2024-02-14, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av treestream
Varför tror du det?

Sweco har tagit bort all info om denna tjänst på deras hemsida. Står numera, hoppsan sidan verkar ha försvunnit
Citera
2024-02-14, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken89
Kan den förolyckade vara byggledare M*ts Am*nd**on ?

Det verkar nog troligt. Hans länk till Sweco som stolt byggledare för projektet är borttagen.
Citera
2024-02-14, 20:31
Medlem
Citat:
Sweco har tagit bort all info om denna tjänst på deras hemsida. Står numera, hoppsan sidan verkar ha försvunnit

Vet någon om denna M.A var inblandad i projektet öht? Jag har ev missat om det tidigare stått i tråden, så då ber jag om ursäkt på förhand.
Citera
2024-02-14, 20:33
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
När du säger strukturen, menar du då fackverkskonstruktionen som höll upp rutschkanan? Även om den inte har brunnit upp utan faktiskt står kvar så tror jag att den är att betrakta som precis lika totalförstörd som den uppbrunna plasten. Den har utsatts för mycket höga temperaturer, vilket påverkar hållfastheten, vilket betyder att man inte längre kan veta hur mycket belastning den klarar av. Den måste nog rivas och byggas om med fräscht stål.

Vi får väl se , såg ut som rostfritt stål som höll upp banan när jag var där så...

Angånde svarta höghuset så var den av typen stålbalk(skyskrapa) med brandisolering ,man måste isolera dessa så den skall ha klarat det också.

Var ju bara ett trapphus i.g så inte så mycket brand efteråt
Citera
2024-02-14, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apskelett
Gothia har 900 anställda t.ex. Inte så att du outar dig om du nämner ett av hotellen du jobbat på.

För många hotell är en diskussion för sig men det var inte diskussionen i fråga. Den var om hotellen påverkas av turism, i detta fall Oceana, och där är svaret ett rungande ja.

Det var inte Gothia i varje fall. Jag tror att Lisebergs hotell påverkas. Men i övrigt är det mest önsketänkande och fantasier att Oceana skulle ha så stor betydelse. Faktum är att jag tror vi hade sett rubriker av typen ”Oceana i kris, hotad av konkurs”, ”Liseberg säljer ut Oceana till tyskt företag”, ”De utländska turisterna lyser med sin frånvaro på Oceana” osv. redan efter några år. Jag tror helt enkelt inte att de kommer få så många besökare som inte är från göteborgsområdet. Och ingen har pratat om biljettpriserna ännu men jag tror de blir höga, för höga för att man ska ha råd att åka dit mer än någon gång per år om ens det. Vad har de förresten sagt att biljettpriserna skulle ligga på?

Men vi kan ju titta tillbaks här om det blir något Oceana i framtiden och se hur det blev… Jag gillar badhus men jag skulle ju inte betala 3000 kr för att bada där en dag med mina barn.
Senast redigerad av Grantoppen2 2024-02-14 kl. 20:36.
Citera
2024-02-14, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av treestream
Vet någon om denna M.A var inblandad i projektet öht? Jag har ev missat om det tidigare stått i tråden, så då ber jag om ursäkt på förhand.

Byggledare för projektet
Citera
2024-02-14, 20:37
Medlem
Citat:
Byggledare för projektet

”Gobben” är även helt raderad från Sweco.
Citera
2024-02-14, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Antagligen testlarm

Normalt sett går ett utrymningslarm samtidigit som säkerhetspersonal larmas liksom att räddningstjänst får automatlarm

Säkerhetspersonal har då kort tid på sig att ta sig fram.

Man kan då välja att motringa räddninsgtjänst och förklara "eventuellt falsklarm men utkörning fortsätter" eller aktivera "larmknapp två" som innebär "konstaterad brand" och det ger fullt pådrag beroende på objekt

Konstaderad brand görs manuellt av säkerhetspersonal.

Annars har automalarmobjekt att om flera deckare ger utslag i nära sektioner typ konstaterad brand
Ok. Detta är helt utanför mitt kunskapsområde så du har säkert rätt.
Jag har följt hela tråden och tror mig komma ihåg att någon tidigare (som var på plats) sa att brandlarmet gick men tystande när strömmen försvann. Om det är sant eller inte kan jag inte avgöra.
Citera
2024-02-14, 20:50
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rdesign
Därtill ska en tel teknikutrymmen under mark (det lär finnar en hel del sådana utrymmen) inte brandhärjade.

Nä, men de är antagligen kraftigt vattenskadade vid det här laget...

Citat:
Det är hela tegelbyggnaden med.omklädningsrum mm som de lyckats rädda. Den är helt orörd

Ah, okej, det var ju bra!

Citat:
Ursprungligen postat av Pinkepaus
”Gobben” är även helt raderad från Sweco.

Citera
2024-02-14, 20:55
Medlem
Är uppriktigt ledsen för detta. Det var ju i stort sett klart och såg väldigt fint ut. Kan de inte rädda nåt material typ stenbeläggning etc
Citera
2024-02-14, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är uppriktigt ledsen för detta. Det var ju i stort sett klart och såg väldigt fint ut. Kan de inte rädda nåt material typ stenbeläggning etc

Vad ska de göra med stenbeläggningen i så fall? Ett minnesmonument? Det är nog bäst att riva det mesta och sanera för att sedan ev. bygga nytt.
Citera
2024-02-14, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallepax
Jag brukar inte bli så engagerad men det här har bitit sig fast och berört mig så jag har inte kunnat låta bli att följa händelsen noga sedan måndag förmiddag. Kanske är det för att jag känner att allt som skapar och ger glädje och ett gott skratt är extra viktigt nu (för familjer att få bada, leka och ha kul alltså, inte att det brann ner), eller för att jag bara var väldigt spänd på att åka dit och uppleva Oceana.

Mina iakttagelser och gissningar:
Jag tycker inte det råder några tvivel om att branden har startat i samband med montage av det spillvattenrör med dubbla anslutningar mot den gröna vattenkanan. Min bedömning är att röret är av stål då det hänger kvar efter branden. Det har tidigare nämnts att vattenkanorna hade testkörts och att man pumpade vatten i dessa under branden men då spillvattenrören inte var monterade på den gröna antar jag att denna var sist att färdigställas och ännu inte var redo för vatten.

Insidan av kanorna är gelcoat (samma som båtskrov etc) för en jämn och glatt yta, jag gissar att man vid varje skarv där delarna av rutschkanan sammanfogats måste bearbetas på något sätt för att få en jämn och slät övergång, mest troligt adderar man gelcoat här. Aceton löser gelcoat och skulle möjligtvis kunna användas för att tvätta alt lösa upp befintlig gelcoat för att kunna arbete ihop skarven. Tittar man på hur det brinner runt spillvattenrörets anslutningar tycker jag det talar för att det är någon form av kem som brinner här, möjligtvis har detta ansamlats i de två spillvattenbrunnarna varpå det sedan letat sig ner i röret när detta monterats. Om röret sedan häftats fast med svets i andra ändan och detta antänt gaser, om nån tänder en cigg i skyliften eller om det blir en statisk urladdning (ni vet, plast, något som rör sig inuti plasten typ varm luft, ett metallföremål utifrån upphängt i isolerande spännband som kommer åt..) är för oss såklart omöjligt att veta. Resten av förloppet här efter är väl alla ganska överens om (förutom dom som tror att en bomb startade branden).

Angående brandlarmet så (vad jag hört) pågick tester av larmet under måndagen. Larmet ljuder långt in i brandförloppet i flera av de filmer som publicerats från parkeringen bakom bygget efter utrymning (slog förmodligen över från test till skarpt). Detta kan förklara varför vissa tycks reagera långsamt då man var förberedd på att tester av larm skulle pågå, det förklarar också varför personer i ledande roller aktivt hämtar ut och informerar personer om läget på platsen.

Flera oberoende källor påstår att den man som fortfarande saknas tog på sig ansvaret att tömma arbetsplatsen och av allt att döma förolyckades under tiden. Detta agerande talar förutom storsinthet på att det var en person med god insyn kring var och vilka arbeten som pågått och en känsla av ansvar så jag bedömer det troligt att den information som rör att det är en i projektgruppen hos Liseberg stämmer.

Enligt min egen erfarenhet av större projekt så är alltid risken för olyckor störst i slutfasen, när det är bråttom att bli klar ser man allt mer genom fingrarna och frångår rutiner, det kan också finnas inslag av nonchalans då man börjar slappna av och landar i känslan av att mer eller mindre vara klar. En olycka kommer mycket plötsligt och går extremt fort.

Sorg.

Din teori om vad som hänt låter väldigt trolig tycker jag. Ja det är tråkigt det som hänt, och sorgligt med den som omkommit i detta. Det där med sammanfogning, utjämna skarvar och vissa brandfarliga medel kan ju förklara varför det brann ut det svarta röret om det rann ut där…
Senast redigerad av Grantoppen2 2024-02-14 kl. 21:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in