2024-02-14, 09:02
Medlem
apskeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
I Göteborgsbranden säger mitt syniska jag ändå att jag sätter min peng på att det var en öststatare som ägnat sig åt hett arbete som gått överstyr. Denne schappade och befinner sig redan i hemlandet.
Då han var oregistrerad arbetare vet man inte ens vem det är.

Tur att ingen omkommit i denna katastrof. (Om min spekulation stämmer..)

Med tanke på att den saknade är en lisebergsanställd har du fel.
Citera
2024-02-14, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
För övrigt, var det ens vatten i bassängerna här ännu? Det kokar väl iofs snabbt bort eller förångas vid en sådan brand annars.

Har det någon betydelse? eller blev du sugen på att slänga i ett paket nudlar?
Citera
2024-02-14, 09:05
Medlem
Citat:
För övrigt, var det ens vatten i bassängerna här ännu? Det kokar väl iofs snabbt bort eller förångas vid en sådan brand annars.

Bassängerna var nästan helt fyllda.
Citera
2024-02-14, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Göteborg vill profilera sig som en evenemangsstad. Under sommarhalvåret och även runt jul besöker många barnfamiljer staden och dessa genererar hotellnätter. Sen beror det ju så klart på vilket hotell vi snackar om. Grand Curiosa och Gothia lockar betydligt fler turister än exempelvis First Hotel centralen eller Scandic Europa där "affärsmännen" bor för ett snabbt besök i stan.

Du kan inte jämföra Göteborg med mindre städer som Västerås eller Södertälje i dessa sammanhang.

Jag jämför det inte med Västerås eller Södertälje. På den tiden var det olika hotell i Göteborg jag jobbade på. Endast en period i juli-augusti kom det en del barnfamiljer. De utgjorde en väldigt liten del av det hela. Men skiljer säkert lite från hotell till hotell. Men är nog ganska få som kan locka turister året runt. Och det tror inte jag att Oceana hade förändrat. Besökarna på till Oceana på vinterhalvåret hade bestått av barnfamiljer i Göteborg och omkringliggande städer. Och där spelar priset en stor roll. Är det lika svindyrt som Liseberg har blivit blir det nog max ett besök och sedan inte igen. Det hade inte varit en tillräckligt stor anledning för en vintersemesterresa till Göteborg för turister längre ifrån. Utländska turister har inte ledigt på vintern, om de mot förmodan skulle ha det vill de hellre åka skidor. Så jag tror att Liseberg räknat lite fel om de förväntat sig en massa turister dit utanför turistsäsongen. Jag tror det mest är ett drömscenario man målat upp. Det bygger inte på verkligheten.

Vi får väl se om 10 år eller mer vem som får rätt om det nu alls byggs upp igen.
Senast redigerad av Grantoppen2 2024-02-14 kl. 09:09.
Citera
2024-02-14, 09:06
Medlem
svidiskesvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pullmuff
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/platslageriet-hade-nio-anstallda-vid-oceana-det-kunde-varit-jag.6df4d34f-5a82-4b88-b4db-7c24b9fcf434

Plåtslageriet hade nio anställda inne. Plåtslageri=svetsning

Killen i TikTok videon som nämns tidigare verkar vara svetsare

Så du tror att en plåtslagare svetsar upp tex fönsterbleck eller hängrännor och kanske svetsar ihop plåt tak med?
det varmaste en (byggnads) plåtslagare hanterar är typ lödning och då är det i kopparplåt
Smeder svetsar.
Inte plåtslagare.
Senast redigerad av svidiskesvensson 2024-02-14 kl. 10:01.
Citera
2024-02-14, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apskelett
Med tanke på att den saknade är en lisebergsanställd har du fel.

Är det så illa?

Det var verkligen tråkigt att höra.

Lider med de anhöriga...
Citera
2024-02-14, 09:13
Medlem
apskeletts avatar
Citat:
Jag jämför det inte med Västerås eller Södertälje. På den tiden var det olika hotell i Göteborg jag jobbade på. Endast en period i juli-augusti kom det en del barnfamiljer. De utgjorde en väldigt liten del av det hela. Men skiljer säkert lite från hotell till hotell. Men är nog ganska få som kan locka turister året runt. Och det tror inte jag att Oceana hade förändrat. Besökarna på till Oceana på vinterhalvåret hade bestått av barnfamiljer i Göteborg och omkringliggande städer. Och där spelar priset en stor roll. Är det lika svindyrt som Liseberg har blivit blir det nog max ett besök och sedan inte igen. Det hade inte varit en tillräckligt stor anledning för en vintersemesterresa till Göteborg för turister längre ifrån. Utländska turister har inte ledigt på vintern, om de mot förmodan skulle ha det vill de hellre åka skidor. Så jag tror att Liseberg räknat lite fel om de förväntat sig en massa turister dit utanför turistsäsongen.

Vi får väl se om 10 år eller mer vem som får rätt om det nu alls byggs upp igen.

Du verkar ha dålig koll på hotellnäringen. De flesta hotell, i synnerhet de som inte tillhör kedjor, överlever enbart för att det är fullt med turister under perioden jun-aug. De flesta hotell gör röda siffror i jan-feb och om beläggningsgraden hos medlemmarna i Storhotellgruppen är en bra bit under 50% under senvintern så är den ännu lägre för enskilda hotell. RevPar är inte sällan lägre än de faktiska utgifterna under de tuffa månaderna. Konkurrensen i Göteborg är stenhård och de flesta hotell har inte affärsgäster nog att kunna driva sin verksamhet runt dessa utan är beroende av sommar- och helgturister. Berätta gärna vilka hotell du jobbade på.
Citera
2024-02-14, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Det verkar vara i farans riktning att det är ett svetsarbete som gått åt skogen.

Jag har inte sett någon spekulation i om det skulle kunna vara ett batteriverktyg som tagit sig?
Såg senast förra veckan resultatet av en skruvdragare med Li-ion batteri som fattat eld.
Jisses vad de brinner!!

Vad säger ni som är i byggsvängen där batterimaskiner är vanliga.
Har ni råkat ut för brand pga dessa?

I Göteborgsbranden säger mitt syniska jag ändå att jag sätter min peng på att det var en öststatare som ägnat sig åt hett arbete som gått överstyr. Denne schappade och befinner sig redan i hemlandet.
Då han var oregistrerad arbetare vet man inte ens vem det är.

Tur att ingen omkommit i denna katastrof. (Om min spekulation stämmer..)

Det började ju brinna på utsidan av ett rör dit en skylift lyfts. Ryktet säger svetsning av plast.
Citera
2024-02-14, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
Gert Wingårdh verkar ju inte bry sig märkvärdigt om själva branden utan är snarare övertygad om att bygget kommer att påbörjas på nytt
Varför skulle det INTE påbörjas på nytt???🤦🏻‍♂️ När det är färdigsläckt och rasmassor har röjts bort så kommer det ju med sannolikhet att börja byggas upp igen, även om det skjuts upp i typ 2 1/2 år till så lär det bli av. Polarbröds fabrik kunde ju byggas upp igen till exempel

Dessutom läste det jag i GP att vattenlandet är försäkrat. Detta är ju Lisebergs storsatsning så det sista dom vill är nog att slopa planerna helt o hållet, annars lär arbetare gå ut i strejk eller nåt
Citera
2024-02-14, 09:32
Medlem
Om det så här det ser ut på byggarbetsplatser numera är det inte konstigt att olyckorna ökar.

"Rapporten visar att entreprenören NCC, som ansvarade för byggandet av Oceana, hade 58 olika underleverantörer. Tre av dem kom från utlandet men inget av de utländska bolagen var anmälda till Arbetsmiljöverket för bygget av badhuset"

"Totalt kontrollerades 168 personer. 25 personer hade inte loggat in som de skulle och 22 personer saknade dessutom legitimation. Fyra personer kunde inte visa upp något arbetstillstånd."

https://www.nyteknik.se/samhalle/rapport-stora-brister-vid-bygget-av-prestigesatsningen/4235831?fbclid=IwAR2Nzg7x4mZPTd7VdP1_wrU2xO-17K7ji9tf6BcIqWAj0KLi0AsXNf4E6xQ
Citera
2024-02-14, 09:34
Medlem
Kiiingdomofheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBIWiesbaden
Samma företag FSD som gjort Brandskyddsbeskrivningen för Oceania och till Karlatornet hoppas inte den börjar brinna.
Har du tillgång till brandskyddsbeskrivningen? Borde väl även funnits ett dokument för brandskydd under entreprenaden?
Citera
2024-02-14, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Nu verkar det ju vara fråga om en tredje väg där Liseberg väljer att hyra in personal vid sidan om för att skynda på åtgärder mot brister i det som NCC byggt, för att bli klara i tid.

Spelar ingen roll om det är Liseberg som har velat ha in "eget" folk för att svetsa på kanan, det är fortfarande NCC som huvudentreprenör som står som ansvariga för allt arbete och alla arbetsmoment som utförs på arbetsplatsen.
Senast redigerad av -Kjell-Kriminell 2024-02-14 kl. 09:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in