Citat:
Ursprungligen postat av
StudiumValor
kan det vara kläder mot regn och blöta underifrån?
Eller skor för att det är salt på trottoaren eller minus 20 °C?
Vi har labradorer och sätter på dem regn/blötskydd ibland när det är busväder.
Mycket mindre torkning hemmavid.
Skor - nä inga skor utan mockasiner - har vi provat när det var svinkallt ute, men de bara trillar av.
Jag tänkte mest på kyla, men min erfarenhet är att hundar som är gjorda för att jobba - vilket Labben är - inte blir blöta i underullen om de inte tvättats sönder. Vid regn tar man bara en handduk och drar av dem så är lite fuktiga en stund och sen torra.
Varför skulle inte en hund tåla 20 minus idag - när det alltid gjort det tidigare? Vad hände när mockasinerna trillade av?
Satte ni på dem för er skull eller för att det var något som hunden faktiskt behöver?
Citat:
Ursprungligen postat av
LemPica
Hundar som normalt klarar kyla blir ju blöta av regn och snö.
Jag vet några hundägare som har på overall vid blött väder för att slippa smuts och pälsvård efter varje promenad.
Många hundar har också problem med köldkramp i tassarna när det ligger tjockt med snö.
Och vägsaltet är inte snällt mot hundtassar.
Kan ju vara sådana anledningar.
Men jag tror också att det gått lite mode i att klä sina hundar oavsett ras.
Jag som har hundar som faktiskt behöver kläder förstår inte alls den grejen.
Hade dom inte behövt kläder hade jag struntat i det.
Jag håller mej också till funktionella kläder och klär inte ut mina hundar s.a.s.
Men to each their own antar jag 🤷🏻♀️
En brukshund behöver bara behöva torkas av på ytan och inte kräva pälsvård för att den varit ute.
De skall ju vara skapta för att kunna arbeta ute.
Varför skulle hundar som är byggda för att arbeta i vårt klimat få kramp i tassarna av kyla? Och varför fick då inte samma raser det förr?
När det gäller vägsalt så är det viktigt att låta hunden få slicka sina trampdynor - precis som när de trampat i annat. Däremot har jag aldrig upplevt att en hund som får ta hand som sig själv får besvär av vägsaltet.
Har man som du har en ras som behöver kläder så är det inget jag höjer på ögonbrynen för - det jag sett och undrat över är varför man de sista åren ser så många hundar som skall tåla väder vara påklädda som chihuahuas.