Citat:
Ursprungligen postat av
Larasoft
Regeringen kallar till pressträff i morgon för att presentera reformen.
"..en reform för en modern arbetsmarknad som omfattar fler och minskar krånglet för företag och enskilda. Samtidigt begränsar vi möjligheten att gå på höga ersättningsnivåer i flera år.
Med en ny a-kassa kommer ersättningen baseras på inkomst i stället för arbetad tid. Det kommer leda till stora förenklingar för företag och enskilda eftersom uppgifterna kommer att kunna hämtas direkt hos Skatteverket i stället för att krångla med olika intyg.
Det är bättre att man måste pendla eller flytta, och kanske byta yrkesbana, än att leva på det offentliga år efter år. Det måste helt enkelt löna sig mer att arbeta."
Inte en dag för tidigt anser jag. Eller kommer det leda till ökade sjukskrivningar och försörjningsstöd?
https://www.regeringen.se/debattartiklar/2024/02/det-ska-inte-ga-att-leva-pa-a-kassa-i-flera-ar/
En stor försämring för skulle jag säga. Om det baserar sig på faktisk inkomst istället för arbetad tid vågar du ju varken skaffa barn eller studera då detta inte är överhoppningsbar tid längre. Studerar du med lån har du 0 kr i inkomst. Likaså om du varit föräldraledig… Men målet med detta är förstås att betala ut lägre A-kassa och förstöra skyddsnätet ännu mer och låta pengarna gå till skattelättnader och subventioner för höginkomsttagare istället.
Helt sjukt faktiskt, a-kassan är låg redan som den är. Den har ju inte anpassats till inflationen och faktiskt inte höjts alls på många år.
Den här regeringen är så jävla äcklig på så många sätt. Blåbrun sörja som trasar sönder folkhemmet, förstör skola och vården genom att hela tiden avreglera, sälja ut och privatisera. Sådant som vi alla en gång investerade i för att det skulle finnas där som en trygghet och självklarhet för alla.
Senast idag läste jag att regeringen försämrar a-kassan (de säger såklart att de ”förenklar”, men en idiot fattar ju vad det handlar om). Och ska ge tullen rätt att använda mer VÅLD! Vad är det för en störd regering vi har? Mer våld, nerdragningar på personal i skolan, större fängelser, längre straff, sämre skola, kraftigt försämrad sjukvård. Vad löser det? Tror ni att kriminella bryr sig om längre straff?!? Har man inget att förlora är man beredd att göra vad som helst, tänk på det. Hade man istället satsat på att barn ska ha en bra skolgång och liv trots att de växer upp i en familj med dålig ekonomi hade man kunnat hjälpa många från framtida kriminalitet, arbetslöshet osv. Jag glömde att de gladeligen stödjer Israels folkmord också, vapenhandlar med Israel och tycker det är självförsvar att bomba barn så att de lemlästas eller dör.
Jag känner sådan enorm avsky mot regeringen. Jag har svårt att tro att den består av riktiga människor faktiskt. Kanske är de robotar?
Vad som också är så himla sorgligt är att SD lyckats lura i många arbetare att de är på deras sida. Att de vill förbättra välfärden etc. Nu ser ni (för jag vet att många här röstar på SD) väl att det inte stämmer? De är höger och högern tycker att låginkomsttagare har sig själva att skylla. De kommer inte att förbättra er tillvaro, de ser till att de som redan har får ännu mer. Många här tillhör istället socialt utsatta grupper, är arbetslösa, låginkomsttagare, har inte skaffat någon högre utbildning osv. Ni tjänar inte på att rösta på SD eller M fattar ni inte det?!? De kommer inte göra något som förbättrar er situation för de skiter i er! Snälla tänk till och rösta på partier som vill ge alla människor ett bra liv, oavsett vilka förutsättningar du är född in i.
Skattelättnader och subventioner till de rika bekostar de genom att sälja ut vår välfärd för en spottstyver. Ett välfärdssamhälle era far och mor föräldrar och deras föräldrar var med och byggde upp - för er skull! För att alla skulle få möjligheten till en utbildning trots att deras föräldrar kanske inte hade någon och var fattiga, för att sjukvården skulle hjälpa den som behöver det mest först… inte för att den med mest pengar skulle gå före i kön. Ni fattar inte vad ni fått och vart samhället är på väg nu. Jag hoppas ni är rika för er egen skull för era barnbarn kommer få betala sin skola och sjukvård själva om det fortsätter så här.