2024-02-14, 21:56
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Tryggheten är totalt borta om detta förslag går igenom. Moderaternas våta dröm

Fast det verkar väl redan klart att det går genom? Jag har svårt att se att förslaget kommer att bli stoppat.
Citera
2024-02-14, 22:02
Medlem
Förslaget måste ju bara gälla nya ansökningar till a-kassan.
Det går inte att stifta lagar retroaktivt.
Citera
2024-02-14, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
De arbetslösa måste söka 6-8 jobb i månaden för att inte bli avstängda från a-kassan. På individnivå är det såklart inte särskilt mycket men folk blir tvungen att söka jobb de inte ens kan få för att klara kravet. För arbetsgivarna blir det hundratals onödiga ansökningar som trillar in och gör att de riskerar att missa den person som passar allra bäst för tjänsten. Idiotiskt! Detta kan man dock inte skylla enbart på högern. Så här har det varit under lång tid.
Jag har läst att arbetslösa måste söka 6-20 jobb, men vem som ska söka 6 eller 20 och vem som bestämmer det vet jag inte.
Blir man i efterhand godkänd/diskad beroende på hur många jobb man sökt?
Citera
2024-02-14, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Ett billigt trick för få något dåligt att låta bra.

När väl den nya A-kassan införs så kommer nog det bli lägre dagersättningar än med dagens system
Dessutom så har SD/regeringen inte informerat hur dagersättningen skall räknas ut, bara att det skall baseras på inkomstuppgifter från skattemyndigheten.
Idag är studier, sjukdom,VAB och föräldrapenning överhoppningsbar tid och räknas inte in i uträkningen av dagersättningen.
Kommer föräldralediga som blivit arbetslösa ha noll ersättning med det nya förslaget?

Iofs smart av Moderaterna att lura SD att gå med på detta.
M,KD och L kommer förlora noll väljare på detta, snarare tvärtom.
SD kommer förlora desto fler.

På SD:s FB är många besvikna.

Givetvis kommer inte föräldralediga ha noll i ersättning.
Läs: Ett nytt regelverk för arbetslöshetsförsäkringen, SOU 2020:37
Citera
2024-02-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Utredaren bakom förslaget skrev:

Förslag: Äldre bestämmelser ska gälla för den som har en pågående ersättningsperiod vid ikraftträdandet.

Det behöver inte bli så, men troligtvis blir det så.
Citera
2024-02-14, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Även om det skulle bara så att de går från SD till M så blir det inte fler röster till tidöregeringen.

De måste locka röster från vänsterblocket för att kunna vinna nästa val, och det gör de inte med försämrad a-kassa.
Nej, självklart inte.
Det är M, KD och L mycket medvetna om.
Att kunna försämra A-kassan, Anställningstryggheten, sänka lönerna och minska fackets makt ligger i borgerliga och liberala partiers DNA.

Dom inser redan nu att det inte håller en gång till att gå till val tillsammans med SD och då vid en eventuell vinst bli tvungen att ha med SD i en regering.

Så nu satsar dom på att få igenom det tyngsta och mest effektiva frågan/reformen i den borgerliga verktygslådan, att nedmontera A-kassan.
Inte ens Reinfeldt lyckades nedmontera A-kassan och som Liberalerna säger. Den största reformen av A-kassan på 40 år.

Även om Sossarna vinner valet 2026, så varken kan dom eller vill dom återställa A-kassan igen.
M,KD och L vinner oavsett om dom förlorar valet eller inte.

SD fattar inte att dom utnyttjats till att sänka sig själva genom att gå med på detta.
Den här reformen tvingar ju många väljare till att rösta på S i valet, och det vet M, KD och L.

Fundera varför dom ändå vill genomföra det?

”Idag presenterade Liberalerna tillsammans med samarbetspartierna den största reformen av A-kassan på 40 år. Fler behöver inkluderas om vi ska bryta långtidsarbetslösheten. Liberalerna står upp för arbetslinjen. Idag kan den som kvalificerar sig till A-kassa efter hundra dagar få 22 000 kronor i månaden.”
Citera
2024-02-14, 22:08
Medlem
Alla de personer som har svårt att få arbete, exempelvis de som har en nedsättning eller sjukdom av något slag kan inte ta vilket arbete som helst. Med andra ord blir det ett lågavlönat arbete förmodligen.
Om de sedan blir av med arbetet och blir långtidsarbetslösa vilket är ganska lätt att bli med en nedsättning så ska det bli ännu svårare att leva. 365kr om dagen minus skatt blir lägre än vad existensminimum är.. Majoriteten av långtidsarbetslösa kommer hamna hos kronofogden och sedan bli hemlösa.
Citera
2024-02-14, 22:11
Medlem
carlps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Vissa månader är 20 dagar. Då blir det 7 300 kr. Efter skatt: Runt 5 000. Det är LÄGRE än existensminimum och ekonomiskt bistånd för dom flesta som ligger på den nivån. Om nu inte folk har gratis boende!

Någon som till exempel har en hyra på 4 000 får nånstans runt 8 000 i ekonomiskt bistånd, så runt 3000 lägre än det.

En ”normal” månad på 21-22 dagar = 7 666 - 8 030. Innan skatt! Så även det blir ju lägre för många från A-kassan jämfört med ekonomiskt bistånd.

Om det stämmer är det helt galet för mig. Det är ju ändå en arbetslöshetsförsäkring som (före detta) arbetande människor betalare en avgift för varje månad. Och närmast omöjligt att leva på för dom flesta.

Själv ska jag snart hyra ut min etta i Sthlm för en sådan summa (lågt jämfört med många andra). I Sthlm med galet höga boendepriser lär det ju även leda till fler hemlösa... Utöver att fler människor blir berättigade till ekonomiskt bistånd eftersom det är lägre än ”existensminimum”.

Om det nu är så låg lägstanivå, har fortfarande lite svårt att tro på det för det låter så absurt.

Om det hade handlat om pengar så skulle man kunna stänga ner arbetsförmedlingen ge 6000kr i månaden till alla arbetslösa och sparat in 44 miljarder kr per år.

Det är ett klassförakt.
Psykopater som tror sig vara mer värda en andra människor.

Hur kan man ens som politiker i Sverige ens ta emot en lön när vi dagligen ser bevis på deras värdelösa arbete.
I psykopaternas värld är dom värda ännu mer! Det handlar om prioriteringar! De prioriterar sig själva alltid!
Jag kan med säkerhet säga att Sverige hade varit ett bättre land helt utan en regering senaste 50 åren.

En humanitär stormakt utåt som sparkar på dom svagaste i samhället.
Citera
2024-02-14, 22:12
Medlem
Citat:
Det låter rimligt. Men hur länge tror du att man kommer köra två parallella system?. Det kommer med all sannolikhet att spricka på ett eller annat sätt. Den arbetslöse ska känna osäkerhet ungefär en gång om året gällande nya regler eller lagar. Antingen läggs arbetsförmedlingen ned eller så är det oseriösa bemanningsföretag eller värdelösa kurser. Det är väldigt osäkert att vara arbetslös idag och jag tror att det kommer att bli ännu värre.
Citera
2024-02-14, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Vi får väl se vem som får rätt.
Jag brukar sällan ha fel.

Det här postade jag i ett tidigare inlägg.
Detta är vad vi vet hitintills vad det nya förslaget skall innehålla.

”Den största förändringen är att ersättningen trappas ner efter hand till 365 kr/dagen
Ca: 8000kr/månad innan skatt.

Men hur ersättningen skall räknas ut har ännu inte klarlagt.
Den skall beräknas på inkomstuppgifter från skattemyndigheterna.
Skall den räknas efter avdragen är gjorda eller på bruttoinkomst?
Om man har varit föräldraledig eller sjukskriven, hur skall det beräknas?
Jag tror det kommer bli mycket svårare att få max dagersättning än med dagens system.

En röst på SD blev en röst på Reinfeldts politik.
Inget stopp för massinvandringen, snarare tvärtom men försämringar för vanliga svenska arbetare blev det istället.”

Om du behöver fråga så har du ju ingen koll... På bruttoinkomst såklart. Istället för att hålla på med arbetsgivarintyg om arbetade timmar. Du har ju inte läst förslaget så varför yttrar du dig?
Citera
2024-02-14, 22:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
jag hörde själv Johan Persson säga 365kronor om dagen. Det är det jag reagerar på. Finns ingen som kan överleva på den ersättningen.

Maxnivån höjs till 80 procent av 34 000 kronor, det vill säga 27 200 kronor. I dag ligger taket på 33 000 kronor, vilket innebär 26 400 kronor.

Från ersättningsdag 101 trappas nivåerna ned med tio procentenheter och med ytterligare 5 procentenheter efter ersättningsdag 201.

Efter 300 ersättningsdagar finns möjligheten att få aktivitetsstöd om arbetslösheten fortsätter. Men även aktivitetsstödet ska trappas ned med fem procentenheter var hundrade dag, till ett golv på 365 kronor per dag.
Citera
2024-02-14, 22:18
Medlem
Citat:

Ersättningar går att ändra. Annars hade det funnits kvar personer i 80 och 90-talets a-kasse regler
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in