2024-02-04, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hum.by.666
2007 Mord, Aud Jorun Rönning, Östersund

Redan 2003, i Norge dömdes mannen till flera års fängelse för att ha skurit sin dåvarande sambo med en tapetkniv i underlivet. Under fängelsetiden kom han i kontakt med Aud Jorun Rönning som dog på Östersunds camping 2007. Bara en kort tid innan campingdådet hade 49-åringen släppts ur fängelset. Åtalades för grovt vållande till annans död och dömdes till 18 månaders fängelse av tingsrätten för grov misshandel. Domen överklagades. Hovrätten skärper straffet, till fängelse i tre år och fyra månader.

B560-10 (TR, B868-07)

Har dessa dokument kvar?
Citera
2024-02-04, 11:40
Medlem
hum.by.666s avatar
Jag har laddat upp filerna men tydligen misslyckas.
Senast redigerad av hum.by.666 2024-02-04 kl. 11:49.
Citera
2024-02-04, 11:44
Medlem
Citat:
Jag har försökt ladda upp filerna men det misslyckas.
'
Glömde att jag hade skrivit till dig redan, domen gick att få ner. Har du fupen med menar du? Eller finns det en tråd på detta där det kan ligga?
Citera
2024-02-04, 11:47
Medlem
hum.by.666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan85
'
Glömde att jag hade skrivit till dig redan, domen gick att få ner. Har du fupen med menar du? Eller finns det en tråd på detta där det kan ligga?
Jag testade att ladda hem mina uppladdade filer och fick svar att det var fel vid uppladdning. Men verkar funka i alla fall.
Tyvärr har jag inte FUP:en.
Citera
2024-02-07, 21:22
Medlem
Citat:
1988 Trippelmord, Åmsele

Allt började med en simpel cykelstöld som slutar med att tre människor mördas natten till söndagen den 3 juli 1988. Sten Nilsson och sonen Fredrick sköts i huvudet med en hagelbössa. Mamma Ewa Nilsson, misshandlades till döds i en skogsdunge.
Umeå tingsrätt dömde Juha Valjakkala till livstids fängelse för trippelmord. Hovrätten fastställer tingsrättens dom. Han dömdes också till utvisning på livstid. Flickvännen Marita dömdes till två års fängelse för medhjälp till misshandel, en brottsrubricering som i hovrätten ändrades till medhjälp till grov misshandel.

Den 3 december 2007, efter 19 år i fängelse och sju äktenskap, benådades Juha Valjakkala av Helsingfors hovrätt. Livstidsstraffet omvandlades till villkorlig dom och datum för hans frigivning angavs till den 1 juli 2008. Han frigavs dock redan den 25 februari 2008.

Tings- och hovrättens dom:
https://minfil.com/Idf7e4e4b4/B_466-88.pdf
https://minfil.org/c7c5efe5bd/B_44-89.pdf

Trådar om Juha Valjakkala:

(FB) Åsikter om Juha Valjakkalas eventuella benådning
(FB) Gällande Åmsele-morden
(FB) Bilder från Åmsele morden?

Dagar som skakade Sverige – Åmselemorden (28/7-14):
https://issuu.com/expressen/docs/a__msele

Finns det ingen fup?

Och dessa länkar är brutna.
Citera
2024-02-08, 06:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grolim
såg den i "vanliga" fub tråden, letade lite men hittade den ej men den ska ligga där bland andra listade sisådär 10-15 sidor bak.

Du måste vara tydligare. Det går inte att hitta.

Antal sidor säger ingenting då sidvisningar kan ställas in mellan 5 och 40. Med vilken inställning avses 10-15?
Citera
2024-02-08, 19:59
Medlem
Citat:
Frida Stenberg:

https://gofile.io/d/6C3lDh

Tuuuusen tack!!!
Citera
2024-02-14, 13:00
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Hej,
Har någon polisens förundersökning rörande Diskoteksbranden i Göteborg 1998?
Jag har Haverikommissionens rapport men söker FUP och Hovrättens dom.
Har inte FUP, men domen på 126 sidor: https://mega.nz/file/NAtlHaDY#viAK2oaU9VSsqY6YT9mHpmjknCWqaJLvM1SprqcTH qk
Citera
2024-02-15, 11:42
Medlem
Hej! Jag skriver en masteruppsats om utlämnande av bildmaterial från FUP:ar med brottsrubricering mord.
Det skulle spara mig flera veckors arbete om jag fick lite hjälp på vägen härifrån, eftersom arkiven inte har ett datasystem som kan söka via brottsrubricering mer än 5 år tillbaka.

Jag behöver målnummer på rättegångar i Stockholm mellan 1995-2003 med brottsrubricering mord.

Vore evigt tacksam för all hjälp jag kan få!
Citera
2024-02-15, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkivariestudenten
Hej! Jag skriver en masteruppsats om utlämnande av bildmaterial från FUP:ar med brottsrubricering mord.
Det skulle spara mig flera veckors arbete om jag fick lite hjälp på vägen härifrån, eftersom arkiven inte har ett datasystem som kan söka via brottsrubricering mer än 5 år tillbaka.

Jag behöver målnummer på rättegångar i Stockholm mellan 1995-2003 med brottsrubricering mord.

Vore evigt tacksam för all hjälp jag kan få!

När du skriver fem år så är det tingsrättens tidsbegränsning i deras system för att söka på namn eller personnummer. Polisen kan utan tvekan söka fram ärenden längre tid tillbaka än så.

Tänk dig själv om polisen får in ett rykande hett mordtips i ett gammalt ärende, tror du man kastar det direkt i papperskorgen då med motiveringen; "tyvärr, fallet är äldre än fem år"? Har någon påstått detta för dig har du antingen blivit bedragen eller fått felaktig information.

Oklart också varför du söker efter målnummer från tingsrätt när mycket FU-material inom den tidsperioden är gallrat.
Citera
2024-02-15, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
När du skriver fem år så är det tingsrättens tidsbegränsning i deras system för att söka på namn eller personnummer. Polisen kan utan tvekan söka fram ärenden längre tid tillbaka än så.

Tänk dig själv om polisen får in ett rykande hett mordtips i ett gammalt ärende, tror du man kastar det direkt i papperskorgen då med motiveringen; "tyvärr, fallet är äldre än fem år"? Har någon påstått detta för dig har du antingen blivit bedragen eller fått felaktig information.

Oklart också varför du söker efter målnummer från tingsrätt när mycket FU-material inom den tidsperioden är gallrat.

Jag syftade på tingsrättens egna system VERA.

Tar gärna emot tips och kunskap, men trist att du svarar på ett så otroligt omoget och rövaktigt sätt.
UPPENBARLIGEN visste jag inte att fuppar från den tidsperioden är gallrade i tingsrätternas arkiv.
Senast redigerad av Arkivariestudenten 2024-02-15 kl. 14:31.
Citera
2024-02-15, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkivariestudenten
Jag syftade på tingsrättens egna system VERA.

Tar gärna emot tips och kunskap, men trist att du svarar på ett så otroligt omoget och rövaktigt sätt.
UPPENBARLIGEN visste jag inte att fuppar från den tidsperioden är gallrade i tingsrätternas arkiv.

Du behöver inte överreagera bara för att det visar sig att du inte vet vad du själv efterfrågar. Det är nog möjligt att du skulle kunna få viss hjälp härifrån men jag tror du måste förklara din grundfrågeställning något. Vad exakt är det du vill belysa? Hur många brottmål vill du ha tag på? Varför just den aktuella tidsperioden? En förundersökning från 1995 skulle kunna finnas kvar i en tingsrätts arkiv, medans en från 2003 med största möjliga sannolikhet inte gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in