2024-02-14, 19:59
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Väldigt mycket är räddat , det är rörena som är borta,högbyggnadens struktur står kvar även om det kräver helrenovering....

Det är banan,höghusets innehåll och badpalatset som måste få sig en översyn.

Och säga att det är ett litet jobb är en underdrift men det kommer igen ganska fort även om det tar ett år.

När du säger strukturen, menar du då fackverkskonstruktionen som höll upp rutschkanan? Även om den inte har brunnit upp utan faktiskt står kvar så tror jag att den är att betrakta som precis lika totalförstörd som den uppbrunna plasten. Den har utsatts för mycket höga temperaturer, vilket påverkar hållfastheten, vilket betyder att man inte längre kan veta hur mycket belastning den klarar av. Den måste nog rivas och byggas om med fräscht stål.
Citera
2024-02-14, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Hm, det kanske är någon slags bassängdel då? Utgick från ritningen som postades tidigare i tråden, det ser inte bra ut för delarna som syns där, men det kanske finns en större utsträckning som inte syntes där...

Det är hela tegelbyggnaden med.omklädningsrum mm som de lyckats rädda. Den är helt orörd
Citera
2024-02-14, 20:05
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Allt är förstört. Efter storbrand, kollaps och att brandkåren stått och sprutat vatten på resterna i några dagar är det bara att riva allt och börja om från början, i så fall. Möjligtvis kan grunden återanvändas, det beror på hur branden sett ut på marken.

Så eftersom det som nu brann tog fyra år att bygga, och det kommer ta minst ett år att utreda ansvar etc, och man antagligen kommer vilja hitta en ny leverantör av plaströren och kanske rita om banan, så kommer det ta minst fem år till om man nu bestämmer sig för att gå vidare -- men efter den extremt dåliga PR-bilden av projektet och en död person i branden tvivlar jag på att man kommer göra om det här.

Allt är ju special - Tänk allt material som specialtillverkats enligt ritningar för detta bygge. Bara dom stora rutschkanorna på utsidan lär tagit långt över ett år att konstruera och sedan köra dit och montera upp.
Då var det ändå upphandlat och förberett på alla vis.
Nu är det en helvetes massa material som underleverantörer inte ens har i pipeline så väntetiden måste vara åtskilliga år.
Återstarta projektet kan man göra även om utredningar pågår, men det lär ta kring ett år att bara städa upp och ta detta omtag med analys om vad som behövs för återbyggnad.
Sen är det nog 3-8års väntetid eller mer på allt specialmaterial som skall tillverkas i takt med bygge.

Jag tror Liseberg måste bygga detta eftersom projektet i sin helhet involverar hotellet som står klart. Kalkylen över gäster är vad den är, och att stå med ett hotell som saknar allt mellan 10-40% beläggning på ett år är ekonomiskt dubbeltrubbel för Liseberg.
Ett stort hotell som i hela sin livslängd är ett ekonomiskt bojsänke är inget alternativ - Dom kommer revidera och bygga badhuset och räkna på lönsamhet på mkt längre sikt.
Citera
2024-02-14, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken89
Det är ju så löjligt att ta tillbaka uttalandet om att det var under ett arbetsmoment branden startade. Troligen någon högre chef som sagt ifrån eller liknande. NCC vet med all säkerhet exakt vad det var som utlöste branden och att det nog inte gått helt rätt till enligt regelboken.

Nu ska de bara göra allt i sin makt för att slippa betala så mkt som möjligt och dra ut på det hela med utredningar i åratal. Skulle inte förvåna mig om de sätter munkavle på de anställda som vet nåt och ger dem en muta för att hålla tyst

Yepp är inte helt omöjligt men jag gissar på att arbetsmiljöverket/polisen har stenkoll på alla inblandade nu och övervakar kommunikationen mellan alla partner. Utredningen kommer nog ta minst 1år eftersom nu ska man utreda vad som gick fel samt granska alla dokument från start till olyckan.

Eftersom blåljus kallades direkt till plats så startar polisen automatiskt en utredning om arbetsmiljöbrott, så att NCC tar tillbaka uttalandet väcker bara mer misstanke mot dem.
Citera
2024-02-14, 20:09
Medlem
apskeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Då kanske Göteborg snarare har för många hotell om beläggningsgraden är så dålig?

Nej jag tänker inte berätta vilka hotell det gällde. Vill vara anonym.

Gothia har 900 anställda t.ex. Inte så att du outar dig om du nämner ett av hotellen du jobbat på.

För många hotell är en diskussion för sig men det var inte diskussionen i fråga. Den var om hotellen påverkas av turism, i detta fall Oceana, och där är svaret ett rungande ja.
Citera
2024-02-14, 20:12
Medlem
apskeletts avatar
Det hade varit intressant att se hur branden utvecklats om badet haft storleken som var tänkt från början. Då hade kanske hotellet varit rökt med.
Citera
2024-02-14, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Allt är ju special - Tänk allt material som specialtillverkats enligt ritningar för detta bygge. Bara dom stora rutschkanorna på utsidan lär tagit långt över ett år att konstruera och sedan köra dit och montera upp.
Då var det ändå upphandlat och förberett på alla vis.
Nu är det en helvetes massa material som underleverantörer inte ens har i pipeline så väntetiden måste vara åtskilliga år.
Återstarta projektet kan man göra även om utredningar pågår, men det lär ta kring ett år att bara städa upp och ta detta omtag med analys om vad som behövs för återbyggnad.
Sen är det nog 3-8års väntetid eller mer på allt specialmaterial som skall tillverkas i takt med bygge.

Jag tror Liseberg måste bygga detta eftersom projektet i sin helhet involverar hotellet som står klart. Kalkylen över gäster är vad den är, och att stå med ett hotell som saknar allt mellan 10-40% beläggning på ett år är ekonomiskt dubbeltrubbel för Liseberg.
Ett stort hotell som i hela sin livslängd är ett ekonomiskt bojsänke är inget alternativ - Dom kommer revidera och bygga badhuset och räkna på lönsamhet på mkt längre sikt.

Liseberg/NCC kommer inte få röra olyckplatsen tills de får klartecken av polisen/arbetsmiljöverket att de har samlat in/tagit alla bilder/dokument de behöver från olycksplatsen, under den tiden kommer NCC/försäkringsbolaget pröjsa till Liseberg inkomstbortfallet från förseningen med vattenparken/rutschbanan. Sedan vet jag inte om de gör en ny kalkyl på bortfallet eller om de tar vitessumman minus färdigställt bygge som kan tas i bruk under tiden.
Citera
2024-02-14, 20:17
Medlem
Kan den förolyckade vara byggledare M*ts Am*nd**on ?
Citera
2024-02-14, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det känns som att det är mer regel än undantag att man struntar i att se till att personalen är utbildad om säkerhetsregler, har Heta Arbeten-certifikat och liknande, eftersom det kostar pengar att låta litauiska gästarbetare som inte kan svenska och knappt engelska genomgå såna utbildningar, och att man satt i system att "lita på" och skylla på underleverantörer när något skit händer, eftersom varje sparad krona är en tjänad krona och det i vanliga fall blir billigare så. Den här gången kommer det nog bli rätt mycket dyrare för dem.

Jag att huvudentreprenören NCC nu har skitit i den blå rutschkanan/dragit en fet nitlott på sin chansning att det lönar sig att fuska. Ett försäkringsbolag är nog inte så jättesuget på att bara pröjsa en miljard eller mer, så de kommer nog att utreda det ordentligt och inte lättvindigt köpa om NCC säger:

...men underleverantören sa ju att de hade cert jue! 😭😭😭

Oops, lol.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/experternas-teori-sa-startade-branden-i-oceana-pa-liseberg

Ja, det låter rimligt. Litauisk gästarbetare som är dåligt utbildad i brandsäkerhet. Det förklarar dessutom varför inget namn på den döde ännu dykt upp i tråden.
Om detta är fallet så får nog Sverige tona ner sin kritik av Quatar liiite.
Citera
2024-02-14, 20:23
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Liseberg/NCC kommer inte få röra olyckplatsen tills de får klartecken av polisen/arbetsmiljöverket att de har samlat in/tagit alla bilder/dokument de behöver från olycksplatsen, under den tiden kommer NCC/försäkringsbolaget pröjsa till Liseberg inkomstbortfallet från förseningen med vattenparken/rutschbanan. Sedan vet jag inte om de gör en ny kalkyl på bortfallet eller om de tar vitessumman minus färdigställt bygge som kan tas i bruk under tiden.

Korrekt, därav jag skrev ett år. Några månader innan någon aktör ens får tillträde på det viset, och sen flera månader av egen analys.
Citera
2024-02-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken89
Kan den förolyckade vara byggledare M*ts Am*nd**on ?

Varför tror du det?
Citera
2024-02-14, 20:28
Medlem
Jag brukar inte bli så engagerad men det här har bitit sig fast och berört mig så jag har inte kunnat låta bli att följa händelsen noga sedan måndag förmiddag. Kanske är det för att jag känner att allt som skapar och ger glädje och ett gott skratt är extra viktigt nu (för familjer att få bada, leka och ha kul alltså, inte att det brann ner), eller för att jag bara var väldigt spänd på att åka dit och uppleva Oceana.

Mina iakttagelser och gissningar:
Jag tycker inte det råder några tvivel om att branden har startat i samband med montage av det spillvattenrör med dubbla anslutningar mot den gröna vattenkanan. Min bedömning är att röret är av stål då det hänger kvar efter branden. Det har tidigare nämnts att vattenkanorna hade testkörts och att man pumpade vatten i dessa under branden men då spillvattenrören inte var monterade på den gröna antar jag att denna var sist att färdigställas och ännu inte var redo för vatten.

Insidan av kanorna är gelcoat (samma som båtskrov etc) för en jämn och glatt yta, jag gissar att man vid varje skarv där delarna av rutschkanan sammanfogats måste bearbetas på något sätt för att få en jämn och slät övergång, mest troligt adderar man gelcoat här. Aceton löser gelcoat och skulle möjligtvis kunna användas för att tvätta alt lösa upp befintlig gelcoat för att kunna arbete ihop skarven. Tittar man på hur det brinner runt spillvattenrörets anslutningar tycker jag det talar för att det är någon form av kem som brinner här, möjligtvis har detta ansamlats i de två spillvattenbrunnarna varpå det sedan letat sig ner i röret när detta monterats. Om röret sedan häftats fast med svets i andra ändan och detta antänt gaser, om nån tänder en cigg i skyliften eller om det blir en statisk urladdning (ni vet, plast, något som rör sig inuti plasten typ varm luft, ett metallföremål utifrån upphängt i isolerande spännband som kommer åt..) är för oss såklart omöjligt att veta. Resten av förloppet här efter är väl alla ganska överens om (förutom dom som tror att en bomb startade branden).

Angående brandlarmet så (vad jag hört) pågick tester av larmet under måndagen. Larmet ljuder långt in i brandförloppet i flera av de filmer som publicerats från parkeringen bakom bygget efter utrymning (slog förmodligen över från test till skarpt). Detta kan förklara varför vissa tycks reagera långsamt då man var förberedd på att tester av larm skulle pågå, det förklarar också varför personer i ledande roller aktivt hämtar ut och informerar personer om läget på platsen.

Flera oberoende källor påstår att den man som fortfarande saknas tog på sig ansvaret att tömma arbetsplatsen och av allt att döma förolyckades under tiden. Detta agerande talar förutom storsinthet på att det var en person med god insyn kring var och vilka arbeten som pågått och en känsla av ansvar så jag bedömer det troligt att den information som rör att det är en i projektgruppen hos Liseberg stämmer.

Enligt min egen erfarenhet av större projekt så är alltid risken för olyckor störst i slutfasen, när det är bråttom att bli klar ser man allt mer genom fingrarna och frångår rutiner, det kan också finnas inslag av nonchalans då man börjar slappna av och landar i känslan av att mer eller mindre vara klar. En olycka kommer mycket plötsligt och går extremt fort.

Sorg.
Senast redigerad av Kallepax 2024-02-14 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in