Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative3.0
Du nämner Labben längre ner.
Redan för 20 år sedan reagerade jag. Jag själv kör med Flat och var förr mycket aktiv.
Slutet av september och oktober på jaktprov såg jag blöta Labbar som var påklädda. Problemet med Labben var redan då att rasen var uppdelad med den vanliga Labben (Tjockelabbe) och jakt Labbe (Missilen). Missilen är egentligen en blandras och genom detta fick man fram en hund som är nästintill radiostyrd men som knappt kan minnas två nedfallande fåglar. Problemet är inte bara deras sätt att arbeta utan även att pälsen inte är vattenavstötande och underfettet saknas. Därför fryser Retriverns elithund under den period som jakterna pågår.
Ytterst korkat.
Men jag håller med dig i din observation. Numer börjar jag känna mig som en djurplågare när jag går med min unga, avklädda hund när det är kallt ute.
Faktum är att även jag reagerade för ett tag sedan när grannen kom gående med en påklädd Borzoi.
Den rasen avlades fram för att jaga varg i ett vintrigt Ryssland.
Delningen jaktlabbe/sällskapslabb visste jag om, däremot inte så mycket om JL:s bakgrund eller att de hade så taskig päls.
Jag har sett en Husky i tjock tröja. Helt absurt tycker jag.
Edit
Vi hade en flat på sjuttiotalet. Rasen var rätt okänd då - brorsan som var tolv sparade ihop till en "flat kall råttrivare" .. Mamma trodde det var en blandras - och upptäckte först hos uppfödaren att den kom med både stamtavla och simhud mellan tårna

En härlig hund
Citat:
Däremot, skor.
För två dagar sedan föll det ett rejält lager underkylt regn vilket skapade en rejäl skare. En av mina tidigare hundar sprang på detta underlag och den skadan är orsaken att hon aldrig blev jaktchampion. Hela tassen var förstörd och det tog ett halvår innan hon var färdigläkt. Min nuvarande hund hatar mig och mina koppelpromenader just nu då jag inte kan släppa honom. Kan nog tänka mig att köpa skor till nästa vinter.
Jag vet att det rekommenderas skor för hundar med känsliga tassar - dvs som har problem. Har hunden det så är det bra att skydda trampdynorna.
Däremot undrar jag om det är så klokt på en frisk hund, eftersom hundens klor då bli oanvändbara - och de använder ju korna - i alla fall gör min det när hon t ex skall upp på berg etc.
Finns inte risken att en frispringande hund skadar sig på grund av skorna och sämre fäste.
De jag sett med skor verkar mest vara rena promenadhundar. De går sina koppelrundor på parkvägarna häromkring. Jag har aldrig sett dem i skogen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zandrascer
Jag tror det handlar om att folk inte har vett nog att inse att djur är djur. Ja, de betyder mycket för oss men det är inte nyfödda bebisar som måste ha full mundering. Precis som man curlar barn så, tror jag, att man gör det med sina djur också. Problemet är bara att de djuren faktiskt är skapta för att klara klimatet. Kanske inte Rysslandskyla men Sverigekyla.
Det finns ju folk som bygger hus till sina djur.. Med tv, sällskapsrum etc... Det är lite samma sak tycker jag.. Men (inte för att dra alla över en kam nu) är det inte mest yngre folk som gör såhär?
Ja, jag tror också att det handlar om någon konstig projicering där hunden ses mer som barn/människa än hund.
Det är ju en klassiker att man klär på barnen när man själv fryser t ex