• 1
  • 2
2024-02-16, 10:07
Medlem
Kottkompotts avatar
Dricksar absolut inte, men jag rundar upp hyran till närmsta tusenlapp så att överskottet läggs in på kommande hyra.

Målet är att ligga före med en eller två månadshyror som en liten säkerhet ifall det skiter sig med ekonomin av någon orsak, för jag har inte så god hand med ekonomin att jag kan låta bli flera tusen som bara ligger på annat konto.
Citera
2024-02-16, 11:09
Medlem
Jag råkar vara hyresvärd och skulle aldrig i helvete acceptera en dricks. Efter att ge knarkare en andra chans är att stå i någon som helst slags skuld till hyresgäster det dummaste man kan göra
Citera
2024-02-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Hade jag en privat hyresvärd så skulle jag betalat in någon tusenlapp extra ibland ja, efter något år skulle jag gå till polisen och erkänna att jag köper sex av hyresvärden. Utöver det så ser jag ingen funktion. Hyresvärdens satta summa ska täcka det som jordabalken specificerar.

Är det inte du som åker dit på det då ?
Är väll enbart den som betalar för sex som får straff
Citera
2024-02-16, 11:46
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Är det inte du som åker dit på det då ?
Är väll enbart den som betalar för sex som får straff
Skulle vara fett värt att få flexa med ett papper att jag köpt sex av min hyresvärd, och sedan bli åtalad för förtal.
Citera
2024-02-16, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Verkar vara otroligt vanligt att "tip the landlord" i Amerikat, likaså börjar det bli allt vanligare i Sverige. Brukar du dricksa din hyresvärd? Varför? Varför inte?

EDIT:
Helt fel ämne, skulle placera tråden i privatekonomi. Hade uppskattat om moderatorer hade flyttat tråden till rätt ämne, istället för att radera, alternativt låsa den. Tack på förhand!

Har aldrig hört talas om det och bor i USA.

Däremot dricksar man sin super intendent (hus i NYC har ofta en ”super” som bor i huset som man kontaktar om diskmaskinen är trasig osv). Honom bör man dricksa kring jul.
Citera
2024-02-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Har aldrig hört talas om det och bor i USA.

Däremot dricksar man sin super intendent (hus i NYC har ofta en ”super” som bor i huset som man kontaktar om diskmaskinen är trasig osv). Honom bör man dricksa kring jul.

Äntligen ett inlägg som låter logiskt! Jag förstår inte varför jag skulle lägga till dricks på räkningen till hyresbolaget, men skulle gärna ge dricks till fastighetsskötaren när han kommer och fixar i lägenheten!
Citera
2024-02-16, 16:40
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Vari ligger förolämpningen? Hyresvärden blir ju inte förolämpad och varför skulle jag bli förolämpad av att en idiot skänker bort sina surt förvärvade pengar? Handlar väl då snarare om en moraliskt förfallen handling/förnedring av sig själv.
Som jag skrev, i att de inte redan gör ett tillräckligt bra jobb att råna hyresgäster. Hyresvärdens mål är att gästjävlarna inte får ett öre över att leva för.
Citera
2024-02-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Som jag skrev, i att de inte redan gör ett tillräckligt bra jobb att råna hyresgäster. Hyresvärdens mål är att gästjävlarna inte får ett öre över att leva för.
Klart som fan att man ger en femhundring till jul eller midsommar till hyresvärden privat eller allmännyttan spelar ingen roll. Billigt sätt att få nya parkettgolv, inbyggnadsugn etc. Känner ingen som är så snål att han betalar in hyresavin på kronan enligt förtryckt belopp. Alltid runda av uppåt till jämt 100-tal minst, det hör väl till god sed?
Citera
2024-02-17, 16:58
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikinghit
Klart som fan att man ger en femhundring till jul eller midsommar till hyresvärden privat eller allmännyttan spelar ingen roll. Billigt sätt att få nya parkettgolv, inbyggnadsugn etc. Känner ingen som är så snål att han betalar in hyresavin på kronan enligt förtryckt belopp. Alltid runda av uppåt till jämt 100-tal minst, det hör väl till god sed?
Jag har aldrig någonsin hört talas om att någon betalat mer än vad som står på hyresavin. Rätt säker på att detsamma gäller dig själv. Mindre eller inget alls är betydligt vanligare. Om något är det hyresvärden som ska ge julklapp, gärna i form av hyresavdrag eller trapphusfest, precis som arbetsgivare ger till anställda.
Citera
2024-02-17, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Jag har aldrig någonsin hört talas om att någon betalat mer än vad som står på hyresavin. Rätt säker på att detsamma gäller dig själv. Mindre eller inget alls är betydligt vanligare. Om något är det hyresvärden som ska ge julklapp, gärna i form av hyresavdrag eller trapphusfest, precis som arbetsgivare ger till anställda.
Kom igen var inte så småsnål, är du likadan
Mot den stackars servitrisen som passar upp på krogen, att du ger betalt på öret vad det står på notan?
Fattar du inte att man är smart när man dricksar hyresvärden. Är det fel att alltid få förtur till att byta lägenhet? Kan nämna att en hyresgäst monterat en dyr rostfri köksfläkt i sin lägenhet. Hyresvärden påpekade att hon gjort åverkan på lägenheten och tvingades henne återställa genom att ta bort den. (Den kostar 9000kr på Bauhaus) jag fick den av värden och han hjälpte mig montera den hos mig. Så det är knappast fel med dricks eller….
Citera
2024-02-18, 00:32
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikinghit
Kom igen var inte så småsnål, är du likadan
Mot den stackars servitrisen som passar upp på krogen, att du ger betalt på öret vad det står på notan?
Fattar du inte att man är smart när man dricksar hyresvärden. Är det fel att alltid få förtur till att byta lägenhet? Kan nämna att en hyresgäst monterat en dyr rostfri köksfläkt i sin lägenhet. Hyresvärden påpekade att hon gjort åverkan på lägenheten och tvingades henne återställa genom att ta bort den. (Den kostar 9000kr på Bauhaus) jag fick den av värden och han hjälpte mig montera den hos mig. Så det är knappast fel med dricks eller….
Jaha! Idiot. Det är hyresnämnden man dricksar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in