2024-02-15, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yallapaj
En kropp är hittad.

Sorgligt, men bra att de hittat personen även om man hade önskat att han var vid liv.
Citera
2024-02-15, 20:09
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Med största sannolikhet är det inte byggnaden i sig som är brandfarlig, utan ett arbetsmoment som skapat den perfekta stormen. Jag tror att de redan vet orsaken, men måste ändå bli klar med en formell utredning innan man uttalar sig, för att ha något att hänvisa till.

Det har genom denna tråd gått klart vart det började och ganska mycket inringat vad det beror på.
Reservation finns kring tekniskt fel på värmande utrustning, men det råder inte så stor reservation på att man nog slarvat med utfärdande av hetarbetstillstånd alternativt/och att utförare slarvat.
Detta är givetvis det första som plockas upp i utredning och man har nog nu efter några dagar överblick hur det kunde starta, samt hur det kunde fortsätta.

Jag tror ju att det är en kombo, dels slarv/inkompetens med tillståndet genom att inte kollat/bristfälligt kollat fysiskt på plats att släckutrustning och brandväkteri finns i tillbörlig utsträckning på rätt plats, samt slarv/inkompetens av utförare sedan vid jobbet - att dom inte haft med sig släckare uppe i skyliften och inte tillsett någon brandvakt högre upp & nere på marken.

Jag är ordentligt säker på att en första direkt släckinsats med riktigt brandväkteri med pålarmning hade avhjälpt, och sedan hade brandkåren gjort resten med bara lite skadad rutschkana som facit.
Citera
2024-02-15, 20:15
Medlem
448s avatar
Skulle dom dratt upp i skyliften med dom två pulversläckarna som inte fanns skulle dom lätt släckt de där...sen brandslangen som inte fanns.

Man skulle förmodligen t.o.m kunnat släcka det från marken eller iaf kunnat få det det o backat tiden 10 minter även om det var indirekt stråle/nedfall

Pulverdimma är väldigt effektivt då det tar värme från branden genom att smälta

Jaja nu stod dom o vänta på stålmannen

Well well.....
Citera
2024-02-15, 20:16
Medlem
ColloritSoyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det har genom denna tråd gått klart vart det började och ganska mycket inringat vad det beror på.
Reservation finns kring tekniskt fel på värmande utrustning, men det råder inte så stor reservation på att man nog slarvat med utfärdande av hetarbetstillstånd alternativt/och att utförare slarvat.
Detta är givetvis det första som plockas upp i utredning och man har nog nu efter några dagar överblick hur det kunde starta, samt hur det kunde fortsätta.

Jag tror ju att det är en kombo, dels slarv/inkompetens med tillståndet genom att inte kollat/bristfälligt kollat fysiskt på plats att släckutrustning och brandväkteri finns i tillbörlig utsträckning på rätt plats, samt slarv/inkompetens av utförare sedan vid jobbet - att dom inte haft med sig släckare uppe i skyliften och inte tillsett någon brandvakt högre upp & nere på marken.

Jag är ordentligt säker på att en första direkt släckinsats med riktigt brandväkteri med pålarmning hade avhjälpt, och sedan hade brandkåren gjort resten med bara lite skadad rutschkana som facit.

Om det nu är så så håller jag helt med.
En som jobbar med att svetsa PE rör borde vara såpass införstådd i riskerna när det till och med från tillverkaren rekommenderas ett säkerhetsavstånd på 2m från svetsutrustningen (pga brandrisken) att personen åtminstone borde ha i ryggmärgen att ha en brandsläckare nära till hands.
Citera
2024-02-15, 20:24
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxx
Ursäkta men din inkompetens skiner igenom något oerhört. Brand i plast med otroliga mängder energi som genererar pölbränder. Då räcker inte cirka 450 liter i minuten mot en sån redan etablerad brasa gör ingenting. Det är en fis i Scandinavium. Dom går ju på livräddning i första skedet står ju i SVTs artikel vilket förklarar prioriteringen att inte så mycket vatten kastas på branden. Livräddning går före brandsläckning.

Vet inte om du har svårt att läsa eller göra research, men de va uppenbart att de brann mindre innan de slog ut stora lågor. Vatten eller annan släckning på branden av arbetarna som bara stog och glodde hade givetvis påverkat. En slang eller släckare på plats med de 2 skylifts på plats hade hjälpt. Arbetarna brydde sig inte ett skit och ropade inte ens utan mest stog och titta udnerifrån. Men ah, inkompetens sure. Du kan ju inte ens tolka in situationen.

De tog säkert en stund innan toppen på gröna röret hade bränt igenom och man såg lågor. bara temperaturförändringen i sig själv hade lagt på flera minuter.

Jag tycker de gör rätt som går på livräddning men faktum är att när de kommer till platsen hade de ett utrymme av 2-5 minuter där de hade kunnat fokusera på släckning och delegera mer hjälp till släckning av rediga män/allmänhet och arbetare på plats att dra den tunga slangen osv.
Folk lunkar och chillar. De hade sin chans, brände det. ordagrant. Inte första gången som skit brinner ner för man missar att skynda precis i början. Arbetarna på plats är endå de som ska ha skit. RD får en 3/5.

anledningen att jag klagar är att om man alltid tar de lungt så missar man de mest avgörande momenten. Klart de lyckades förhindra spridning vilket va bra, men de är som o kolla på ett fotbollslag som tänker på nästa match fast de är final.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2024-02-15 kl. 20:26.
Citera
2024-02-15, 20:28
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Skulle dom dratt upp i skyliften med dom två pulversläckarna som inte fanns skulle dom lätt släckt de där...sen brandslangen som inte fanns.

Man skulle förmodligen t.o.m kunnat släcka det från marken eller iaf kunnat få det det o backat tiden 10 minter även om det var indirekt stråle/nedfall

Pulverdimma är väldigt effektivt då det tar värme från branden genom att smälta

Jaja nu stod dom o vänta på stålmannen

Well well.....
Säger samma sak, folk säger jag är inkompetent. Men de behövs fan böter UPP I LEDEN för att få förändring me dessa utländska fuskbyggarna och korrupt byggbransch.

Dimma är nog mer effektivt i trängre utrymmen där du får upp koncentrationen.. Men de är ofta mer för att kunna få utväxling på annan släckning osv och jobba bättre inte bara för att släcka? Du släcker nog bättre med direkt targeting när de är utomhus o luften rör på sig. Faktum är att de va svensk RD som kom på metoden o sänkta temp me o spruta in i källarutrymmen.
Senast redigerad av Asb3rger1337 2024-02-15 kl. 20:32.
Citera
2024-02-15, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Citat:
Ursprungligen postat av Kallepax
Om tidsuppgifterna i artikeln stämmer visar det ju på att det gått lite trögt att larma, vilket man också trycker lite på i artikeln. Dom på insidan fattar inte vad som händer och dom på utsidan förstår inte allvaret/omfattningen så länge det bara brinner på insidan av rutschkanan. Hade varit väldigt intressant med en tidsstämpel på TikTok-videon från utsidan när det brunnit igenom taket på rutschkanan, på videon från när Rtj anländer (10:12) är hela den gröna rutschkanan övertänd, min gissning är att TikTok-videon är från ungefär samtidigt som den i DN-artikeln, dvs ca 10:05, då har man fortfarande inte ringt..

Håller med helt.

SVTs minut för minut bekräftar ganska väl det vi var inne på tidigare idag, deras 10:05 video som kommer från tvärs över gatan ser ut att vara i samma stadie som den video vi diskuterat från tiktok tagen under rutschkanan. Här har man alltså först brustit i arbetsmomentet, där till inte medhavt/misslyckats att använda erforderlig släckutrustning och ändå väntat tills stora delar av den gröna kanan är övertänd innan man ringer 112. MEN man skall inte underskatta hur paralyserad och irrationell man kan bli när det går åt pipan.

Sen kommer jag inte ge mig gällande kem/lösningsmedel inne i rutschkanan, det känns inte rimligt med det förloppet utan nån form av accelerator. Här ger jag mig först när motsatsen är bevisad.
Har jag rätt i detta är väl det största misslyckandet att dessa två moment utförts parallellt.
Citera
2024-02-15, 20:37
Medlem
afsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaxx
Har du källa på det? Inte sett någon rapportera om det.
Om det stämmer så vill man nog avvakta tills anhöriga fått reda på det.
Citera
2024-02-15, 20:41
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
MEN man skall inte underskatta hur paralyserad och irrationell man kan bli när det går åt pipan.

Fast hur många arbetare var på plats, över ett dussin? Och alla står som hålögda hjon. Förutom hjälten som offrade sig då.

Kan fatta om en enskild person agerar irrationellt av ren panik men nu är det samtliga som bara chillar och inte ringer 112 i första taget. Finns ju till och med en video där man hör dem skratta när det brinner som mest.
Citera
2024-02-15, 20:42
Medlem
ColloritSoyas avatar
Citat:
Håller med helt.

SVTs minut för minut bekräftar ganska väl det vi var inne på tidigare idag, deras 10:05 video som kommer från tvärs över gatan ser ut att vara i samma stadie som den video vi diskuterat från tiktok tagen under rutschkanan. Här har man alltså först brustit i arbetsmomentet, där till inte medhavt/misslyckats att använda erforderlig släckutrustning och ändå väntat tills stora delar av den gröna kanan är övertänd innan man ringer 112. MEN man skall inte underskatta hur paralyserad och irrationell man kan bli när det går åt pipan.

Sen kommer jag inte ge mig gällande kem/lösningsmedel inne i rutschkanan, det känns inte rimligt med det förloppet utan nån form av accelerator. Här ger jag mig först när motsatsen är bevisad.
Har jag rätt i detta är väl det största misslyckandet att dessa två moment utförts parallellt.

Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att du nämnde tidigare att du trodde att även rutschkanan svetsades och att man använde lösningsmedel för att få bort gel-coaten inför bearbetningen? Tror du inte att själva kanan bara skruvas ihop med packning och att gel-coaten appliceras i skarvarna efteråt? Om man över huvud taget har någon gel-coat i skarvarna dvs.

Skulle ju dock kunna vara gel-coaten i sig som är vansinnigt brandvänlig och piskar på hela händelseförloppet.
Citera
2024-02-15, 20:56
Medlem
Är inte själva konstruktionen med alla slingrande rör som går uppåt och in i ett högt isolerat torn som gjort för en katastrof vid brand? Varm luft och gas expanderar och letar sig uppåt… ju längre det brinner ju mer rökfyllt blir tornet där uppe… rutschkanerören är långa och slingrande, inget kan smita ut, måste bli en jävla fart och ett jävla tryck på gaserna till slut och när de väl antänds på branden.

Är inte detta svaret på varför det blev så dramatiskt som det blev? Får man bygga sådana byggnader som typ fungerar som en bomb vid brand? Massa jättelånga rör som slingrar sig uppåt in i ett högt stängt torn… tanken på brand i rutschkanorna var väl aldrig något som slog dem. Men nu vet vi ju, så borde inte alla sådana rutschkanor sluta byggas? Det kunde ju lika förvånad ha hänt vid ett senare svetsarbete på kanorna, när det var fullt av folk på badet. Och även om det funnits brandlarm då satt väl inte de i rören?!? Det är ju först när det är för sent (gas och het luft) tagits sig upp i röret till byggnaden och kommer in där som ett larm skulle gå? Då var det ju nästan för sent. När gas väl letar sig upp tror jag själva grejen att det blir rök/gasfyllt där går på sekunder egentligen. Branden pågår ju där nere och fyller hela tiden på med ny het luft/gas. Man kanske inte kan se det med expanderande luft måste ju typ ha nästan ljusets hastighet.

Många tänkte nog att rören var på utsidan liksom och därför inget på att de faktiskt ledde allt in i byggnaden… jag tror det är därför de är så lugna. De tänker på dem som något isolerat från resten.
Senast redigerad av Grantoppen2 2024-02-15 kl. 21:03.
Citera
2024-02-15, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColloritSoya
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att du nämnde tidigare att du trodde att även rutschkanan svetsades och att man använde lösningsmedel för att få bort gel-coaten inför bearbetningen? Tror du inte att själva kanan bara skruvas ihop med packning och att gel-coaten appliceras i skarvarna efteråt? Om man över huvud taget har någon gel-coat i skarvarna dvs.

Skulle ju dock kunna vara gel-coaten i sig som är vansinnigt brandvänlig och piskar på hela händelseförloppet.

Nej man svetsar väl inte glasfiber utan jag menad precis som du skriver att den skarv efter att delarna bultas ihop måste bredas på något sätt på insidan. Nu skulle man säkert åkt i nån form av ring eller dyl i dom här kanorna så det kanske inte är lika noga men jag kikade på lite bilder på den röda rutschkanan på insidan och där ser gelcoaten ut att vara helt utan skarvar, och sett till de vattenrutschkanor man åkt genom åren så är det ju tämligen slätt hela vägen. Man fastnar ju inte på några gummipackningar i alla fall. Allt som inte har härdat klart kring de här materialen skulle jag säga avger gas/brinner bra och är flyktigt. Ja har nog nämnt aceton tidigare som löser gelcoat vilket också kan vara aktuellt om man behöver in och justera/ta bort material nån stans. Färdighärdad glasfiber brinner ju onekligen, det har vi sett, men det krävs enligt min mening ganska mycket energi för att det skall börja brinna, och PE-röret under där det bedöms ha börjat är inte ens deformerat på utsidan när det redan brunnit igenom taket på rutschkanan vilket får mig att tro att det funnits något mer lättantändligt i ekvationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in