2024-02-14, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag tycker man ska ha ett starkt skydd om man blir arbetslös. Men ska inte vara rädd för att bli arbetslös, och man ska ha en rimlig tid på sig att hitta något nytt. Men det är också rimligt att efter ett tag ska man inte kunna leva lyxliv om man är arbetslös, och det är rimligt att man måste söka jobb i hela landet om man har möjlighet att flytta.

Det är väll ingen arbetsgivare som anställer en person som bor 150 mil bort till ett okvalificerat yrke när det säkert finns hundratals personer att välja på i närområdet. Att detta har blivit en sak i debatten är helt orimligt och spär bara på högerpropagandan om att arbetslösa är lata.
Citera
2024-02-14, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Det är väll ingen arbetsgivare som anställer en person som bor 150 mil bort till ett okvalificerat yrke när det säkert finns hundratals personer att välja på i närområdet. Att detta har blivit en sak i debatten är helt orimligt och spär bara på högerpropagandan om att arbetslösa är lata.

Det ingår redan nu i kraven på arbetslösa att de skall söka i hela landet - så det där är ju en icke-fråga.
Citera
2024-02-14, 18:18
Avslutad
”Efter 300 dagar kan den arbetslöse få aktivitetsstöd, i stället för a-kassa. Även det stödet föreslås sänkas med fem procentenheter var hundrade dag ned till en lägsta nivå, som motsvarar 365 kronor per dag.”

Så med andra ord så kommer nästan samtliga som ligger på den lägsta nivån därefter hamna på en nivå som är lägre än existensminimum och därmed lägre än soc… I snitt kommer dom få ut runt 5600 efter skatt. (En månad med 22 vardagar)

Alla som inte har gratis boende eller en extremt billig bostad anses då leva under existensminimum.

Och även en bit över det blir tufft att leva på. Jag hade köpt dessa förändringar om man behöll den lägsta nivån på 510. Men under existensminimum är helt absurt.
Senast redigerad av sjelvefan 2024-02-14 kl. 18:24.
Citera
2024-02-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bismaerkt
Det ingår redan nu i kraven på arbetslösa att de skall söka i hela landet - så det där är ju en icke-fråga.

Jag vet men det tas fram i debatten gång på gång och inga poängterar det orimliga i att det är en sak överhuvudtaget
Citera
2024-02-14, 18:19
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
Vad gäller för de som jobbar på typ samhall och har särskilda stöd? Drabbas de med av detta ?

Särskilda anställningsstöd och liknande är det inte fråga om utan arbetslöshesersättning/aktivitetsstöd.
Citera
2024-02-14, 18:20
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Jo, hela IT-branschen söker efter folk. Hela försvarsmakten skriker efter folk, saab och fmv skriker efter folk. Alltid kan man bidra med något. Jobba på häktet, jobba som assistent på en myndighet, personlig assistans, väktare, pvakt, finns oändligt många yrken med hög personalomsättning.

Sedan är det ju inga gymnasister som hänger här. Visst att förmodligen har väl 85% någon form av utvecklibgsstörning men sitta å svara i telefon på en support klarar alla och har man inte datorvana i dagens samhälle har man antingen bott under en stubbe eller misslyckats kapitalt i livet.

Sluta ljug, allt det du rabblat upp kräver erfarenhet oftast, fan jag ser ibland annonser dom söker diskare, 1-2 års erfarenhet har jag ibland sett.... Har man en lucka i sitt CV några år är det nästan omöjligt få ett vanligt arbete idag visst det går men majoriteten får inte ens svar på sina jobbsökningar dom skickat in. Hela systemet behöver göras om det är inte 90-talet längre..

Säg att nån vill jobba som säljare på elgiganten har aldrig jobbat inom sälj innan men har kunskapen bara saknar erfarenhet av att jobba i butik och sälja, lycka till nåt företag kommer ta in nån istället blir det nån som jobbat tidigare inom sälj så dom slipper lära ut från grunden.... Det är så det fungerar idag man tar hellre nån som jobbat inom liknande arbete innan. Så då har vi kvar en stor del arbetslösa som aldrig får in en fot nånstans för arbetsgivare ger dom aldrig chansen....

Eller säg att man varit sjukskriven man skadade sig på sitt förra jobb eller nåt och man missat nåt år eller två, ska man inte få en chans komma tillbaka till arbetslivet för man har en lucka ? Det är jättesvårt och inte ens AF kan hjälpa en stor del som varit borta från arbetet av olika anledningar.
Senast redigerad av swebarb 2024-02-14 kl. 18:24. Anledning: la till extra.
Citera
2024-02-14, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
”Efter 300 dagar kan den arbetslöse få aktivitetsstöd, i stället för a-kassa. Även det stödet föreslås sänkas med fem procentenheter var hundrade dag ned till en lägsta nivå, som motsvarar 365 kronor per dag.”

Så med andra ord så kommer nästan samtliga som ligger på den lägsta nivån därefter hamna på en nivå som är lägre än existensminimum och därmed lägre än soc… I snitt kommer dom få ut runt 5600 efter skatt. (En månad med 22 vardagar)

Alla som inte har gratis boende eller en extremt billig bostad anses då leva under existensminimum.

Att tro att personer magiskt får anställning bara för att de svälter och kastas ut på gatan är sann högerpolitik.

Och här satt man och trodde att Reinfeldt regeringen var omänsklig. Denna regering är sju resor värre.
Citera
2024-02-14, 18:21
Medlem
Citat:
Jag vet men det tas fram i debatten gång på gång och inga poängterar det orimliga i att det är en sak överhuvudtaget

Om du slutar ta upp det i debatten så kommer argumentet att självdö
Citera
2024-02-14, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Sluta ljug, allt det du rabblat upp kräver erfarenhet oftast, fan jag ser ibland annonser dom söker diskare, 1-2 års erfarenhet har jag ibland sett.... Har man en lucka i sitt CV några år är det nästan omöjligt få ett vanligt arbete idag visst det går men majoriteten får inte ens svar på sina jobbsökningar dom skickat in. Hela systemet behöver göras om det är inte 90-talet längre..

Säg att nån vill jobba som säljare på elgiganten har aldrig jobbat inom sälj innan men har kunskapen bara saknar erfarenhet av att jobba i butik och sälja, lycka till nåt företag kommer ta in nån istället blir det nån som jobbat tidigare inom sälj så dom slipper lära ut från grunden....

ja det är ju bara löjligt att påstå att man får jobb som personlig assistent, väktare eller parkeringvakt utan erfarenhet och/eller utbildning.
Citera
2024-02-14, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det har jag inte sagt men om man nu gått arbetslös under längre tid på orten man bor så kanske man inte ska vara rädd att flytta på sig.
Jag och min sambo valde ett liv utan barn vilket gör flyttar väldigt mycket enklare men även med barn så går det att flytta. Nu för tiden så kan många jobba från vart som helst så även det gör det enklare om bara den ena faktiskt måste byta jobb.

Om du har valt bort barn så kan man ju faktiskt säga att du inte har tänkt på din ålderdom. Du har inte ersatt dig med en annan individ. Du har på så sätt skyfflat över kostnaden på andra människor.

Om man lever tillsammans med någon som har ett arbete så vad händer med den personen. Ska den personen också flytta för att söka arbete.
Vad händer om man får ett arbete men ingen bostad. Eller tvärtom man får en lägenhet men lyckas inte få jobb.
Citera
2024-02-14, 18:25
Medlem
Citat:
Säg att du har arbetat 35 år på samma arbetsplats och är i 55 års åldern. Helt utan relevant kompetens eller erfarenhet som krävs på dagens arbetsmarknad. Utan ett nätverk eller kontakter som kan hjälpa till ett nytt arbete.

Hur ska denna person kunna få ett nytt jobb inom 300 dagar den dagen då arbetsplatsen lägger ner.

Är det rimligt att då tvingas leva på under existensminmun och till exempel tvingad att sälja bostad?

Är det ett samhälle du vill leva i?
Det komiska är att dom som kommer drabbas hårdast av detta är SD:s kärnväljare.

Det här påminner mig om när Reinfeldt vann valet 2006 med sitt snack om ”Arbetslinjen”

Alla dumskallar och fd sosseväljare trodde att det var invandrarna som skulle sättas åt.
Istället blev det ju jobbarna som drabbades när A-kassan och sjukförsäkringen försämrades.
Massinvandringen fortsatte och socialbidragen till invandrarna var kvar i oförändrad form utan krav eller försämringar, precis som i dag.

Gissa vem som var med Reinfeldt och regisserade ”Arbetslinjen” 2006?
Jajamensan, Ulf Kristersson.

Bara att gratulera Moderaterna till att lyckas blåsa väljarna 2 gånger i rad, nu t om med ärkefiendens SD:s hjälp.
Senast redigerad av Greta.El.HAMAS 2024-02-14 kl. 18:30.
Citera
2024-02-14, 18:29
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Regeringen kallar till pressträff i morgon för att presentera reformen.

"..en reform för en modern arbetsmarknad som omfattar fler och minskar krånglet för företag och enskilda. Samtidigt begränsar vi möjligheten att gå på höga ersättningsnivåer i flera år.

Med en ny a-kassa kommer ersättningen baseras på inkomst i stället för arbetad tid. Det kommer leda till stora förenklingar för företag och enskilda eftersom uppgifterna kommer att kunna hämtas direkt hos Skatteverket i stället för att krångla med olika intyg.

Det är bättre att man måste pendla eller flytta, och kanske byta yrkesbana, än att leva på det offentliga år efter år. Det måste helt enkelt löna sig mer att arbeta."

Inte en dag för tidigt anser jag. Eller kommer det leda till ökade sjukskrivningar och försörjningsstöd?

https://www.regeringen.se/debattartiklar/2024/02/det-ska-inte-ga-att-leva-pa-a-kassa-i-flera-ar/

Man sänker även A-kassan, vilket var ett av SDs vallöften....att inte röra A-kassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in