2024-02-15, 15:04
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Spanien har 4 gånger fler invånare på en mindre yta och landet är kvadratiskt jämfört med Sverige. Kanske kan snabbtåg fungera ekonomiskt i Spanien men aldrig i Sverige. Så glöm bort det, det hade blivit det mest kostsamma projektet i svensk historia.

I Kina som har världens största nät av snabbtåg så är bara 3-4 linjer lönsamma, mellan städer som Peking och Shanghai. Alla andra är olönsamma. Shanghai och Peking har vardera 20+ miljoner invånare...

Inte ens USA med 300M invånare har snabbtåg.

Det som ger lönsamhet i Sverige är att satsa på pendlartåg typ i Stockholm, där det bor många. Detta kostar en bråkdel.

Spaniens yta: 505 983 kvadratkilometer
Sveriges yta: 447 425 kvadratkilometer

Ja Spanien har en större befolkning och därför har lättare att uppnå lönsamheter på sträckor mellan större städer.

Huruvida en snabbtågslösning skulle funka i Sverige ur lönsamhetssynvinkel skulle jag gissa bero på hur man anlägger spåren. Använder man de befintliga spåren men byter bara ur räls där det går att köra något fortare så skulle det nog finnas chans att hålla ekonomiskt. Bygger man helt nya banvallar och tar ny mark i anspråk för det, bygger nya broar etc så kan man ha tåg som går mycket fortare, men där kostnaderna blir skyhöga och där jag gissar på att det blir väldigt svårt att nå lönsamhet, åtminstone så länge flyg och bilar existerar.

Ja pendlartåg i Stockholm och andra tätbefolkade regioner borde det satsas på. Projekt som Botnia-banan där man bygge helt nya spår i ett området som bara befolkas av några hundratusen invånare är ett helt galet projekt.
Citera
2024-02-15, 15:06
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testaros
Gör som de styrande , skyll på integrationen och invandrarna

Ja utan den skulle finnas stora mängder pengar att slösa på andra dyra och olönsamma projekt.
Citera
2024-02-15, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Och alla påhittade belopp och tidsangivelser om hur dyrt och svårt det är att bygga tåg eller kärnkraft hos oss. Ukraina köpte just två kärnreaktorer av ryssarna (!) och räknar ha dem snurrande inom 2.5 år. EU satsar på SMR som inte finns ännu ... Allt medan vi svälts för att bojkotta ryssarna !!! Tåg och kärnkraft, två av EU:s dårskaper. Båda används för att sänka Norden. De svenska politikerna lyder EU. Det är EU som gripit makten i Europa. EU kan inte bara skylla misslyckanden på nationella politiker.

Både kärnkraft och tåg är mycket bra. Nu menar jag givetvis inte tågen som finns i Sverige - det är rena skämtet och helt horribelt att resa med. Åk till Kina eller Japan vetja, och prova tågen där, så kommer du nog ändra uppfattning om hur bra, bekvämt och snabbt det kan vara.

Vissa sträckor i Stockholms- och Göteborgsområdet borde haft snabbtåg för längesedan. Inte bara för privatpersoners komfort utan samhället hade tjänat mycket på detta.
Citera
2024-02-15, 15:11
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Huruvida en snabbtågslösning skulle funka i Sverige ur lönsamhetssynvinkel skulle jag gissa bero på hur man anlägger spåren. Använder man de befintliga spåren men byter bara ur räls där det går att köra något fortare så skulle det nog finnas chans att hålla ekonomiskt. Bygger man helt nya banvallar och tar ny mark i anspråk för det, bygger nya broar etc så kan man ha tåg som går mycket fortare, men där kostnaderna blir skyhöga och där jag gissar på att det blir väldigt svårt att nå lönsamhet, åtminstone så länge flyg och bilar existerar.

Ja pendlartåg i Stockholm och andra tätbefolkade regioner borde det satsas på. Projekt som Botnia-banan där man bygge helt nya spår i ett området som bara befolkas av några hundratusen invånare är ett helt galet projekt.
Neeeeeeej. Sverige kan ALDRIG ha ett snabbtåg med lönsamhet. Det är alldeles för få som åker tåg i vårt folktomma land, vi pratar några 1000 per dygn mellan Malmö och Stockholm. Dessa kan med sina biljetter aldrig någonsin betala ens räntekostnaden för bygget. Glöm snabbtåg i Sverige.

Läs på om spårvagnen i Lund. Den kostade 1 miljard kronor. Visar sig att bara 1 miljon biljetter säljs varje år. Bara räntekostnaden är 45 kr per biljett. Spårvagnen i Lund är en katastrof ekonomiskt. Ett snabbtåg vore detta gånger 100.
Citera
2024-02-15, 15:12
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Både kärnkraft och tåg är mycket bra. Nu menar jag givetvis inte tågen som finns i Sverige - det är rena skämtet och helt horribelt att resa med. Åk till Kina eller Japan vetja, och prova tågen där, så kommer du nog ändra uppfattning om hur bra, bekvämt och snabbt det kan vara.
Du känner till att Kina har 1.4 miljarder invånare och Japan 120 miljoner? Kan det spela någon roll tror du?

Tokyo-området har ensamt 30M invånare. Jag har åkt shinkansen med mina barn. Gigantiskt tåg, avgick på minuten, samtliga 1500 platser var slutsålda, mitt på dagen.
Citera
2024-02-15, 15:14
Medlem
Citat:
Du känner till att Kina har 1.4 miljarder invånare och Japan 120 miljoner? kan det spela någon roll tror du?

Självklart. Det var därför jag sa vissa sträckor i Stockholms- och Göteborgsområdet, och inte att det ska byggas ut tåg i Norrlands inland.
Citera
2024-02-15, 15:15
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Självklart. Det var därför jag sa vissa sträckor i Stockholms- och Göteborgsområdet, och inte att det ska byggas ut tåg i Norrlands inland.
Inte ens mellan Stockholm och Göteborg finns fler än 1-2000 resenärer per dygn.
Citera
2024-02-15, 15:20
Medlem
Citat:
Inte ens mellan Stockholm och Göteborg finns fler än 1-2000 resenärer per dygn.

Två gånger på raken nu du uppvisar en brist på grundläggande läsförståelse. Var skrev jag sträckan Göteborg - Stockholm? Just det, ingenstans. Jag skrev vissa sträckor i Stockholms- och Göteborgsområdet. Lär dig läsa, för fan.
Citera
2024-02-15, 15:22
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Neeeeeeej. Sverige kan ALDRIG ha ett snabbtåg med lönsamhet. Det är alldeles för få som åker tåg i vårt folktomma land, vi pratar några 1000 per dygn mellan Malmö och Stockholm. Dessa kan med sina biljetter aldrig någonsin betala ens räntekostnaden för bygget. Glöm snabbtåg i Sverige.

Läs på om spårvagnen i Lund. Den kostade 1 miljard kronor. Visar sig att bara 1 miljon biljetter säljs varje år. Bara räntekostnaden är 45 kr per biljett. Spårvagnen i Lund är en katastrof ekonomiskt. Ett snabbtåg vore detta gånger 100.

Så länge som det är billigare med flyg, buss och bil så blir det ingen lönsamhet med snabbtåg. Nu vet jag inte om snabbtåg mellan just Stockholm och Malmö/Köpenhamn skulle få ekonomiskt bäring, jag tänker mer på sträckan Stockholm - Göteborg.

Lund är för litet för sådant, det bor ju inte ens hundratusen invånare i själva centralorten. Tvärbanan i Stockholm tror jag har burit sina kostnader, men där är förstås befolkningsunderlaget så mycket större.
Citera
2024-02-15, 15:27
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Så länge som det är billigare med flyg, buss och bil så blir det ingen lönsamhet med snabbtåg. Nu vet jag inte om snabbtåg mellan just Stockholm och Malmö/Köpenhamn skulle få ekonomiskt bäring, jag tänker mer på sträckan Stockholm - Göteborg.

Lund är för litet för sådant, det bor ju inte ens hundratusen invånare i själva centralorten. Tvärbanan i Stockholm tror jag har burit sina kostnader, men där är förstås befolkningsunderlaget så mycket större.
Tvärbanan är utmärkt, verkar ha 5 miljoner resenärer per år? Det borde ge lönsamhet.

Snabbtåg blir aldrig lönsamt. Biljettpriset blir rimligen 5000 kr till Malmö och nästan ingen kommer att ha råd, särskilt inte barnfamiljer.

Det värsta med snabbtåg är att de inte kan stanna i städer. Inte ens i Lund skulle det stanna, det tar för lång tid. Detta tar ner antalet åkande rejält.

Man ska inte bygga någon som inte är lönsamt. 80% av de kinesiska snabbtågen är o-lönsamma och Kinas tågbolag sägs ha 1000 miljarder i skulder och denna lek med pengar kommer att sluta i katastrof för kineserna.

Det vå bästa besluten som Högerregeringen tagit är att titta på kärnkraft och begrava snabbtåget.
Citera
2024-02-15, 15:31
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Bygg riktiga tyska Autobahn mellan STHLM-Malmö-Göteborg och en Autobhan Sthlm Sundsvall och Sthlm-Oslo så löser vi trafikproblemen och kan avveckla kortdistans flyget.
Citera
2024-02-15, 15:49
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Två gånger på raken nu du uppvisar en brist på grundläggande läsförståelse. Var skrev jag sträckan Göteborg - Stockholm? Just det, ingenstans. Jag skrev vissa sträckor i Stockholms- och Göteborgsområdet. Lär dig läsa, för fan.
Och vad ska man ha ett snabbtåg till "vissa sträckor"?`Ett snabbtåg ska tvärtom användas på långa sträckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in