Citat:
Ursprungligen postat av
folkgemenskap
Nedtrappning med 5 procentenheter var 100:e dag ner till en lägsta nivå motsvarande 365 kronor per dag.
En kraftig sänkning för den som uppfyller villkoren för a‑kassa, lägsta belopp idag är 510 kronor.
Vissa månader är 20 dagar. Då blir det 7 300 kr. Efter skatt: Runt 5 000. Det är LÄGRE än existensminimum och ekonomiskt bistånd för dom flesta som ligger på den nivån. Om nu inte folk har gratis boende!
Någon som till exempel har en hyra på 4 000 får nånstans runt 8 000 i ekonomiskt bistånd, så runt 3000 lägre än det.
En ”normal” månad på 21-22 dagar = 7 666 - 8 030. Innan skatt! Så även det blir ju lägre för många från A-kassan jämfört med ekonomiskt bistånd.
Om det stämmer är det helt galet för mig. Det är ju ändå en arbetslöshetsförsäkring som (före detta) arbetande människor betalare en avgift för varje månad. Och närmast omöjligt att leva på för dom flesta.
Själv ska jag snart hyra ut min etta i Sthlm för en sådan summa (lågt jämfört med många andra). I Sthlm med galet höga boendepriser lär det ju även leda till fler hemlösa... Utöver att fler människor blir berättigade till ekonomiskt bistånd eftersom det är lägre än ”existensminimum”.
Om det nu är så låg lägstanivå, har fortfarande lite svårt att tro på det för det låter så absurt.