2024-02-15, 08:31
Medlem
Stadsarkitektens avatar
Idioti. 3 månader är för kort tid att lägga om livet. För ”enklare” jobb ja, men om man t.ex. ska styra om kölet från redovisningsekonom (för att Fortnox gör halva jobbet idag) till t.ex. hetare IT-branschen eller inom sjukvården så krävs personlig insikt, planering och studier.

Taknivåerna håller tidigt 00-talsnivåer, går inte försörja en familj ens på maxtaket. En av världens högsta skatter, då ska medborgarna ha fördelar även vid blå regering.

Långtidsarbetslösa och kriminella ska man komma åt, inte dränera medelklassens besparingar utan att säkra långsiktig omställning till nya yrken.
Citera
2024-02-15, 08:39
Medlem
Fantastisk nyhet och på tiden. Jag kan samtidigt knappt tro att SD gör det här mot sina egna väljare.
Citera
2024-02-15, 08:46
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baast
Blir mycket att göra för soc framöver.

Man kanske ska underlätta för människor att skaffa jobb istället? Ifall det nu finns massa lediga tjänster, varför är man då så förbannat usla på att allokera folk till dessa?

På aktivitetsstöd får man t.ex. inte utbilda sig utöver gymnasienivå som jag förstått det. Det innebär att de som har slut på CSN måste hitta jobb för att kunna utbilda sig - för att hitta jobb.

Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Vissa månader är 20 dagar. Då blir det 7 300 kr. Efter skatt: Runt 5 000. Det är LÄGRE än existensminimum och ekonomiskt bistånd för dom flesta som ligger på den nivån. Om nu inte folk har gratis boende!

Någon som till exempel har en hyra på 4 000 får nånstans runt 8 000 i ekonomiskt bistånd, så runt 3000 lägre än det.

En ”normal” månad på 21-22 dagar = 7 666 - 8 030. Innan skatt! Så även det blir ju lägre för många från A-kassan jämfört med ekonomiskt bistånd.

Om det stämmer är det helt galet för mig. Det är ju ändå en arbetslöshetsförsäkring som (före detta) arbetande människor betalare en avgift för varje månad. Och närmast omöjligt att leva på för dom flesta.

Själv ska jag snart hyra ut min etta i Sthlm för en sådan summa (lågt jämfört med många andra). I Sthlm med galet höga boendepriser lär det ju även leda till fler hemlösa... Utöver att fler människor blir berättigade till ekonomiskt bistånd eftersom det är lägre än ”existensminimum”.

Om det nu är så låg lägstanivå, har fortfarande lite svårt att tro på det för det låter så absurt.

Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
365/dag netto eller brutto (dvs inkomstskatt)?
Så med andra ord så kan man fortfarande gå på a-kassa i flera år? LOL! :lol
Jo. Detta löfte svek dem, medan invandringen verkar förbli oberörd och ska (eventuellt) utredas i flera år framöver.

Jag skrev i en annan tråd att AfS hade spelat ut sin roll... det verkar inte så. Massvis med Sd-väljare lär bli apförbannade. Några går tillbaka till S men vissa kanske går vidare till AfS...

A-kassan är en försäkring, inte ett bidrag.
Invandrare som aldrig jobbat i hela sitt liv berörs inte för dom har inte A-kassa.
Istället är det Äldre 55+ och funktionsnedsatta, som oftast är dom som är långtidsarbetslösa.
Den är en extrem försämring utan motstycke i svensk historia, för alla arbetare som blir av med sin trygghet.
Citera
2024-02-15, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
A-kassan är en försäkring, inte ett bidrag.
Invandrare som aldrig jobbat i hela sitt liv berörs inte för dom har inte A-kassa.
Istället är det Äldre 55+ och funktionsnedsatta, som oftast är dom som är långtidsarbetslösa.
Den är en extrem försämring utan motstycke i svensk historia, för alla arbetare som blir av med sin trygghet.

Det kommer att sluta med att folk blir utan ersättning och får bo på gatan. Nästa steg för borgarna blir väll att strama till ekonomiskt bistånd ännu hårdare.

Att LO och socialdemokraterna hotar med storstrejk är för mig obegripligt men inte förvånande.
Citera
2024-02-15, 09:13
Medlem
HomoHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Regeringen kallar till pressträff i morgon för att presentera reformen.

"..en reform för en modern arbetsmarknad som omfattar fler och minskar krånglet för företag och enskilda. Samtidigt begränsar vi möjligheten att gå på höga ersättningsnivåer i flera år.

Med en ny a-kassa kommer ersättningen baseras på inkomst i stället för arbetad tid. Det kommer leda till stora förenklingar för företag och enskilda eftersom uppgifterna kommer att kunna hämtas direkt hos Skatteverket i stället för att krångla med olika intyg.

Det är bättre att man måste pendla eller flytta, och kanske byta yrkesbana, än att leva på det offentliga år efter år. Det måste helt enkelt löna sig mer att arbeta."

Inte en dag för tidigt anser jag. Eller kommer det leda till ökade sjukskrivningar och försörjningsstöd?

https://www.regeringen.se/debattartiklar/2024/02/det-ska-inte-ga-att-leva-pa-a-kassa-i-flera-ar/

Ok ännu ett löfte svikarsd bryter.... Mindre än ett år sedan de lovade att de aldrig skulle gå med på sänkningar i akassan...

Men fåren som röstar på sd fattar inte något...
Citera
2024-02-15, 09:15
Medlem
Då blir det att söka soc då.
Citera
2024-02-15, 09:25
Medlem
Det som är otroligt irriterande är att politiker som Johan Pehrsson säger att så kan vi inte ha det med skattepengar samtidigt som han själv med flera politiker tar emot skattepengar utan dess like. Regeringen börjar i fel ände man ger sig på redan svaga grupper istället för att ta tag i de riktiga problemen, det här innebär bara att flytta administration till kommuner osv. Skattepengar slösas enormt på migrationen, invandringen, biståndspengar där slösar man miljarder utan att tveka. Svenska folket måste någongång säga stopp till att politiker sparkar på de egna medborgarna. Vi kan inte slösa skattepengar till försörjningsstöd till 3 e världen svenskar säg STOPP någongång.
OBS jag är själv företagare o ekonomiskt oberoende men jag vet hur det fungerar....
Citera
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSOEskribent
Förvånande hur många akademiker som anser att de har "offrat flera år av sitt liv åt en utbildning till samhällets nytta" och inte förstår vad som skapar värde för ett samhälle. Påfallande ofta verkar de inre förstå att alla människor behövs och att motivation till värdeskapande ligger bortom skitnödiga titlar.
Många ungdomar på högskolan är rätt ointresserade och pluggar mest pga press från föräldrarna. Jätteskamligt om pappa är advokat eller läkare och sonen blir hantverkare.

Känns ganska surt om man är praktiskt lagd men har ställt upp för föräldrarna och gått en utbildning man inte klarar av att jobba med och så blir man förbisprungen av andra ungdomar som gjort vad de vill och kanske blivit rörmokare eller elektriker.
Citera
Medlem
spelet som pågår

* Man har skrämt upp folket till att tro att landet kollapsar
* Man kommer att strategisk skapa mer kaos istället för att minska kaoset
- finns flertal exempel på det redan nu
* Kaoset får inte försvinna, då kommer höge'rn inte få röster. Detta har varit deras dröm.
- Allt går enligt planen. Vilseleda, förflytta fokuset, skrämma och få röster.
* Målet är att, som vanligt trampa på 80% av svenska folket, arbetarklassen.
Citera
2024-02-15, 09:26
Medlem
Barentss avatar
Högmotiverade människor hittar naturligtvis jobb snabbare. Det här förslaget gör människor högmotiverade.

Gissar att en del av förslaget är tänkt mot fusk. Kan tänka mig hur maffia och klaner utnyttjar samhällshjälpen i stor utsträckning.

Det värsta man kan göra med en arbetslös är att finansiera hans arbetslöshet så att han blir mer och mer passiv och rädd.
Citera
2024-02-15, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muszyca
Då blir det att söka soc då.

ja efter det att vi som råkar äga vår bostad sålt den med förlust och levt upp vårt lilla pensionsparande.
Citera
2024-02-15, 09:28
Medlem
Föv den här regeringen är ett skämt och struntar i Sveriges medborgare. Ebba, Uffe o Jimmy med flera är köpta av globalisterna för toppjobb i FN eller Bryssel senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in