Citat:
Ursprungligen postat av
Area55
God morgon
Nu blir jag lite förvånad. Du är inte alls insatt i frågan, verkar det som.
Ryssland finansierar kriget, till stor del bl a genom försäljning av fossila bränslen. Olja, gas övrig produkter. Stor del råolja.
Väst: Hur stoppar vi denna finansiering?
Totalt stopp? Nej, oljan behövs på marknaden. Tillgång/Efterfrågan = rätt pris.
Max pris? Ja, men vad och hur?
Sätt maxpris på strax över tillverkningskostnad, så Ryssland håller igång produktion. Vi vill inte att de stänger av, för då kan de inte starta igen. Pumpar, ventiler, borrhål, allt går sönder. Säg 60 dollar per fat.
Hur ska vi tvinga Ryssland till detta? Detta går de inte med på, så klart.
Försäkringen av fartygen!
Ingen försäkring gäller för olja som säljs till högre värde än 60 dollar per fat.
Vi (G7) kontrollerar försäkringsbolagen, som försäkrar oljetransporter. Inget land, ingen hamn tar emot ett fartyg som inte är försäkrat, för en ev olycka.
Men kommer inte länder köpa för högre pris?
Nej, varför då? Alla är sig själv närmast. Och om andra säljer till 60, varför köpa från Ryssland till högre pris?
Nej, så korkade är de inte. Läs Kina, Indien m fl.
Fungerar detta?
Troligen till 80-90%
Söder om Grekland pågår en märklig historia. där mindre "svart" skepp kör från Ryssland och lastar om till större fartyg, som åker vidare.
Köper väst? Ja, absolut, till ett lågt pris. Det var detta frågan handlade om. Inte totalstopp/förbud, för efterfrågan kräver att olja finns tillgänglig.
Rävsax? Ja, absolut.
Mera kan våra vän Joe blogg berätta om. Bara söka.
Den första delen ovan, tog han upp för ca 1 år sedan vill jag minnas att det var.
Sedan har han gjort uppföljningar.
Joe Blogs lyssnar och litar jag lika mycket på som hans motsvarighet Scott Ritter.
Joe Blogs förutspår Rysslands kollaps, detsamma gäller Scott Ritter fastän han förutspår Ukrainas kollaps. Jag mår illa av att lyssna på någon av dom.
Joe har precis släppt en video där Rysslands export kollapsar återigen
https://www.youtube.com/watch?v=8xaf5atx1Dg
Här har du en färdig sökväg med Joe Blogs+collapse så kan du se bakåt. Inte första gången de senaste åren som Rysslands oljeexport kollapsar.
https://www.youtube.com/results?search_query=joe+blogs+collapse
Du har fel om att det inte är ett förbud, EU har ett förbud som inte efterföljs och givetvis är det inga problem för EU att stoppa handeln med olja från Ryssland om bara viljan hade funnits, det är ju inte så att oljetankers är svåra att spåra i ett NATO/EU land som Grekland.
Jag läser vad du skriver och du verkar anse att detta inte är dubbelmoral utan som ett smart drag av våra ledare och något som gynnar oss men inte Ryssland. Jag respekterar din åsikt.
In June 2022 the Council adopted a sixth package of sanctions that, among other things, prohibits the purchase, import or transfer of seaborne crude oil and certain petroleum products from Russia to the EU. The restrictions apply from 5 December 2022 for crude oil and from 5 February 2023 for other refined petroleum products.
A temporary exception is foreseen for imports of crude oil by pipeline
https://www.consilium.europa.eu/en/p...lained/#oilban