Citat:
Ursprungligen postat av
hoppfulltant
Du kan ju det här Millan75 så jag undrar då hur man räknar när man inte haft någon mens att börja från. Enligt N hade hon ju inte haft mens, utan måste ju blivit gravid direkt efter en ägglossning (den första då eller för hon hade ju inte haft mens påstår hon?)
Enl N skulle BF vara 21dec, och när hon fick igenom att det skulle bli kejsarsnitt så borde väl det blivit ca 1 vecka innan det, typ 14:e kanske. Men hur får man fram en tillförlitligt BF utan att eg veta när ägglossningen varit, mäter man barnet på ultraljud och isf hur säkert är det?
Personligen tror jag att mamman stressade N till att må så dåligt så det blev tidigare för det skulle bli rätt datum som verkade vara så viktigt för dom. Ingen av dom har vad jag sett berättat datum, vikt och längd när tösen föddes men exonph hintade redan på kvällen den 11/12 med datum och det var 11/12-23 och att hon sett en bild på tösen, senare även tiden 19.00
Tack för att du frågar 🙏 ska förklara så gått det går i skrift....
Om du har en regelbunden menscyckel som är 25 dar lång så blir ägglossningen omkring dag 11 . Men om din menscyckel är 30 dagar lång sker ägglossningen dag 16.
Man frågar om patienten vet ungefär när den har ägglossning trots ingen mens . Har N räknat ut det så kan man få ett datum .
Om hon ej vet så mäter man magen från navel ner till blygbenet och kan på så vis räkna ut hur många mm cm dm barnet är och räkna ut ett datum . Men säkrast är ett ultraljud då ser man när den beräknade förlossningen blir . Hon gick själv ut med att det planerade kejsarsnittet var den 18 dec men hon själv var planerad 26 dec
Och var hon beräknad då så stämmer den 21 dec planerade snitt brukar vara 7 -5 dar innan.som hon oxå gått ut med
Har varit väldigt skeptisk till hennes snitt som dom flesta vet här inne . Tror som dej att mamman stressade fram just det datumet då hon är besatt av siffror . Hur hon lyckades är för mig en gåta tror än att det är ingen slump att hon fick ett akutsnitt som hon säger då
Konstigt att mamma J oxå.fick akutsnitt med E på ett speciellt datum 🤔 som j själv lagt ut på IG