2024-02-15, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Ska man ha rätt till A-kassa då ska man banne gjort allt för att få jobb! Av olika skäl flyttade jag till andra sidan landet för jobb, mitt i livet. Har inte varit arbetslös en enda dag i mitt liv. Visst vill jag ha rätt få ut A-kassa men som sagt…då ska det först ha krävts att man gett 110% för att kunna föda sig själv! Sverige har helt enkelt haft för mycket morötter och för lite piska, det är en av orsakerna att vi är där vi är i dag.

vi har en av europas sämsta a-kassor samtidigt som det går bättre för länder med starkare skydd för arbetslösa.

Hur får du ihop det?
Citera
2024-02-15, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Det drar ned lönerna också om folk tvingas till jobb de inte vill. Jag tror inte en utbildad akademiker kommer trivas så bra att gå och te.x. städa på en arbetsplats. Detta gör det nog sämre för både den och arbetsgivaren. Jag hoppas folk gör ett uruselt jobb om de tvingas till jobb de inte vill. De kommer i alla fall jag göra

Detta är anledning till försämrad a-kassa. Att pressa ner lönerna.
Citera
2024-02-15, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag tolkar bara det som att alla omfattas om man söker A-kassa som "ny ersättningssökande" efter 1 oktober 2025? Oavsett om man jobbat och betalat in till A-kassa i 3 år eller 30 år.

Är det fel uppfattat?
Det verkar så av den sista meningen.
Citat:
Det är bara den som är ny ersättningssökande i arbetslöshetsförsäkringen som omfattas av den nya lagen om arbetslöshetsförsäkring.

Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Funktionsnedsatta människor har samhall. Utbildning är gratis i Sverige. 90% av befolkningen kan läsa. Sjuka människor är sjukskrivna och har inte akassa.

Ja, jag tror att majoriteten av långtidsarbetslösa vill gå hemma. Annars skaffar man ju ett jobb/utbildning
Det finns säkert sådana men även de som blivit utslagna av olika skäl. De kan ha varit sjuka eller skadade. De kan ha blivit arbetslösa i en lågkonjunktur. För hög ålder, det kan räcka med 35-40 år. Andra kan gått före pga olika bidrag till arbetsgivaren. Sen har de varit arbetslösa för länge och det finns andra att välja. Då spelar det ingen roll hur mycket de själv vill jobba eller hur mycket utbildning och erfarenhet det finns.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Så är det förstås. Och visst finns det säkert en del yngre, inte alltför fast rotade människor som skulle kunna tänka sig att söka lyckan i en annan del av landet (om nu både jobb och bostäder fanns). Men verkligheten är oftast inte så enkel. Hur ofta handlar det tex inte om en barnfamilj på mindre ort där den ena av två arbetande föräldrar blir av med jobbet, där är det bara en spottloska i ansiktet att få höra "sök jobb 80 mil bort".
Det räcker ju att man själv inte kan köpa en bostad. Det finns få orter i Sverige med lediga hyreslägenheter. Då spelar det ingen roll om man blir erbjuden jobb om bostad ej finns. Det kostar även en hel del att flytta en längre sträcka men det kan man kanske låna eller få i förskott. Att få ett jobb har blivit en klassfråga, det gäller att bo på rätt ställe eller att kunna köpa bostad där jobben finns!

Att försämra ekonomin för en långtidsarbetslös förbättrar inte möjligheten för den att få arbete. Leder det till kronofogden och betalningsanmärkning så är flera jobb uteslutna.
Senast redigerad av KamratBlue 2024-02-15 kl. 00:31.
Citera
2024-02-15, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Under hela mitt liv så har jag inte stött på någon som varit arbetslös i mer än 2 månader som har skött sig. Dvs folk bara lullar runt med A-kassa, inkl mig själv. Bra de drar åt på reglerna

99% är tattare och postmoderna akademiker som går runt på bidrag och a-kassa.

Förstår inte varför jag måste överbetala till skiten, har man betalt i 10 år utan att nyttja det så borde man få lite igen.

Finns allt för lite incitament till att följa reglerna i Sverige och göra rätt för sig och solidaritet betyder att man straffknullas i röven av varenda arbetssky tattare sosse som pressar sönder systemet till max.
Citera
2024-02-15, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Naiv? Jag är en hårt arbetande man som har arbetat mig upp. Jag har ingen utbildning, annat än gymnasie med mediokra betyg. Däremot jobbar jag hårt, går till jobbet med ett leende och klagar inte. Så vad är problemet? Det finns massor med branscher som saknar folk. Vill man så kan man. Så sluta vara en latjävel. Det är ska löna sig att arbeta, inte gå på bidrag. Jag är less på att försörja sådana som er.

Eftersom du står för en så stark åsikt i vikten av att arbeta får du gärna utförligt berätta om egenvärdet av att knega?
Citera
2024-02-15, 00:27
Medlem
KSOEskribents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Har man offrat flera år av sitt liv åt en akademisk utbildning till samhällets nytta är det väl inte mer än rätt att arbetslösa låginkomsttagare tar en mindre kakbit om de blir arbetslösa, till höginkomsttagarnas fördel? Blir det långvarigt är det ju en stark signal till de arbetslösa arbetarna att utbilda sig till akademiker tänker jag.

Klart att alla ska utbilda sig och bli akademiker 🤭. Är det bara akademiker som ska ha bra löner och arbetsuppgifter/arbetsmiljö de trivs i?

Förvånande hur många akademiker som anser att de har "offrat flera år av sitt liv åt en utbildning till samhällets nytta" och inte förstår vad som skapar värde för ett samhälle. Påfallande ofta verkar de inre förstå att alla människor behövs och att motivation till värdeskapande ligger bortom skitnödiga titlar.
Citera
2024-02-15, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Det drar ned lönerna också om folk tvingas till jobb de inte vill. Jag tror inte en utbildad akademiker kommer trivas så bra att gå och te.x. städa på en arbetsplats. Detta gör det nog sämre för både den och arbetsgivaren. Jag hoppas folk gör ett uruselt jobb om de tvingas till jobb de inte vill. De kommer i alla fall jag göra

Du säger "utbildad akademiker" som om det vore något. Det betyder exakt ingenting att ha en utbildning, det där är ett jävla skämt. Om du inte klarar av att hitta ett jobb du gillar så får du skapa jobbet själv. Klarar du inte av det så får du helt enkelt inse att du är en jävla looser och får acceptera att kassan på ICA är arbetet som det genetiska lotteriet valt åt dig
Citera
2024-02-15, 00:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TjuvenFerdinand
Men deras flyktingpolitik och kelande med muslimer är otroligt besvärande o rent ut sagt frånstötande.
Men a-kassan hade de fanimej inte rört. SD var ju också för a-kassa men de tar tydligen M i röven i denna fråga.

Svensk politik är sinnessjuk. Kvittar ju vilket parti man röstar på, den vanliga Svensson ska tydligen bli kölhalad från alla håll och kanter

Men asså man borde ju inte få ändra sina val löften hur man vill egentligen ?!

Det borde ju bli som ett kontrakt typ man ska hålla tills nästa val ?

Eftersom det ligger till grund hur människor väljer att rösta.
Jag känner typ att jag inte kan ha så stor Respekt för demokratiska val längre efter det här.
Känner att jag har tappat förtroendet
Citera
2024-02-15, 00:34
Avslutad
Nu var det inte till mig riktat; men egenvärdet av att knega är väl att interagera med andra, göra gott, lära sig nya saker, testa hur långt man kan pressa sig för att göra ett bra jobb, vara en förebild för andra, lära sig av andra likväl som att lära ut. Vara social även om man är introvert. Problemlösa o s v. Ser det som jag skrivit ett kontrakt: jag tar lönen och försöker göra mitt bästa. Skulle en av parterna bli missnöjd då slutar jag. Jag har jobbat i runt 35 år och hoppas jag kan jobba många år till. Aldrig gått sur till jobbet. Kanske har jag haft tur att aldrig behövt jobba med de som har ytterst begränsade intellektuella och sociala förmågor. Det är väl det som möjligen skulle göra att jobb suger som i arbetsmoment o lön är ok.

Kan ge dig som påstod att vi inte har så bra A-kassa i Sverige jämfört m andra länder i Europa rätt, när jag kollat upp det. En orsak är väl att med den stora invandringen och därtill många fler som inte kommit i arbete, så skulle systemet kollapsa med högre ersättning, Man kan väl se den minskade ersättningen som en uppoffring för att nysvenskar ska kunna få en ersättning också. Det är klart det krymper. Vi har ju också en unik förmåga att ge folk diagnoser,de ska arbetsträna, aktivitetsersättning osv. Det är inte A-kassa men vi har en massa sidospår.
https://www.forsakringskassan.se/privatperson/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning/aktivitetsersattning-vid-nedsatt-arbetsformaga-for-dig-under-30-ar
Du kan t o m få aktivitetsersättning utomlands.
Försäkringskassans försäkringar och utbetalningar var nästan 250 miljarder 2021. 4.6% av BNP. Skulle vara intressant veta andra EU länders ”försäkringskassors” kostnader. Hittar dock ingen uppgift.
Senast redigerad av lone star 2024-02-15 kl. 00:50.
Citera
2024-02-15, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saftxbulle
99% är tattare och postmoderna akademiker som går runt på bidrag och a-kassa.

Förstår inte varför jag måste överbetala till skiten, har man betalt i 10 år utan att nyttja det så borde man få lite igen.

Finns allt för lite incitament till att följa reglerna i Sverige och göra rätt för sig och solidaritet betyder att man straffknullas i röven av varenda arbetssky tattare sosse som pressar sönder systemet till max.

Gå ur a-kassan då ditt jävla stolpskott, så slipper du betala. Finns verkligen ingen som tvingar dig att betala dit. Finns heller ingen som tvingar dig att ha en bil- eller hemförsäkring. Bara att skita i det, ända till du själv drabbas förstås. Då blir det ett annat ljud i den efterblivna tattarpipan. Typisk trögtänkt jävla bondläppshöger.
Senast redigerad av mentalbazooka 2024-02-15 kl. 00:51.
Citera
2024-02-15, 00:45
Medlem
KSOEskribents avatar

Bra och konstruktivt inlägg. Svensk arbetsmarknad är oerhört rigid pga. att insiders vill ha höga inträdesbarriärer för och vallgravar runt sina privilegier. Det är reproduktion av samma typ av personligheter i de flesta anställningsprocesser och utslagning av avvikande ökar. Att sparka på arbetslösa som redan har det svårt kommer ofrånkomligen leda till ökande sjukskrivningstal, ökande kostnader för kommuner biståndsenheter, större privat skuldsättning av högkostnadslån samt ökad kriminalitet.
Senast redigerad av KSOEskribent 2024-02-15 kl. 00:47.
Citera
2024-02-15, 00:56
Medlem
Tyvärr så älskar den där övre medelklassen som är liberalernas kärnväljare när det sparkas nedåt.
Det är ditt eget fel om du blir arbetslös enligt dem, liberalerna har aldrig någonsin ställt sig på
en svag grupp i ekonomiska frågor, de älskar att slicka uppåt.
Johan Pehrsson lär blir belönad av näringslivet efter riksdagen för gott värv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in