2024-02-13, 19:47
Medlem
micro113s avatar
Jag har sista åren noterat att alltfler börjar sätta på sina hundar kläder och skor.
Då pratar jag inte om hundar byggda för varmare klimat med tunn päls utan underull - utan rejäla brukshundar som Schäfer t ex.
Vad är poängen? Varför?
En schäfer med normalt underull klarar kyla bättre än en fånig tröja kan värma dem.
De är byggda för att gå ute även om det är kallt och behöver inte skor om tassarna inte är skadade.
Samma med andra robusta raser, det mest idiotiska jag sett var en Husky med tröja.
Kan någon förklara varför.
Fattar inte ägarna att de faktiskt förstör sin hunds förmåga att hantera kyla genom att klä på den.
Är detta något sjukt mode, eller är det för att man skaffat hund för att ha som någon typ av docka?
Citera
2024-02-13, 20:36
Medlem
StudiumValors avatar
kan det vara kläder mot regn och blöta underifrån?
Eller skor för att det är salt på trottoaren eller minus 20 °C?
Vi har labradorer och sätter på dem regn/blötskydd ibland när det är busväder.
Mycket mindre torkning hemmavid.
Skor - nä inga skor utan mockasiner - har vi provat när det var svinkallt ute, men de bara trillar av.
Citera
2024-02-13, 20:44
Medlem
LemPicas avatar
Hundar som normalt klarar kyla blir ju blöta av regn och snö.
Jag vet några hundägare som har på overall vid blött väder för att slippa smuts och pälsvård efter varje promenad.
Många hundar har också problem med köldkramp i tassarna när det ligger tjockt med snö.
Och vägsaltet är inte snällt mot hundtassar.
Kan ju vara sådana anledningar.

Men jag tror också att det gått lite mode i att klä sina hundar oavsett ras.

Jag som har hundar som faktiskt behöver kläder förstår inte alls den grejen.
Hade dom inte behövt kläder hade jag struntat i det.
Jag håller mej också till funktionella kläder och klär inte ut mina hundar s.a.s.

Men to each their own antar jag 🤷🏻‍♀️
Citera
2024-02-13, 22:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Skor - nä inga skor utan mockasiner - har vi provat när det var svinkallt ute, men de bara trillar av.
Jag tänkte mest på kyla, men min erfarenhet är att hundar som är gjorda för att jobba - vilket Labben är - inte blir blöta i underullen om de inte tvättats sönder. Vid regn tar man bara en handduk och drar av dem så är lite fuktiga en stund och sen torra.

Varför skulle inte en hund tåla 20 minus idag - när det alltid gjort det tidigare? Vad hände när mockasinerna trillade av?
Satte ni på dem för er skull eller för att det var något som hunden faktiskt behöver?

Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Hundar som normalt klarar kyla blir ju blöta av regn och snö.
Jag vet några hundägare som har på overall vid blött väder för att slippa smuts och pälsvård efter varje promenad.
Många hundar har också problem med köldkramp i tassarna när det ligger tjockt med snö.
Och vägsaltet är inte snällt mot hundtassar.
Kan ju vara sådana anledningar.

Men jag tror också att det gått lite mode i att klä sina hundar oavsett ras.

Jag som har hundar som faktiskt behöver kläder förstår inte alls den grejen.
Hade dom inte behövt kläder hade jag struntat i det.
Jag håller mej också till funktionella kläder och klär inte ut mina hundar s.a.s.

Men to each their own antar jag 🤷🏻‍♀️
En brukshund behöver bara behöva torkas av på ytan och inte kräva pälsvård för att den varit ute.
De skall ju vara skapta för att kunna arbeta ute.

Varför skulle hundar som är byggda för att arbeta i vårt klimat få kramp i tassarna av kyla? Och varför fick då inte samma raser det förr?

När det gäller vägsalt så är det viktigt att låta hunden få slicka sina trampdynor - precis som när de trampat i annat. Däremot har jag aldrig upplevt att en hund som får ta hand som sig själv får besvär av vägsaltet.

Har man som du har en ras som behöver kläder så är det inget jag höjer på ögonbrynen för - det jag sett och undrat över är varför man de sista åren ser så många hundar som skall tåla väder vara påklädda som chihuahuas.
Citera
2024-02-13, 22:44
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tänkte mest på kyla, men min erfarenhet är att hundar som är gjorda för att jobba - vilket Labben är - inte blir blöta i underullen om de inte tvättats sönder. Vid regn tar man bara en handduk och drar av dem så är lite fuktiga en stund och sen torra.

Varför skulle inte en hund tåla 20 minus idag - när det alltid gjort det tidigare? Vad hände när mockasinerna trillade av?
Satte ni på dem för er skull eller för att det var något som hunden faktiskt behöver?

En brukshund behöver bara behöva torkas av på ytan och inte kräva pälsvård för att den varit ute.
De skall ju vara skapta för att kunna arbeta ute.

Varför skulle hundar som är byggda för att arbeta i vårt klimat få kramp i tassarna av kyla? Och varför fick då inte samma raser det förr?

När det gäller vägsalt så är det viktigt att låta hunden få slicka sina trampdynor - precis som när de trampat i annat. Däremot har jag aldrig upplevt att en hund som får ta hand som sig själv får besvär av vägsaltet.

Har man som du har en ras som behöver kläder så är det inget jag höjer på ögonbrynen för - det jag sett och undrat över är varför man de sista åren ser så många hundar som skall tåla väder vara påklädda som chihuahuas.
Nä vi trodde väl att det var bra för hundarnas tassar. De gick ju och lyfte på benen och gick på tre ben i bland. Så visst hade de något de inte gillade där. Men att ha på dem regnrockar är ju skitbra så att de inte blir så skitiga och blöta. Speciellt på undersidan drar de ju in massa skit och man blir ju av med detta i hög grad då.
Men hundarna skall torkas ordentligt!!
Superviktigt så att de inte får hotspots. Speciellt viktigt för labbar som älskar att bada eftersom fuktig päls kan vålla problem. Jodå de blir blöta i underullen också och vi tvättar dem högst två gånger per år
Skulle det vara ett problem anser du?
Vilket då mer än att du inbillar dig att vi gör det för fåfängans skull?
Citera
2024-02-13, 22:49
Medlem
Citat:

Var får man tag i regn/blötskydd? Är också extremt trött på det evinnerliga torkandet av våra labbar.
Citera
2024-02-13, 22:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nä vi trodde väl att det var bra för hundarnas tassar. De gick ju och lyfte på benen och gick på tre ben i bland. Så visst hade de något de inte gillade där. Men att ha på dem regnrockar är ju skitbra så att de inte blir så skitiga och blöta. Speciellt på undersidan drar de ju in massa skit och man blir ju av med detta i hög grad då.
Men hundarna skall torkas ordentligt!!
Superviktigt så att de inte får hotspots. Speciellt viktigt för labbar som älskar att bada eftersom fuktig päls kan vålla problem. Jodå de blir blöta i underullen också och vi tvättar dem högst två gånger per år
Skulle det vara ett problem anser du?
Vilket då mer än att du inbillar dig att vi gör det för fåfängans skull?
Jag inbillar mig inte att just ni gör saker för fåfängans skulle eller av dumhet. Min huvudfråga gällde kyla och när man klär på hundar som är avlade för att kunna arbeta i det.
När det gäller tassarna så om de går på tre ben och verkar besvärade så kan jag rekommendera att ni istället för skor smörjer in trampdynorna med försvarets hudsalva eller fett avsedda för trampdynan - istället för skor, eftersom det åtgärdar problemet. Skor gör inte det.
Citera
2024-02-13, 23:06
Medlem
zombie-nations avatar
Har bara sett kläder på hundar den vintern som var verkligen vettlöst kall. Har kollat och det verkar bara som det är vi som har kläder på vår hund.
Citera
2024-02-13, 23:10
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Var får man tag i regn/blötskydd? Är också extremt trött på det evinnerliga torkandet av våra labbar.
jag köpte våra i Jönköping när vi skulle bo på hotell där och inte ville dra in massa skit på hotellrummet och kunna torka dem i receptionen utan att grisa ner.
Djurbutikerna.se
Herkulesvägen 16
Jönköping.
-----------------
liknar denna fast hela regnjackan är självlysande
RUKKA HAYTON ECO REGNJACKA.
https://www.petster.se/hund/hundklader-accessoarer/regnklader-for-hund/rukka-hayton-eco-regnjacka-yellow?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAw6yuBhDrARIsACf9 4RVWZMoHFTEANwXtxJ-zdsW4bfbQyW2htMG9GG-TNXY7VgtMHEWslQ8aArRMEALw_wcB
Finns ju olika, men undersidan är viktig att täcka för där samlas massa grus och skit.
Man är jätteglad att man orkade sätta på den när man kommer hem.
Citera
2024-02-13, 23:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Har bara sett kläder på hundar den vintern som var verkligen vettlöst kall. Har kollat och det verkar bara som det är vi som har kläder på vår hund.
Beroende på ras kan det vara nödvändigt eller helt onödigt och till och med att underminera hundens egen möjlighet att hålla kylan ute.
Du skall inte sätta kläder på hundar som är anpassade till vårt klimat om du inte vill förstöra hundens egen värmeisolering.
Citera
2024-02-13, 23:12
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jag inbillar mig inte att just ni gör saker för fåfängans skulle eller av dumhet. Min huvudfråga gällde kyla och när man klär på hundar som är avlade för att kunna arbeta i det.
När det gäller tassarna så om de går på tre ben och verkar besvärade så kan jag rekommendera att ni istället för skor smörjer in trampdynorna med försvarets hudsalva eller fett avsedda för trampdynan - istället för skor, eftersom det åtgärdar problemet. Skor gör inte det.
Då fattar jag. Nä för kyla behöver labbarna absolut inget å det där med skor körde vi bara ngn gång.
Citera
2024-02-13, 23:30
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Beroende på ras kan det vara nödvändigt eller helt onödigt och till och med att underminera hundens egen möjlighet att hålla kylan ute.
Du skall inte sätta kläder på hundar som är anpassade till vårt klimat om du inte vill förstöra hundens egen värmeisolering.

Hunden har ingen underull, har extremt kort päls och ingen päls alls på magen. Det finns ingen päls att bygga på. Hon är blandad av raser som hör till södra Europa. Hon har inga kläder om hon är lös och kan springa sig varm. Annars jacka. Har ibland fått ha tröja på henne inomhus när det varit riktigt kallt. Hon ligger i solen även om det är 30 grader i skuggan. Det är rätt lätt att se när det är OK att hon går utan kläder. Hon har bara kläder den kallaste tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in