadas man ju avgaser och kommer i kontakt med cancerframkallande ämnen.

Att komma i kontakt med det här ämnet fosfin när man inte arbetar med det eller i dess närhet, det är nog så extremt ovanligt att det i det här fallet handlar just om "undantaget som bekräftar regeln", dvs regeln är den att ämnet är inget att oroa sig för för vanliga människor tillvardags.

Här har någon gjort något som inte är tillåtet, avsiktligen eller i oförstånd.
Citera
2024-02-16, 00:36
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheekytita
Det tog lång tid, men det finns ett svar. John och Susan Cooper var på semester i Hurghada. Grannrummet på hotellet hade behandlats mot vägglöss med diklormetan (metylenklorid, DCM). Gasen läckte in till paret som då drabbades av kolmonoxidförgiftning. Otroligt tragiskt fall precis som det vi diskuterar.
Independent UK
A tourist from Germany said he reported a bedbug infestation in the room next door to the Coopers and it was then treated with pesticide, referred to as Lambda.
The two rooms had an adjoining door but this was kept locked.

https://www.bbc.com/news/uk-england-lancashire-67343685
Citera
2024-02-16, 01:36
Medlem
HaveFuns avatar
Polisen borde bryta sig in i alla angränsande lägenheter och leta efter fosfinsalter. Ända vettiga förklaringen är att antingen familjen själva har kingat loss och öppnat en fosfinburk eller att en granne gjort det utan att ha förseglat all ventilation.

Vad jag förstår krävs det jävligt låga halter av fosfini för att skadas allvarligt eller dö.

Frågan är hur fan grannen överlevde gasen i så fall, eller varför flera inte skadats. Gas tenderar att spädas och fördelas jämnt i en volym om det inte föreligger stor skillnad i densitet.

Det finns ett annat fall jag läste om där man hade behandlat en lgh med vätecyanid och efter ventilering och behandling så hade hyresgästen återvänt. Man hittade honom i soffan, kvävd av vätecyanid. Gasen hade gått in i soffan när han satte sig i den gick den ut som en röksvamp.

De kanske själva har handskats med illegalt importerade preparat? Vi kan med relativt stor säkerhet anta att någon har importerat något jävligt förbjudet.
Citera
2024-02-16, 02:30
Medlem
Blackmonks avatar
Tycker granne dom snvönt det låter klart troligast. Kolla vilka som INTE ringt Anticimex.. de har troligen försökt lösa det själva...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in