Citat:
Ursprungligen postat av
Kallepax
Nej man svetsar väl inte glasfiber utan jag menad precis som du skriver att den skarv efter att delarna bultas ihop måste bredas på något sätt på insidan. Nu skulle man säkert åkt i nån form av ring eller dyl i dom här kanorna så det kanske inte är lika noga men jag kikade på lite bilder på den röda rutschkanan på insidan och där ser gelcoaten ut att vara helt utan skarvar, och sett till de vattenrutschkanor man åkt genom åren så är det ju tämligen slätt hela vägen. Man fastnar ju inte på några gummipackningar i alla fall. Allt som inte har härdat klart kring de här materialen skulle jag säga avger gas/brinner bra och är flyktigt. Ja har nog nämnt aceton tidigare som löser gelcoat vilket också kan vara aktuellt om man behöver in och justera/ta bort material nån stans. Färdighärdad glasfiber brinner ju onekligen, det har vi sett, men det krävs enligt min mening ganska mycket energi för att det skall börja brinna, och PE-röret under där det bedöms ha börjat är inte ens deformerat på utsidan när det redan brunnit igenom taket på rutschkanan vilket får mig att tro att det funnits något mer lättantändligt i ekvationen.
Jag tror ju helt klart att detta är huvudspåret.
Lyckades hitta denna från WhiteWater när dom renoverar vattenkannor på Legoland:
https://youtu.be/tH2xJ_1swRE
Även detta på deras hemsida:
Citat:
...colours that look brighter and don’t fade thanks to our superior Gel Coat technology.
Så om jag fattar det rätt så är gel coat förs och främst för utseendet (vilket jag själv inte trodde i förra inlägget) och skydd mot solblekning och inte nödvändigtvis till för att jämna ut skarvarna eller minska friktionen inuti kanan.
I renoverings filmen så noterar jag att dom sprutar ut både klarlacken och gel coat en som sista steg. Detta borde ju rimligtvis vara gjort redan på fabriken vid en nyproduktion som denna.
Man kan även i slutet på filmen skymta i framförallt den blåa kanan att dom faktiskt har lagt något vitt i skarvarna som jag tycker påminner om vanlig våtrumssilikon...
Jag har lite svårt för att se ett scenario där man använder ett flyktigt lösningsmedel som kan accelerera incidenten så mycket som någonting uppenbarligen har gjort.
Kan det vara att man använder någont lösningsmedel vid själva på kopplingen av PE rören till kanan?
Alternativt som jag sade innan. Att ytbehandlingen i sig brinner lätt och hjälper till med accelerationen?