2024-02-15, 11:34
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Joe Blogs lyssnar och litar jag lika mycket på som hans motsvarighet Scott Ritter.
Joe Blogs förutspår Rysslands kollaps, detsamma gäller Scott Ritter fastän han förutspår Ukrainas kollaps. Jag mår illa av att lyssna på någon av dom.
Joe har precis släppt en video där Rysslands export kollapsar återigen
https://www.youtube.com/watch?v=8xaf5atx1Dg

Här har du en färdig sökväg med Joe Blogs+collapse så kan du se bakåt. Inte första gången de senaste åren som Rysslands oljeexport kollapsar.
https://www.youtube.com/results?search_query=joe+blogs+collapse

Du har fel om att det inte är ett förbud, EU har ett förbud som inte efterföljs och givetvis är det inga problem för EU att stoppa handeln med olja från Ryssland om bara viljan hade funnits, det är ju inte så att oljetankers är svåra att spåra i ett NATO/EU land som Grekland.
Jag läser vad du skriver och du verkar anse att detta inte är dubbelmoral utan som ett smart drag av våra ledare och något som gynnar oss men inte Ryssland. Jag respekterar din åsikt.

In June 2022 the Council adopted a sixth package of sanctions that, among other things, prohibits the purchase, import or transfer of seaborne crude oil and certain petroleum products from Russia to the EU. The restrictions apply from 5 December 2022 for crude oil and from 5 February 2023 for other refined petroleum products.

A temporary exception is foreseen for imports of crude oil by pipeline

https://www.consilium.europa.eu/en/p...lained/#oilban

Ryssland har kollapsat 4-5ggr under 110år lite beroende på hur man räknar. Det ligger i deras natur att självspäka sig emellanåt. Kollapsen kommer det är bara frågan om när.

Putin har med all kraft visat han vill vara den nya Stalin då har själv uttryckligen beundrar honom. Framöver kommer vi se en storskalig utbyggnad av Gulaglägren. redan i dag sitter ca 50000fänglslade oppositionella. Jag tror den siffran kommer att stiga till mellan 5-10miljnoner innan Ryssland totalhavererar igen. Troligen kommer minst en miljon ryssar att ha stupat innan Ukraina kickat ut ryssen.
Citera
2024-02-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Vilka är dessa "olika källor" som bekräftar det här?

Har varit borta från twitter i 16 timmar men bl a twittraren "Andy Schneider", en tysk, skrev om utvidgningen den 13 februari och igår skrev youtubern Denis Davydov också om detta.

Brohuvudet är troligen inga fasta förbindelser utan man för över trupp med båtar på fler och fler ställen samt man roterar.

Det rör sig om marinsoldater som har stöd av drönare.

Detta är troligen ett sätt att binda upp ryska förband och Ryssland hade nog inte räknat med detta. När Ukraina är berett kan man säkert slå upp pontonbroar nattetid för att föra över tyngre utrustning, vi får se när detta kan ske.
Citera
2024-02-15, 11:42
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Joe Blogs lyssnar och litar jag lika mycket på som hans motsvarighet Scott Ritter.
Joe Blogs förutspår Rysslands kollaps, detsamma gäller Scott Ritter fastän han förutspår Ukrainas kollaps. Jag mår illa av att lyssna på någon av dom.

Här har du en färdig sökväg med Joe Blogs+collapse så kan du se bakåt. Inte första gången de senaste åren som Rysslands oljeexport kollapsar.

Du har fel om att det inte är ett förbud, EU har ett förbud som inte efterföljs och givetvis är det inga problem för EU att stoppa handeln med olja från Ryssland om bara viljan hade funnits, det är ju inte så att oljetankers är svåra att spåra i ett NATO/EU land som Grekland.
Jag läser vad du skriver och du verkar anse att detta inte är dubbelmoral utan som ett smart drag av våra ledare och något som gynnar oss men inte Ryssland. Jag respekterar din åsikt.

In June 2022 the Council adopted a sixth package of sanctions that, among other things, prohibits the purchase, import or transfer of seaborne crude oil and certain petroleum products from Russia to the EU. The restrictions apply from 5 December 2022 for crude oil and from 5 February 2023 for other refined petroleum products.

Vad jag kan utläsa så är det förbud mot import av rysk RÅOLJA, inte av raffinerade produkter från Indien.
Uppenbart förlorar ryssen på detta upplägg och Indien tjänar på det.
Citera
2024-02-15, 11:47
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Vi var tidiga med att donera mycket pengar privat till drönare i Ukraina. Vissa av dessa insamlingsorganisationer bidrog rejält till att ukrainarna har god tillgång till drönare och utbildning idag. Känns naturligt att vi på statsnivå expanderar detta.
Precis.
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag har tänkt på det där med produktionen av drönare. Man skulle inrätta olika standarder på hur mycket de kan lyfta och utveckla olika vapen som är standardiserade enligt det. Och andra parametrar. Sedan kan man förbättra dem men fortsätta att använda samma vapen eller förbättra vapen och använda samma drönare. Så att allt är kompatibelt över tid samtidigt som man kan förbättra dem. Och modulsystem där man kanske kan byta ut och uppdatera radiomottagarna om en ny radiostörning kommer som måste kontras etc. Standardiserat och modulbaserat.
Ja, jag tänker framför allt på de utökade, nya möjligheterna att störa ut eller bekämpa drönare på olika sätt. Grundkonstruktionen behöver man inte ersätta om man ser till att den kan modifieras enkelt.
Citera
2024-02-15, 11:50
Medlem
Area55s avatar
Citat:

Men din kompis Viktor Orban, har du glömt honom?
Turkiet kanske inte räknas till väst, men Nato i v f.
Bägge dessa köper direkt av Ryssland. Kan ha glömt något land som fortfarande köper.
Sa jag att Grekland köper? Jag sa att man söder om Grekland håller på med något fuffens. Så den delen kan du släppa. Jag anklagar inte Grekland.

Du har rätt om Joe, han är lite glad i att sänka alla länder. Inte bara Ryssland, utan Kina, UK, Tyskland m.m.
Men....!
Han har förklarat detta med upplägget som jag kort försöker beskriva på ett föredömligt sätt.

Scott Ritter, vad är problemet?
Bara att sila 99% av vad han säger, så blir resten nästan godtagbart.

Din tolkning.
Kan du utveckla vad du tänker på. Inte säker på att jag förstår.
Eller, nej jag förstår inte vilken del du tänker på.
Citera
2024-02-15, 12:10
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Men din kompis Viktor Orban, har du glömt honom?
Turkiet kanske inte räknas till väst, men Nato i v f.
Bägge dessa köper direkt av Ryssland. Kan ha glömt något land som fortfarande köper.
Sa jag att Grekland köper? Jag sa att man söder om Grekland håller på med något fuffens. Så den delen kan du släppa. Jag anklagar inte Grekland.

Du har rätt om Joe, han är lite glad i att sänka alla länder. Inte bara Ryssland, utan Kina, UK, Tyskland m.m.
Men....!
Han har förklarat detta med upplägget som jag kort försöker beskriva på ett föredömligt sätt.

Scott Ritter, vad är problemet?
Bara att sila 99% av vad han säger, så blir resten nästan godtagbart.

Din tolkning.
Kan du utveckla vad du tänker på. Inte säker på att jag förstår.
Eller, nej jag förstår inte vilken del du tänker på.

Bra att du är vaken och reagerar, vi ska försöka hålla oss OnT.
Orban köper gas via pipeline som går från Ryssland genom grannlandet Ukraina. En pipeline som förövrigt underligt nog inte exploderar trots att den inte ligger på havsbotten.
Köpa gas strider inte mot sanktionerna.
Scott Ritter är ett lika litet problem som din Joe Blogs, bara att undvika skiten.
Med dubbelmoral tänker jag på att EU länder skickar pengar och vapen till Ukraina för att även skicka pengar till Ryssland för gas via pipeline och även uppenbart köpa rysk olja via bulvanländer.
Citera
2024-02-15, 12:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Fast nu var ju påståendet att attackerna förbereds veckor i förväg. Stämmer inte med attack dagen efter. Däremot förklarar det varför ryssen slår mot stationära mål som du säger, bostäder, sjukhus, skolor etc. De flyttar sig ju inte på två veckor. Ukraina däremot slår mot rörliga mål som krigsfartyg, dvs de har aktuell information och kan agera på den.

Edit: Känner jag blev lite otydlig där, påståendet var att de typ 14 dagar före har bestämt var och när anfall ska ske, väldigt statiskt system, men ryssarna är väl inte kända för att vara snabbfotade?

Det är naturligtvis alldeles orimligt att tro att det tar 14 dagar för ryska (inte ens ryska...) missilförband att förbereda en elduppgift. Det kan MÖJLIGEN vara litet tidsödande att filtrera desinformation runt snabbrörliga mål och validera målkoordinater snabbt, men påståendet att "det tar 14 dagar" är så fullständigt orimligt att det inte ens skulle diskuteras.

Däremot har de här "rakettrupperna" naturligtvis en statisk målpärm som byggts upp över tid, och då kan naturligtvis 14 dagar gammal information vara användbar, om man vill panga ett sjukhus, en teater eller ett äldreboende (dvs, ren terrorbombning).

Jag tror inte vi är osams i detta... :-)
Citera
2024-02-15, 12:12
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Jösses, grymt vad Ukrainarna skrotar artilleri för turisterna. Även ryska flottan decimeras, 1000 turister varje dag möter sin lieman i Ukraina. Vad har turisterna blivit itutade om, att ukrainarna bjuder på fika?

Vid den här tiden för ett år sedan var vi mest förundrade över att Ukraina inte slagit ut särskillt många artilleri system ( de hade tidigare fått artilleri lokaliserings radar som de tydligen dröjt med att börja använda aktivt )
Citera
2024-02-15, 12:19
Medlem
Citat:
Orban köper gas via pipeline som går från Ryssland genom grannlandet Ukraina. En pipeline som förövrigt underligt nog inte exploderar trots att den inte ligger på havsbotten.
Scott Ritter är ett lika litet problem som din Joe Blogs, bara att undvika skiten.
Med dubbelmoral tänker jag på att EU länder skickar pengar och vapen till Ukraina för att även skicka pengar till Ryssland för gas via pipeline och även uppenbart köpa rysk olja via bulvanländer.

Har faktisk också funderat många gånger om detta?
Ukraina behöver ju inte ens spränga denna gasledning, utan bara vrida av ventilerna på sitt territorium!
Citera
2024-02-15, 12:19
Medlem
Area55s avatar
Citat:

Ahh, den dubbelmoralen. Jo, ibland får de väl välja mellan pest eller kolera.
Man kanske borde ha satt hårt åt på Ungern från början?

Kanske hade de en förhoppning om att sanktionerna skulle få Ryssland att backa?
Dumt att då förstöra hela infrastrukturen som det skulle ha inneburit att helt stoppa ALLT.
Helt stopp och skenande oljepriser.
Ett Ryssland där all infrastruktur går åt pipan. Ryssland tappar allt hopp och sätter ingång VK3?

Eller så tänkte man på att nu kan marknaden få billig olja, genom att utnyttja Ryssland som ko..
Men vad vet jag.
Citera
2024-02-15, 12:22
Medlem
Citat:

Den går nog sönder dagen efter att Obby lämnat in NATO dokumenten till arkivet i Washington.
Citera
2024-02-15, 12:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har faktisk också funderat många gånger om detta?
Ukraina behöver ju inte ens spränga denna gasledning, utan bara vrida av ventilerna på sitt territorium!
Vad tjänar Ukraina på att vrida av gasen som går till flera av sina allierade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in