2024-02-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rodsen
Det här är inte förstahandsinformation så ta det för var det är. Men åtminstone andrahandsinformation (en vän är anhörig till en arbetsledare vars kollega på samma firma saknas). Tydligen är det enligt honom bekräftat (bortom allt rimligt tvivel) att den saknade mannen befann sig och omkom i branden. Det är tydligen en av Lisebergs-ledningen känd och långt trogen byggarbetare till Liseberg som även deltog i hotellarbetet som saknas. Exakt vilket företag han var anställd för vet jag inte. Enligt rykten från kollegor på plats gjorde mannen allt i sin makt för att försöka släcka branden med livet som insats. Förmodat stort hjältemod och hjärta för bygget.

Min egna gissning och antagande från den här tråden är att mannen förutom hjälpt till att utrymma, kanske begav sig upp i tornet för att drifta eller leda om vatten till gröna rutschkanan i hopp om att försöka släcka.
Tror jag vet vem det är..En hedersman som säkert ville se att alla var utrymda. Så sorgligt
När det blir känt hoppas jag han får en minnesplakett på Liseberg.
Citera
2024-02-14, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
”Står för typ allt” är inte reglerat i lag, eller vad menar du med uttrycket?

Entreprenader i partnerskap omfattar olika typer av ansvarsfrågor. Exakt vad som står i detta flertalet hundratal sidor vet varken du eller jag.

Eftersom Liseberg har öppnat upp frågan om ersättning med/från NCC så kan ganska så självklart utgå ifrån att NCC som står för manskapet att bygga anläggning och det är samma manskap som tände på anläggningen också annars så skulle inte Liseberg ens nämna det att man tar upp det med NCC för Liseberg skulle ha egen försäkring som skulle gått in.....
Citera
2024-02-14, 22:26
Medlem
En fundering över vad de säger i denna filmen som visar i början av branden.

Jag tycker mig höra:
Person 1 - Utrym?
Person 2 - No no, i got to do it!

Kan det vara den saknade mannen som säger åt den andra att han inte får gå in och utrymma utan det måste han göra själv? 💔

Låter som person 1 pratar på hes och bruten svenska, så lite svårt höra.

https://vm.tiktok.com/ZGeSh1v4R/
Citera
2024-02-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Kan det vara så att han vållade branden - därav det stora engagemanget

Det kan det. Precis det som det kan vara något Helt annat.

Der skulle kunna vara så att han bara var stolt över sitt arbete och bar en s.k. yrkesstolthet och engangemang.
Tyvärr en egenskap det råder brist på i dagens arbetsliv.

Mvh, kostymnisse på ledningsnivå men med känsla och syn för engangemang.
Citera
2024-02-14, 22:37
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Eftersom det ryktats att det är en projektledare som är förolyckad så kanske de tar bort honom från sin sida för att det inte ska framkomma vem projektledaren är. Motivet är inte att plocka bort honom utan att dölja informationen om honom, för anhörigas skull osv.

Informationen om projektet (inklusive ett namn) cachades av Google 9 februari 2024 19:06. Så projektet har iaf tagits bort efter branden, om det betyder att personen som omnämns är han som saknas kan jag förstås inte veta.
Citera
2024-02-14, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Eftersom Liseberg har öppnat upp frågan om ersättning med/från NCC så kan ganska så självklart utgå ifrån att NCC som står för manskapet att bygga anläggning och det är samma manskap som tände på anläggningen också annars så skulle inte Liseberg ens nämna det att man tar upp det med NCC för Liseberg skulle ha egen försäkring som skulle gått in.....

Liseberg har självklart lyft frågan gällande försäkringar men man har inte lyft den gentemot NCC. Man har lyft i frågan om uteblivna intäkter. Inte något om byggnaden och olyckan.

Liseberg har egna försäkringar. Det sades av VD på samma presskonferens. Källa GP.
NCC har egna.
Ansvarsfrågan är en annan fråga och är något som regleras i partneravtalet.
Citera
2024-02-14, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallepax
Jag brukar inte bli så engagerad men det här har bitit sig fast och berört mig så jag har inte kunnat låta bli att följa händelsen noga sedan måndag förmiddag. Kanske är det för att jag känner att allt som skapar och ger glädje och ett gott skratt är extra viktigt nu (för familjer att få bada, leka och ha kul alltså, inte att det brann ner), eller för att jag bara var väldigt spänd på att åka dit och uppleva Oceana.

Mina iakttagelser och gissningar:
Jag tycker inte det råder några tvivel om att branden har startat i samband med montage av det spillvattenrör med dubbla anslutningar mot den gröna vattenkanan. Min bedömning är att röret är av stål då det hänger kvar efter branden. Det har tidigare nämnts att vattenkanorna hade testkörts och att man pumpade vatten i dessa under branden men då spillvattenrören inte var monterade på den gröna antar jag att denna var sist att färdigställas och ännu inte var redo för vatten.

Insidan av kanorna är gelcoat (samma som båtskrov etc) för en jämn och glatt yta, jag gissar att man vid varje skarv där delarna av rutschkanan sammanfogats måste bearbetas på något sätt för att få en jämn och slät övergång, mest troligt adderar man gelcoat här. Aceton löser gelcoat och skulle möjligtvis kunna användas för att tvätta alt lösa upp befintlig gelcoat för att kunna arbete ihop skarven. Tittar man på hur det brinner runt spillvattenrörets anslutningar tycker jag det talar för att det är någon form av kem som brinner här, möjligtvis har detta ansamlats i de två spillvattenbrunnarna varpå det sedan letat sig ner i röret när detta monterats. Om röret sedan häftats fast med svets i andra ändan och detta antänt gaser, om nån tänder en cigg i skyliften eller om det blir en statisk urladdning (ni vet, plast, något som rör sig inuti plasten typ varm luft, ett metallföremål utifrån upphängt i isolerande spännband som kommer åt..) är för oss såklart omöjligt att veta. Resten av förloppet här efter är väl alla ganska överens om (förutom dom som tror att en bomb startade branden).

Angående brandlarmet så (vad jag hört) pågick tester av larmet under måndagen. Larmet ljuder långt in i brandförloppet i flera av de filmer som publicerats från parkeringen bakom bygget efter utrymning (slog förmodligen över från test till skarpt). Detta kan förklara varför vissa tycks reagera långsamt då man var förberedd på att tester av larm skulle pågå, det förklarar också varför personer i ledande roller aktivt hämtar ut och informerar personer om läget på platsen.

Flera oberoende källor påstår att den man som fortfarande saknas tog på sig ansvaret att tömma arbetsplatsen och av allt att döma förolyckades under tiden. Detta agerande talar förutom storsinthet på att det var en person med god insyn kring var och vilka arbeten som pågått och en känsla av ansvar så jag bedömer det troligt att den information som rör att det är en i projektgruppen hos Liseberg stämmer.

Enligt min egen erfarenhet av större projekt så är alltid risken för olyckor störst i slutfasen, när det är bråttom att bli klar ser man allt mer genom fingrarna och frångår rutiner, det kan också finnas inslag av nonchalans då man börjar slappna av och landar i känslan av att mer eller mindre vara klar. En olycka kommer mycket plötsligt och går extremt fort.

Sorg.

Väldigt klokt och analyserande inlägg.
Tyvärr så sorglig utgång.
Tror du att branden blivit mindre omfattande om räddningstjänsten varit snabbare på plats? Eller var det så att säga redan för sent?
Citera
2024-02-14, 22:50
Medlem
Hissen i Sundbyberg nyligen och så nu bränna ned ett badhus. Fy fan vad illa ställt det är i Sverige på område efter område. Blir så när man kör quick and dirty med allt och i princip alla är odugliga. Hundra underentreprenörer och totalt kaos, ingen har koll på någonting.
Citera
2024-02-14, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Väldigt klokt och analyserande inlägg.
Tyvärr så sorglig utgång.
Tror du att branden blivit mindre omfattande om räddningstjänsten varit snabbare på plats? Eller var det så att säga redan för sent?
Alldeles för dålig insikt i det initiala händelseförloppet för att ens spekulera känner jag. Nån stans nämns det att Rtj var på plats 8 min efter larmet inkom. Hur länge hade det brunnit när larmet inkom?

Alltid lätt att vara efterklok och peka på brister men jag är övertygad om att alla agerade efter bästa förmåga. Mest troligt har de på plats lärt sig rädda varna larma släck, släcka är alltså sista prio i det läget.

Något jag noterat är dock att de verkar ganska lugna initialt på de filmer som spridits, mest troligt har man tänkt att "det brinner på utsidan, vi får byta ett par sektioner här när det är släkt" men sedan överraskats av det snabba förloppet. Var förmodligen mer dramatiskt på insidan/toppen av tornet pga röken initialt.
Senast redigerad av Kallepax 2024-02-14 kl. 23:12.
Citera
2024-02-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenhardbosse
En fundering över vad de säger i denna filmen som visar i början av branden.

Jag tycker mig höra:
Person 1 - Utrym?
Person 2 - No no, i got to do it!

Kan det vara den saknade mannen som säger åt den andra att han inte får gå in och utrymma utan det måste han göra själv? 💔

Låter som person 1 pratar på hes och bruten svenska, så lite svårt höra.

https://vm.tiktok.com/ZGeSh1v4R/

Tror du hör ägaren till lastbilen bakom skyliften.
Finns en annan video runt samma tidpunkt där han rusar till lastbilen och flyttar den.
Citera
2024-02-14, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ColloritSoya
Varsågod: https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/arbetsmiljostatistik-officiell-arbetsskadestatstik/statistik-om-dodsolyckor-i-arbetet/

Oj det var intressant. Sverige hade alltså fler dödsfall på arbetsplatser 2023 än dödsskjutningar?

Kul att det enda vi hör om i media varenda jävla dag är dödsskjutningar och hur vi minsann ska stoppa dem. Det ska satsas hejvilt. Förslag efter förslag. Gängen ska krossas. Men inte så mycket som ett pip om att stoppa och straffa alla arbetsgivare som inte tillhandahåller en säker arbetsmiljö för sina anställda?
Citera
2024-02-14, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScarySully
Tror du hör ägaren till lastbilen bakom skyliften.
Finns en annan video runt samma tidpunkt där han rusar till lastbilen och flyttar den.
Det är möjligt. Men jag tycker mig ändå höra ett "utrym?" Som sista ord i en mening och det precis när filmen börjar och sen svaret.
Något sägs iallafall i början!

Lastbilen är den du tänker på som är parkerad "bakom" till vänster om man ser till filmen?
Där kommer väl de två männnen springande in från andra hållet på filmen när det brinner betydligt mer. Eller kanske bara är olika vinklar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in