2024-02-14, 00:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hunden har ingen underull, har extremt kort päls och ingen päls alls på magen. Det finns ingen päls att bygga på. Hon är blandad av raser som hör till södra Europa. Hon har inga kläder om hon är lös och kan springa sig varm. Annars jacka. Har ibland fått ha tröja på henne inomhus när det varit riktigt kallt. Hon ligger i solen även om det är 30 grader i skuggan. Det är rätt lätt att se när det är OK att hon går utan kläder. Hon har bara kläder den kallaste tiden.
Då behöver självklart din hund kläder i vårt klimat.
Citera
2024-02-14, 00:17
Avstängd
Silltunnas avatar
Hundar bör ha rejäla vinterkängor under de kalla månaderna…och flipflops på sommaren.
Citera
2024-02-14, 00:55
Medlem
Har man smala hundar med tunn päls så absolut kan man ha en tröja eller liknande.. regnkappor är också bra, då slipper de bli så blöta men att slänga på en rottis en stickad tröja kan jag inte förstå...
Citera
2024-02-14, 02:15
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Hundar bör ha rejäla vinterkängor under de kalla månaderna…och flipflops på sommaren.
Ungefär så tycks folk resonera

Citat:
Ursprungligen postat av Zandrascer
Har man smala hundar med tunn päls så absolut kan man ha en tröja eller liknande.. regnkappor är också bra, då slipper de bli så blöta men att slänga på en rottis en stickad tröja kan jag inte förstå...
Ja och det undantaget gör jag också i min trådstart.
Det jag undrar över varför man klär på hundar som har päls för att klara svenskt klimat, som t ex en tröja på en husky, eller skor och värmande tröjor på en schäfer.
Raser som är byggda för att kunna jobba i vårt klimat behöver inte kläder - och deras egen värmeisolering förstörs av kläder - så varför klär folk på dem?
Citera
2024-02-14, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har sista åren noterat att alltfler börjar sätta på sina hundar kläder och skor.
Då pratar jag inte om hundar byggda för varmare klimat med tunn päls utan underull - utan rejäla brukshundar som Schäfer t ex.
Vad är poängen? Varför?
En schäfer med normalt underull klarar kyla bättre än en fånig tröja kan värma dem.
De är byggda för att gå ute även om det är kallt och behöver inte skor om tassarna inte är skadade.
Samma med andra robusta raser, det mest idiotiska jag sett var en Husky med tröja.
Kan någon förklara varför.
Fattar inte ägarna att de faktiskt förstör sin hunds förmåga att hantera kyla genom att klä på den.
Är detta något sjukt mode, eller är det för att man skaffat hund för att ha som någon typ av docka?
Du nämner Labben längre ner.
Redan för 20 år sedan reagerade jag. Jag själv kör med Flat och var förr mycket aktiv.
Slutet av september och oktober på jaktprov såg jag blöta Labbar som var påklädda. Problemet med Labben var redan då att rasen var uppdelad med den vanliga Labben (Tjockelabbe) och jakt Labbe (Missilen). Missilen är egentligen en blandras och genom detta fick man fram en hund som är nästintill radiostyrd men som knappt kan minnas två nedfallande fåglar. Problemet är inte bara deras sätt att arbeta utan även att pälsen inte är vattenavstötande och underfettet saknas. Därför fryser Retriverns elithund under den period som jakterna pågår.
Ytterst korkat.
Men jag håller med dig i din observation. Numer börjar jag känna mig som en djurplågare när jag går med min unga, avklädda hund när det är kallt ute.
Faktum är att även jag reagerade för ett tag sedan när grannen kom gående med en påklädd Borzoi.
Den rasen avlades fram för att jaga varg i ett vintrigt Ryssland.

Däremot, skor.
För två dagar sedan föll det ett rejält lager underkylt regn vilket skapade en rejäl skare. En av mina tidigare hundar sprang på detta underlag och den skadan är orsaken att hon aldrig blev jaktchampion. Hela tassen var förstörd och det tog ett halvår innan hon var färdigläkt. Min nuvarande hund hatar mig och mina koppelpromenader just nu då jag inte kan släppa honom. Kan nog tänka mig att köpa skor till nästa vinter.
Citera
2024-02-14, 11:56
Medlem
Citat:
Ungefär så tycks folk resonera

Ja och det undantaget gör jag också i min trådstart.
Det jag undrar över varför man klär på hundar som har päls för att klara svenskt klimat, som t ex en tröja på en husky, eller skor och värmande tröjor på en schäfer.
Raser som är byggda för att kunna jobba i vårt klimat behöver inte kläder - och deras egen värmeisolering förstörs av kläder - så varför klär folk på dem?

Jag tror det handlar om att folk inte har vett nog att inse att djur är djur. Ja, de betyder mycket för oss men det är inte nyfödda bebisar som måste ha full mundering. Precis som man curlar barn så, tror jag, att man gör det med sina djur också. Problemet är bara att de djuren faktiskt är skapta för att klara klimatet. Kanske inte Rysslandskyla men Sverigekyla.

Det finns ju folk som bygger hus till sina djur.. Med tv, sällskapsrum etc... Det är lite samma sak tycker jag.. Men (inte för att dra alla över en kam nu) är det inte mest yngre folk som gör såhär?
Citera
2024-02-14, 14:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Du nämner Labben längre ner.
Redan för 20 år sedan reagerade jag. Jag själv kör med Flat och var förr mycket aktiv.
Slutet av september och oktober på jaktprov såg jag blöta Labbar som var påklädda. Problemet med Labben var redan då att rasen var uppdelad med den vanliga Labben (Tjockelabbe) och jakt Labbe (Missilen). Missilen är egentligen en blandras och genom detta fick man fram en hund som är nästintill radiostyrd men som knappt kan minnas två nedfallande fåglar. Problemet är inte bara deras sätt att arbeta utan även att pälsen inte är vattenavstötande och underfettet saknas. Därför fryser Retriverns elithund under den period som jakterna pågår.
Ytterst korkat.
Men jag håller med dig i din observation. Numer börjar jag känna mig som en djurplågare när jag går med min unga, avklädda hund när det är kallt ute.
Faktum är att även jag reagerade för ett tag sedan när grannen kom gående med en påklädd Borzoi.
Den rasen avlades fram för att jaga varg i ett vintrigt Ryssland.
Delningen jaktlabbe/sällskapslabb visste jag om, däremot inte så mycket om JL:s bakgrund eller att de hade så taskig päls.

Jag har sett en Husky i tjock tröja. Helt absurt tycker jag.
Edit
Vi hade en flat på sjuttiotalet. Rasen var rätt okänd då - brorsan som var tolv sparade ihop till en "flat kall råttrivare" .. Mamma trodde det var en blandras - och upptäckte först hos uppfödaren att den kom med både stamtavla och simhud mellan tårna
En härlig hund

Citat:
Däremot, skor.
För två dagar sedan föll det ett rejält lager underkylt regn vilket skapade en rejäl skare. En av mina tidigare hundar sprang på detta underlag och den skadan är orsaken att hon aldrig blev jaktchampion. Hela tassen var förstörd och det tog ett halvår innan hon var färdigläkt. Min nuvarande hund hatar mig och mina koppelpromenader just nu då jag inte kan släppa honom. Kan nog tänka mig att köpa skor till nästa vinter.
Jag vet att det rekommenderas skor för hundar med känsliga tassar - dvs som har problem. Har hunden det så är det bra att skydda trampdynorna.
Däremot undrar jag om det är så klokt på en frisk hund, eftersom hundens klor då bli oanvändbara - och de använder ju korna - i alla fall gör min det när hon t ex skall upp på berg etc.
Finns inte risken att en frispringande hund skadar sig på grund av skorna och sämre fäste.
De jag sett med skor verkar mest vara rena promenadhundar. De går sina koppelrundor på parkvägarna häromkring. Jag har aldrig sett dem i skogen.

Citat:
Ursprungligen postat av Zandrascer
Jag tror det handlar om att folk inte har vett nog att inse att djur är djur. Ja, de betyder mycket för oss men det är inte nyfödda bebisar som måste ha full mundering. Precis som man curlar barn så, tror jag, att man gör det med sina djur också. Problemet är bara att de djuren faktiskt är skapta för att klara klimatet. Kanske inte Rysslandskyla men Sverigekyla.

Det finns ju folk som bygger hus till sina djur.. Med tv, sällskapsrum etc... Det är lite samma sak tycker jag.. Men (inte för att dra alla över en kam nu) är det inte mest yngre folk som gör såhär?
Ja, jag tror också att det handlar om någon konstig projicering där hunden ses mer som barn/människa än hund.
Det är ju en klassiker att man klär på barnen när man själv fryser t ex
Senast redigerad av micro113 2024-02-14 kl. 14:18.
Citera
2024-02-23, 13:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag har sista åren noterat att alltfler börjar sätta på sina hundar kläder och skor.
Då pratar jag inte om hundar byggda för varmare klimat med tunn päls utan underull - utan rejäla brukshundar som Schäfer t ex.
Vad är poängen? Varför?
En schäfer med normalt underull klarar kyla bättre än en fånig tröja kan värma dem.
De är byggda för att gå ute även om det är kallt och behöver inte skor om tassarna inte är skadade.
Samma med andra robusta raser, det mest idiotiska jag sett var en Husky med tröja.
Kan någon förklara varför.
Fattar inte ägarna att de faktiskt förstör sin hunds förmåga att hantera kyla genom att klä på den.
Är detta något sjukt mode, eller är det för att man skaffat hund för att ha som någon typ av docka?
Kläder på nämnda raser begriper inte heller jag varför man har, men skor skulle jag ha på vilken hund som helst som måste promeneras i det nya nedskräpade och spännande Sverige- dvs någon annanstans än i djupa skogar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in