• 1
  • 2
2024-02-15, 21:04
Medlem
Fabianzzos avatar
Verkar vara otroligt vanligt att "tip the landlord" i Amerikat, likaså börjar det bli allt vanligare i Sverige. Brukar du dricksa din hyresvärd? Varför? Varför inte?

EDIT:
Helt fel ämne, skulle placera tråden i privatekonomi. Hade uppskattat om moderatorer hade flyttat tråden till rätt ämne, istället för att radera, alternativt låsa den. Tack på förhand!
Senast redigerad av Fabianzzo 2024-02-15 kl. 21:10.
Citera
2024-02-15, 21:09
Varifrån har du fått att det skulle vara vanligt?

Citat:
Helt fel ämne, skulle placera tråden i privatekonomi. Hade uppskattat om moderatorer hade flyttat tråden till rätt ämne, istället för att radera, alternativt låsa den. Tack på förhand!
Eller så raderar du bara allt i trådstarten och startar en ny tråd.
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-02-15 kl. 21:17.
Citera
2024-02-15, 21:15
Det vet jag vet inte men ibland kan en attraktiv central lägenhet i Göteborg och Stockholm stå tom förutom en gammal trästol eller en tavla från loppis som är till salu för en miljon kr och som ingår att tycka vara värd en miljon kr för att få kontraktet. Då är det tavlan med bara några blyertsstreck som blir köpt.
Citera
2024-02-15, 21:22
Medlem
avcs avatar
Snacka om förolämpning, som att de inte redan gör ett lysande jobb att råna oss.
Citera
2024-02-15, 21:37
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Snacka om förolämpning, som att de inte redan gör ett lysande jobb att råna oss.
Vari ligger förolämpningen? Hyresvärden blir ju inte förolämpad och varför skulle jag bli förolämpad av att en idiot skänker bort sina surt förvärvade pengar? Handlar väl då snarare om en moraliskt förfallen handling/förnedring av sig själv.
Citera
2024-02-15, 22:12
Medlem
Jag är hyresvärd och blir ibland dricksad av en av mina hyresgäster. Gissar att det beror på att jag inte lägger på någon förseningsavgift och liknande pålagor när hyresgästen är sen av någon anledning.
Rör sig inte om några större summor men en avrundning uppåt till jämnt femtiotal.
Kanske två-tre gånger om året.
Citera
2024-02-15, 22:24
Moderator
HelgeBuks avatar
Värdepapper, valutor och råvaror: allmänt --> Ekonomi: övrigt
/Moderator
Citera
2024-02-15, 22:38
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Bra idé! Måste försöka dricksa min kommunala hyresvärd. De kommer garanterat kämpa emot med näbbar och klor.
Citera
2024-02-15, 23:14
Medlem
Det är mycket vanligt i större städer numer.
Jag ger min hyresvärd ca 200 kr per månad i dricks.
Har därmed fått förtur till lägenhetsbyte, inga klagomål när jag hade högljudd fest, och fått diskmaskin utbytt till nyare fast den gamla fungerade perfekt mm mm.
Så självklart betalar man dricks till hyresvärden och njuter sen av fina förmåner.
Nästan alla i fastigheten ger dricks till fastighetsägaren utom en sur kärring som jag tror är sosse.
Hon ligger risigt till och kommer nog vräkas vid minsta förseelse eller störning. Har blivit lovad att få hennes kontrakt när hon åker ut.
Så svaret är JA lika självklart att dricksa hyresvärden som på restaurang !
Citera
2024-02-16, 06:20
Medlem
laxsills avatar
Äcklas något enormt av blotta tanken. Har också aldrig hört detta hända så det här känns mest som fånig propaganda.
Citera
2024-02-16, 06:24
Medlem
psykoshippiens avatar
Hade jag en privat hyresvärd så skulle jag betalat in någon tusenlapp extra ibland ja, efter något år skulle jag gå till polisen och erkänna att jag köper sex av hyresvärden. Utöver det så ser jag ingen funktion. Hyresvärdens satta summa ska täcka det som jordabalken specificerar.
Citera
2024-02-16, 07:09
Bannlyst
Varför skall jag dricksa ett kommunalt bolag som gör miljard vinster?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in