2024-02-14, 19:20
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youfuckingbitch
Jag tror man kommer bygga upp detta igen och att det går mycket snabbare än folk tror.
Jag gissar på tills nästa sommar.
Grundarbetet är ju gjort på platsen och mycket runtomkring är på plats.

Allt är förstört. Efter storbrand, kollaps och att brandkåren stått och sprutat vatten på resterna i några dagar är det bara att riva allt och börja om från början, i så fall. Möjligtvis kan grunden återanvändas, det beror på hur branden sett ut på marken.

Så eftersom det som nu brann tog fyra år att bygga, och det kommer ta minst ett år att utreda ansvar etc, och man antagligen kommer vilja hitta en ny leverantör av plaströren och kanske rita om banan, så kommer det ta minst fem år till om man nu bestämmer sig för att gå vidare -- men efter den extremt dåliga PR-bilden av projektet och en död person i branden tvivlar jag på att man kommer göra om det här.
Citera
2024-02-14, 19:26
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
I höga stora byggnader med fri luft har man linjedeckare högst upp , en laser som lyser tvärs över - om strålarna bryts löser dom en deckarsektion - ofta synonymt med brand.

Var ju försent även om det skulle varit igång , dessa är alltid av vid byggen då folk arbetar med skyliftar o bryter strålen

Ja, jag har sett sånt. Fina grejer. Fast monterad dynamisk termografering på anpassade platser är också ett skarpt system.

Nu är dock inte problemet med denna brand att branden kunde detekteras snabbt, utan här är det snabba förloppet nog helt tillskrivet avstängt sprinkler och öppna branddörrar och liknande aktivt skydd.
Från start till övertändning gick det ruskigt snabbt här.
Citera
2024-02-14, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Allt är förstört. Efter storbrand, kollaps och att brandkåren stått och sprutat vatten på resterna i några dagar är det bara att riva allt och börja om från början, i så fall
Och ändå sa dom på pressträffen att dom har lyckats rädda stora delar av byggnaden😏
Citera
2024-02-14, 19:30
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikpwb
Och ändå sa dom på pressträffen att dom har lyckats rädda stora delar av byggnaden😏

Hm, det kanske är någon slags bassängdel då? Utgick från ritningen som postades tidigare i tråden, det ser inte bra ut för delarna som syns där, men det kanske finns en större utsträckning som inte syntes där...
Citera
2024-02-14, 19:45
Medlem
448s avatar
Citat:

Väldigt mycket är räddat , det är rörena som är borta,högbyggnadens struktur står kvar även om det kräver helrenovering....

Det är banan,höghusets innehåll och badpalatset som måste få sig en översyn.

Och säga att det är ett litet jobb är en underdrift men det kommer igen ganska fort även om det tar ett år.
Citera
2024-02-14, 19:46
Medlem
Citat:
Räddningstjänsten har sagt att de kunnat rädda byggnadsskeppet som ligger längs Mölndalsvägen (tegelhuset). Däri finns bland annat café, omklädningsrum, personalutrymmen med mera. Därtill ska en tel teknikutrymmen under mark (det lär finnar en hel del sådana utrymmen) inte brandhärjade.

Jag har ingen länk att delge för intervjun så det får ni söka själva om ni vill höra själva.
Citera
2024-02-14, 19:49
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Du har ju hela källaren med slamtankar och reningsverk i betong, samt utefloden mot hotellet. Jag tror att de sa att omklädningsrum och restaurangdelen var "oskadda", men min gissning är ytterliggare 2 års byggtid.
Det är enormt med kakel som ska sättas, limträbalkar som ska beställas och monteras och detsamma för även rutschkanor och äventyrsdelen
Citera
2024-02-14, 19:51
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorginaKramer
Det där är ingen aktuell ritning från Göteborg. Sakerna har inte ens samma placering. 🙄

Från byggnadskontoret...
Citera
2024-02-14, 19:53
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det var Sweco som var byggledning för det här projektet. De hade tidigare en sida som basunerade ut detta men den är nu borttagen. Den finns dock Google-cachad.
https://www.sweco.se/projekt/liseberg-oceana/
https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:https://www.sweco.se/projekt/liseberg-oceana/

Klassiker!

Innan var det bra PR. Nu vill Sweco inte känns vid skiten!
Citera
2024-02-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Från byggnadskontoret...

Kikade lite mer noga och bilden är skuren så man ser banan på insidan. Solfjädern finns på insidan och är inte den stora ”tratt” som står på utsidan.

I stand corrected.
Citera
2024-02-14, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
NCC kommer att bli granskad i alla moment som går att granska med tanke att de ha blivit påkomna med att tagit in underentreprenörer utan id-06.

Jag kommer inte bli förvånad om någon kommer att få skaka galler efter det här. Eftersom 22st skadad och en saknad (död?) fortfarande.

Det är ju så löjligt att ta tillbaka uttalandet om att det var under ett arbetsmoment branden startade. Troligen någon högre chef som sagt ifrån eller liknande. NCC vet med all säkerhet exakt vad det var som utlöste branden och att det nog inte gått helt rätt till enligt regelboken.

Nu ska de bara göra allt i sin makt för att slippa betala så mkt som möjligt och dra ut på det hela med utredningar i åratal. Skulle inte förvåna mig om de sätter munkavle på de anställda som vet nåt och ger dem en muta för att hålla tyst
Citera
2024-02-14, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Klassiker!

Innan var det bra PR. Nu vill Sweco inte känns vid skiten!

Eller så är det för att skydda ”M.A”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in