Citat:
Ursprungligen postat av
Baast
Blir mycket att göra för soc framöver.
Man kanske ska underlätta för människor att skaffa jobb istället? Ifall det nu finns massa lediga tjänster, varför är man då så förbannat usla på att allokera folk till dessa?
På aktivitetsstöd får man t.ex. inte utbilda sig utöver gymnasienivå som jag förstått det. Det innebär att de som har slut på CSN måste hitta jobb för att kunna utbilda sig - för att hitta jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av
sjelvefan
Vissa månader är 20 dagar. Då blir det 7 300 kr. Efter skatt: Runt 5 000. Det är LÄGRE än existensminimum och ekonomiskt bistånd för dom flesta som ligger på den nivån. Om nu inte folk har gratis boende!
Någon som till exempel har en hyra på 4 000 får nånstans runt 8 000 i ekonomiskt bistånd, så runt 3000 lägre än det.
En ”normal” månad på 21-22 dagar = 7 666 - 8 030. Innan skatt! Så även det blir ju lägre för många från A-kassan jämfört med ekonomiskt bistånd.
Om det stämmer är det helt galet för mig. Det är ju ändå en arbetslöshetsförsäkring som (före detta) arbetande människor betalare en avgift för varje månad. Och närmast omöjligt att leva på för dom flesta.
Själv ska jag snart hyra ut min etta i Sthlm för en sådan summa (lågt jämfört med många andra). I Sthlm med galet höga boendepriser lär det ju även leda till fler hemlösa... Utöver att fler människor blir berättigade till ekonomiskt bistånd eftersom det är lägre än ”existensminimum”.
Om det nu är så låg lägstanivå, har fortfarande lite svårt att tro på det för det låter så absurt.
Citat:
Ursprungligen postat av
HugoStieglitz
365/dag netto eller brutto (dvs inkomstskatt)?
Så med andra ord så kan man fortfarande gå på a-kassa i flera år? LOL! :lol
Jo. Detta löfte svek dem, medan invandringen verkar förbli oberörd och ska (eventuellt) utredas i flera år framöver.
Jag skrev i en annan tråd att AfS hade spelat ut sin roll... det verkar inte så. Massvis med Sd-väljare lär bli apförbannade. Några går tillbaka till S men vissa kanske går vidare till AfS...
A-kassan är en försäkring, inte ett bidrag.
Invandrare som aldrig jobbat i hela sitt liv berörs inte för dom har inte A-kassa.
Istället är det Äldre 55+ och funktionsnedsatta, som oftast är dom som är långtidsarbetslösa.
Den är en extrem försämring utan motstycke i svensk historia, för alla arbetare som blir av med sin trygghet.