2024-02-14, 19:28
Medlem
De som redan har det ekonomiskt svårt, ska drabbas...
Sluta finansiera kriget och tänk på era medborgare istället! Jävla förrädare
Citera
2024-02-14, 19:30
Medlem
Som tur är åker de dit ibland iallafall https://www.svt.se/nyheter/inrikes/akesson-maste-betala-tillbaka
Citera
2024-02-14, 19:32
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Sitter och bestämmer med stora käftar. Först får de ju gå ut och ragga arbetsgivare så det finns jobb till folk!
Citera
2024-02-14, 19:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Om det nu blir check på alla dina hypoteser varför ska inte han få leva ett drägligt liv?

Det handlar ju inte om att han kommer få 0kr. Det handlar om att han kommer få pengar men en kortare period än innan. Det är klart att vi inte ställer folk på bar backe, det har det heller aldrig varit frågan om.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hogre-tak-och-snabbare-nedtrappning-sa-vill-regeringen-forandra-a-kassan

"Enligt förslaget kommer ersättningen att vara högre i början, 80 procent av lönen med ett tak på 34 000 kr, vilket blir 27 200 kronor i månaden. Redan från ersättningsdag 101 sänks nivån med tio procentenheter och sedan med ytterligare 5 procentenheter från dag 201."

Jag ser absolut inga problem med det här? Man får väl anstränga sig lite att hitta ett jobb innan man har varit arbetslös i 201 dagar.
Citera
2024-02-14, 19:34
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Det finns massor med branscher som saknar folk.
Vilka?
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Det stämmer att Sveriges A-Kassa har ett lågt tak. Det som utmärker Sverige är att människor i år efter år kan gå på A-Kassa. Så generösa är inte alla länder. I Tyskland t.ex. får man A-Kassa i ett år och sedan är det socialbidrag som gäller. Det finns ingen möjlighet att få "nya stämpeldagar".
Kan man aldrig någonsin få nya stämpeldagar? Betyder det att man bara kan vara arbetslös ett år i hela livet?
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Så arbetsgivaren frågade om hur du skulle göra med bostad om du började jobba där, vilken fråga. Hur du gör med bostad är väl inte arbetsgivarens problem, så länge du kommer i tid å sköter ditt jobb.
Självklart är det så, men ingen vill rekrytera någon som inte dyker upp när det är dags att jobba. Sen att vissa inte kan ha anställda som bor på vandrarhem är en annan sak.
Citera
2024-02-14, 19:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Du är ju inte riktigt konsekvent.
Nu vill du behålla försörjningsstödet och flerbarnstillägget för vissa?
Medans Benke och alla andra som jobbat och råkat bli arbetslösa på äldre dagar kan efter A-kassan tagit slut fetglömma att få försörjningsstöd utan måste skilja sig och sälja villan och leva på vinsten.
När Benke är helt utblottad kan han kanske få försörjningsstöd, men då är hans liv nog tedan förstört.

Det jag retar mig på är att SD och regeringen först ger sig på vanligt folk som bevisligen jobbat, betalat skatt och efter det blivit arbetslösa.
Det finns mycket mer angelägna saker att åtgärda.

Iofs smart av Moderaterna att lura SD att gå med på detta.
M,KD och L kommer förlora noll väljare på detta, snarare tvärtom.
SD kommer förlora desto fler.

Precis, jag vill behålla försörjningsstödet för vissa, det är helt korrekt. Jag tycker att man ska vara svensk medborgare och prata det svenska språket för att få ha försörjningsstöd.

Jag utgår från att ingen av er som gnäller har läst förslaget, utan ni har bara läst vad andra har skrivit om förslaget här på flashback. För det är uppenbart. så som ni resonerar.
Citera
2024-02-14, 19:36
Medlem
En jättebra reform tycker jag. Det skall bli mer pengar till de som förlorar jobbet och mer rörlighet.
Nu kommer människor att snabbt byta från ett jobb till ett annat i stället för att sitta som arbetslösa under en längre tid. En anpassning av systemet till den nya tidens flexibla arbetsmarknad.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Vilka?
Kan man aldrig någonsin få nya stämpeldagar? Betyder det att man bara kan vara arbetslös ett år i hela livet?
Självklart är det så, men ingen vill rekrytera någon som inte dyker upp när det är dags att jobba. Sen att vissa inte kan ha anställda som bor på vandrarhem är en annan sak.

Nej, du får nya dagar efter att ha arbetat X antal dagar.

Inom IT-branschen saknas det folk till 200 000(!) tjänster, lite drygt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Är det verkligen sådan skillnad sett från dagens regler?
På pappret nej.
Men eftersom förslaget kommer från högerpartierna så vill dom garanterat få max resultat av beslutet.

Den största förändringen är att ersättningen trappas ner efter hand till 365 kr/dagen
Ca: 8000kr/månad innan skatt.

Men hur ersättningen skall räknas ut har ännu inte klarlagt.
Den skall beräknas på inkomstuppgifter från skattemyndigheterna.
Skall den räknas efter avdragen är gjorda eller på bruttoinkomst?
Om man har varit föräldraledig eller sjukskriven, hur skall det beräknas?
Jag tror det kommer bli mycket svårare att få max dagersättning än med dagens system.

En röst på SD blev en röst på Reinfeldts politik.
Inget stopp för massinvandringen, snarare tvärtom men försämringar för vanliga svenska arbetare blev det istället.

Iofs smart av Moderaterna att lura SD att gå med på detta.
M,KD och L kommer förlora noll väljare på detta, snarare tvärtom.
SD kommer förlora desto fler.
Senast redigerad av Greta.El.HAMAS 2024-02-14 kl. 19:46.
Citera
2024-02-14, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
A-kassa behövs men ska inte behövas år efter år.
Mitt förslag:
Första 100 dagarna - 80% lön.
Nästkommande 100 dagar - 70% lön och vara tvungen att söka jobb på pendlingsavstånd.
200-300 dagar - 60% lön och jobb sökes över hela sverige eller annat land. Man flyttar dit jobben finns.
Över 300 dagar - 50% av lönen annars lika som närmast ovan.

Under hela tiden ska man även ha koll på sig att man verkligen söker jobb, vilka jobb och vart. Kontroller ska göras frekvent i början för att sen minska om person sköter sig.

Finns inga jobb dumpära. Ersättningen kommer göra noll skillnad i hur vi söker jobb. Detta är ytterligare en av många åtgärder för att slå på fattiga och svaga samtidigt som halva Mellanöstern får komma hit utan ett enda jvla krav.
Citera
2024-02-14, 19:39
Medlem
Citat:
Det handlar ju inte om att han kommer få 0kr. Det handlar om att han kommer få pengar men en kortare period än innan. Det är klart att vi inte ställer folk på bar backe, det har det heller aldrig varit frågan om.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hogre-tak-och-snabbare-nedtrappning-sa-vill-regeringen-forandra-a-kassan

"Enligt förslaget kommer ersättningen att vara högre i början, 80 procent av lönen med ett tak på 34 000 kr, vilket blir 27 200 kronor i månaden. Redan från ersättningsdag 101 sänks nivån med tio procentenheter och sedan med ytterligare 5 procentenheter från dag 201."

Jag ser absolut inga problem med det här? Man får väl anstränga sig lite att hitta ett jobb innan man har varit arbetslös i 201 dagar.

Vad är din lösning efter 201 dagar då?
Citera
2024-02-14, 19:40
Medlem
Citat:
Precis, jag vill behålla försörjningsstödet för vissa, det är helt korrekt. Jag tycker att man ska vara svensk medborgare och prata det svenska språket för att få ha försörjningsstöd.

Jag utgår från att ingen av er som gnäller har läst förslaget, utan ni har bara läst vad andra har skrivit om förslaget här på flashback. För det är uppenbart. så som ni resonerar.
Vi får väl se vem som får rätt.
Jag brukar sällan ha fel.

Det här postade jag i ett tidigare inlägg.
Detta är vad vi vet hitintills vad det nya förslaget skall innehålla.

”Den största förändringen är att ersättningen trappas ner efter hand till 365 kr/dagen
Ca: 8000kr/månad innan skatt.

Men hur ersättningen skall räknas ut har ännu inte klarlagt.
Den skall beräknas på inkomstuppgifter från skattemyndigheterna.
Skall den räknas efter avdragen är gjorda eller på bruttoinkomst?
Om man har varit föräldraledig eller sjukskriven, hur skall det beräknas?
Jag tror det kommer bli mycket svårare att få max dagersättning än med dagens system.

En röst på SD blev en röst på Reinfeldts politik.
Inget stopp för massinvandringen, snarare tvärtom men försämringar för vanliga svenska arbetare blev det istället.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in