2024-02-14, 18:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Jovisst, de var kvar en stund till. Men i en passage framkommer det att själva observationen skedde medan hon väntade ensam i bilen fram till kl. 23:16.

Hänvisning?
Citera
2024-02-14, 18:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Fast trafikväktaren menar på att observationen skedde när hon väntade i bilen, och hon var klar 23:06. Den eller de övriga var klara 23:16. Det låter som en väldigt töjbar tolkning att få in mannen hon såg som GM.

Men jag förstår att det har gjorts ansträngningar.

Som sagt, halva Stockholm tycker sig ha sett något.

För egen del förlitar jag mig mer på LJ och YN.
Det verkar ju också som att den där trafikväktaren kanske påverkas lite av vad polisen frågar efter. Om jag har förstått turerna rätt så skall det alltså ha gått till så här:

1. Hon ser en man som går med raska steg mitt i gatan och tycks vilja dölja ansiktet (som i ett förhör två år senare har förvandlats en liten väska?) med höger hand. Han har blå täckjacka och mörk keps. Hon förstår också att någonting har hänt eftersom hon ser och hör många polisbilar i området.

2. När hon åker därifrån stoppas hon vid korsningen Regeringsgatan - DB gata av poliser, som frågar om hon har sett en kille med blå täckjacka och mörk keps. Hon kan då inte minnas att hon har sett någon sådan.

3. Strax därefter ser hon ett par andra poliser. Hon kommer då ihåg sin iakttagelse från Snickarbacken och meddelar polismännen detta.
Senast redigerad av Draifos 2024-02-14 kl. 18:55.
Citera
2024-02-14, 18:36
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Om det är som du säger så har Engström av en tillfällighet även en liten väska med samma mått som YN påstod att den springande mannen hade på DBG..

Visst det kan vara en tillfällighet men man måste ta med det i sammanhanget att misstänka ett ljugande vittne

Handledsväskor var aningen på modet 1986 bland farbröder, och måttet 15x22cm var standardmåttet på sådana väskor. Vad det nu berättar. Var det inte även en person omkring Snickarbacken (som flydde in i en bil) som hade en väska? Och var det inte även en person i rock med väska som sågs bakifrån av två poliser promenerades typ där med? Det fanns en del väskor i omlopp den kvällen. Även Victor Gunnarsson hade en liten axelremsväska (typ samma mått som handledsväskan) på mordkvällen, även Anders Björkman. Gott om väskor var det inte ont om...

Givetvis ska man misstänka ljugande vittnen, det gjorde man även med Alf Lundin. SE är korrekt misstänkt, men det är en annan femma att högljutt beskylla (och slå fast) att han var mördaren.
Citera
2024-02-14, 18:45
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det var väl(?) först efter resningsförsöket i HD 1997 som FUP mot CP blev tillgänglig.
(När exakt, vet jag inte)

Journalisterna fick ju dock ut en del information från polisen som de sedan skrev om.
Bl.a. information om den här revolvern och/eller Sigges revolver.

Edit:
I juni och september 1989 skrevs om revolvern med "elfenbenskolv" i Expressen och SvD
https://tidningar-beta.kb.se/search?q=%22elfenbenskolv%22&searchGranularity=par t&from=1989-01-01&to=1989-12-31

Bra grävt. Tack, då vet vi det.
Citera
2024-02-14, 19:01
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hela förundersökningen blir offentlig (allmän) handling när åtal väcks. Uppgifter som inte bedöms kunna skada utredningen om de blir offentliga kan lämnas ut tidigare än så.

Uppgifter i en förundersökning sekretessprövas som alla andra allmänna handlingar innan de lämnas ut. Det som hävs när åtal väcks är förundersökningssekretessen

Ja, frågan är som sagt hur det bedömdes i detta fall.
Tänker även på Protokoll V (Ej Offentliga förundersökningshandlingar) där bla. obduktionsrapporten.

Besöker man stadsarkivet så finns den ju med bland övriga avsnitt, men på Anérs tid så svor han ju ve och fasa över att den var hemlig. En "sanning" som vissa även slänger ur sig än idag.
Citera
2024-02-14, 19:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Ja precis. Och vad får han ut av det då? Ja att vissa förstår och andra inte.

Återigen: vet man hur vapnet från Oxen såg ut? Eller är detaljerna han nämner något han hittar på?

Vapnet ser ut så, lite sirligt så där.

Så han pratar om ett mordvapen från Oxen och Christer Pettersson, inte hur hans eget mordvapen ska ha sett ut.
Citera
2024-02-14, 19:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Hur fick han syn på LJ från annonspelaren?

KP-twisten är ju att SE måste ha befunnit sig utefter den gula linjen 40-60 sekunder efter skotten. Men PV, som torde ha kommit dit ungefär då, såg ingen SE ...

KP-twisten? Gula linjen var känd långt innan 10 juni 2020. Men utan det fåniga namnet.
Citera
2024-02-14, 19:10
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Springa i Rapport med en påhittad historia och ljuga i rätten.

Knepigt vittne minst sagt om han bara stod i bakgrunden.

Springa i Rapport. Knepig GM minst sagt, eftersom det fanns 20 mordplatsvittnen samt att han sannolikt mött en del människor på sin runda.

Lisbet eller någon annan känner igen honom och ringer polisen - game over.
Citera
2024-02-14, 19:12
Medlem
pojkpingiss avatar
Det var väl Lars Larsson som kom på den "gula linjen"? Den var väl grunden för hans SE-hypotes.
Citera
2024-02-14, 19:38
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja. Här är Hans J:s vy in mot gränden från rekonstruktionen. Det här är vad han skall ha sett från sin bil när han har svängt över bilen till den östra sidan av Sveavägen 5-10 sek efter skotten. De han ser nu är gm som stannar upp en bit in i gränden och vänder sig om och tittar mot mordplatsen, och så ser han naturligtvis Lisbeth (som också säger att hon såg när gm stannade upp vid baracken och vände sig om). I SE:s första version kommer han också fram till mordplatsen 5-10 sek efter skotten, och kikar då först in i gränden till vänster. Och han beskriver samma sak som Hans J och Lisbeth, att gm stannar upp där och vänder sig om och tittar bakåt en stund innan han sedan springer vidare.
https://wpu.nu/images/5/53/E9979-00-J_Hans_Johanssons_vy_in%C3%A5t_Tunnelgatan_n%C3%A4 r_Anna_Hage_h%C3%B6ll_p%C3%A5_att_livr%C3 %A4dda_Olof_Palme._En_man_%28figurant%29_ses_sprin ga_in%C3%A5t_Tunnelgatan._Anna_Hage_saknas_i_fotot ..jpg

Vi har alltså tre personer som kan beskriva den här gm-vändningen som görs ca: 5-10 sek efter skotten: Hans J, Lisbeth och SE. Så antingen befinner sig alla tre samtidigt på ungefär samma ställe, och mannen de ser vända sig om en bit in i gränden måste då vara en fjärde person. Eller också är det bara Hans J och Lisbeth som ser det här, och SE ljuger. Men hur kan då SE veta att gm stannade till där och gjorde den här vändningen? Ja, antingen har väl SE "dammsugit media" sedan under natten och lyckats läsa sig till det här någonstans. Eller också känner han till det här eftersom det är han själv som är gm som vänder sig om och tittar (i så fall vet han exakt hur de här första vittnena på mordplatsen sedan kommer att beskriva situationen). I bilden som du gjorde här stämmer nog ljusförhållandena i gränden bättre:
https://imgur.com/a/RhxsnHY

Då vill jag du citerar första versionen från SE, där det framgår att mannen stannat och att mannen sprungit vidare.

Citera också när Lisbet säger mannen stannade upp.

HJ säger inte något de första månaderna om att GM stannar 25m och vänder sig om, jag tror inte ens han gör det senare. Han säger inte att mannen stannande, han säger mannen "vänder sig om och tittar till om det kommer nån efter snett bak" och förtydligar sedan med "han vänder sig snabbt och så springer han vidare bara".

Detta beskriver inte en stannande man, men det skulle kunna betyda en stannande man. Dock så antyder det att GM tittar bara snabbt snett bakåt att GM inte stannade. HJ beskriver definitivt inte en man som står vänd mot mordplatsen och tittar, så som LP beskriver.

Den observation SE gör i förhör 1 mars stämmer 100% in på LJ, stämmer inte 100% på den GM som beskrivs i media

För mig och de flesta andra är det uppenbart att HJ ser GM, LP ser LJ och SE ser LJ.

Men du menar alltså att LP ser GM nmär denne stannat och vänt sig om?
Citera
2024-02-14, 19:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja. Här är Hans J:s vy in mot gränden från rekonstruktionen. Det här är vad han skall ha sett från sin bil när han har svängt över bilen till den östra sidan av Sveavägen 5-10 sek efter skotten. De han ser nu är gm som stannar upp en bit in i gränden och vänder sig om och tittar mot mordplatsen, och så ser han naturligtvis Lisbeth (som också säger att hon såg när gm stannade upp vid baracken och vände sig om). I SE:s första version kommer han också fram till mordplatsen 5-10 sek efter skotten, och kikar då först in i gränden till vänster. Och han beskriver samma sak som Hans J och Lisbeth, att gm stannar upp där och vänder sig om och tittar bakåt en stund innan han sedan springer vidare.
https://wpu.nu/images/5/53/E9979-00-J_Hans_Johanssons_vy_in%C3%A5t_Tunnelgatan_n%C3%A4 r_Anna_Hage_h%C3%B6ll_p%C3%A5_att_livr%C3 %A4dda_Olof_Palme._En_man_%28figurant%29_ses_sprin ga_in%C3%A5t_Tunnelgatan._Anna_Hage_saknas_i_fotot ..jpg

Vi har alltså tre personer som kan beskriva den här gm-vändningen som görs ca: 5-10 sek efter skotten: Hans J, Lisbeth och SE. Så antingen befinner sig alla tre samtidigt på ungefär samma ställe, och mannen de ser vända sig om en bit in i gränden måste då vara en fjärde person. Eller också är det bara Hans J och Lisbeth som ser det här, och SE ljuger. Men hur kan då SE veta att gm stannade till där och gjorde den här vändningen? Ja, antingen har väl SE "dammsugit media" sedan under natten och lyckats läsa sig till det här någonstans. Eller också känner han till det här eftersom det är han själv som är gm som vänder sig om och tittar (i så fall vet han exakt hur de här första vittnena på mordplatsen sedan kommer att beskriva situationen). I bilden som du gjorde här stämmer nog ljusförhållandena i gränden bättre:
https://imgur.com/a/RhxsnHY

Du tänker dig alltså att SE snabbt vänder sig om i gränden som mördare, och detta kommer han sedan på att han kan använda sig av.

Hittar på att han ser denne mördare stå och titta mot platsen. Att han tittar upp precis precis när han stannat och vänt sig om.
Och av en slump så visar det sig sedan långt senare (för allmänheten) att Lisbet osannolikt nog tittat upp precis exakt samtidigt.

Hittar på att denne man är i tjugoårsåldern.
Och av en slump så råkar det osannolikt nog passa in på LJ.
Citera
2024-02-14, 20:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Då har vi spontant liknande syn.

Men undantag för att jag gör mitt bästa för att inte "tro" något.

Jag ser tydliga problem med GM-hypotesen.
Och jag ser samtidigt precis lika många problem med Vittnes-hypotesen.

Ingen har hittills lyckats presentera en hypotes där Engström enbart är ett vittne som jag anser går att förena med övrigt material på ett tillfredställande sätt.

Ett exempel på det är att oavsett skuldfrågan behöver man placera honom någonstans på "gula linjen" ca 40-60 sek efter skotten. Det låter inledningsvis enkelt. Det är väl bara att låta honom komma fram då?

Problemet med det (anser iaf jag) att det är fortfarande ingen som nämner Stig i materialet.
Ingen nämner ens någon som vi med fantasi kan anta är Stig.
Inte om vi pratar om en anländande gubbe ca 1 min efter skotten.
Vi har flera individer som ser händelseförloppet. Och flera av dem håller tex koll på AB.
Och det är ingen som ser Stig kommande gåendes. AB ser inte honom heller passera.

Stämmer det att Stig faktikst kom fram lite försiktigt 40-60 sek efter mordet pratar vi om världens mest osynliga person.

Nej, alla vittnen blir inte nämnda i materialet.
Alla nämner inte alla.
Men flera nämner flera. Det är bara att ta valfritt förhör och det är tydligt (för det mesta) vem de pratar om.

Stig är fortfarande och mer all sannolikhet för alltid vara Spöket på Sveavägen.

Och att vi har några skribenter här i tråden som uppenbarligen får gåshud och ståfräs av att LP har pekat in i gränden imponerar inte någonstans på mig.

Om SE kom fram 40-60 sekunder efter som tog tog upp, så förstår ju inte jag varför du ska jämföra med AB. De flesta som tittar mot skotten kommer ha AB med i blickfånget, de ser han är väldigt nära efter morden. Det är inte så med en person som kommer efter 40 sekunder. När folk tittar mot mordplatsen då så har ju ca 8 personer redan tillkommit.

Av de vittnen som var ensamma så är det de som inte nämns av andra. Sen finns det de vittnen som enbart nämns av den/de som var sällskap.

Han är inte mer osynlig än flera andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in