Citat:
Ursprungligen postat av
2.3
Nja, jag tvivlar. Mitt företag ville sätta upp kameror lite här och där i lokalerna (övervakningssyfte) och det var ett jäkla bök. Grundproblemet var att ingen skulle kunna fasta på film utan att vara medveten om det. Det slutade med att vissa kameror sattes upp och då riktade på så sätt att bara viss inpassering till en viss lokalyta kunde fastna på filmen. Och så sitter det nu skyltar om att området är videoövervakat. Så ska man filma ett jobbmöte av något slag tror jag nog att alla ska ge sitt OK.
Att montera fasta övervakningskameror är en helt annan grej än att aktivt spela in samtal som du själv deltar i. Du får inte spela in samtal som du själv inte deltar i, du kan däremot spela in alla samtal som du själv deltar i. Det är därför fasta övervakningskameror kräver särskilda tillstånd. Sen kan det bli ett annat brott beroende på vad du gör med inspelningen, men själva inspelningen är lovligt.
Huvudregeln är enligt 4 kap. 9 a § Brottsbalken
Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde
och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år. Lag (1975:239).
Så deltar du i samtalet får du spela in det. Deltar du inte i samtalet får du inte spela in det. Ganska enkelt i grunden.