2024-02-14, 08:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jo det förstår jag. Men i Göteborg verkar man från stadens håll motivera hela projektet mer att det ska ge intäkter till turistankutna företag och grejer som hotell etc.

Ja det är väl inte otänkbart att andra hotell och verksamheter omkring kalkylerat med badhuset i sina egna beräkningar.
Klart det hade inneburit en ökning i besökare i närområdet, men jag tror främst Liseberg drabbas.
Citera
2024-02-14, 08:21
Medlem
Samma företag FSD som gjort Brandskyddsbeskrivningen för Oceania och till Karlatornet hoppas inte den börjar brinna.
Citera
2024-02-14, 08:27
Medlem
drmaximusens avatar
[quote=allegrageller|87350643]
Gert Wingårdh är den kanske mest prominenta nu levande arkitekten i Sverige, svårt att föreställa mig att hans arkitektkontor har levererat dåligt underbyggda ritningar.

https://www.youtube.com/watch?v=-NHWz4FSyWE
7.09 min in i sändningen.

Han uttalar sig live på aktuelllt om branden.
Gillar hans rosa krage/luva med kamouflagejacka.
Citera
2024-02-14, 08:33
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Rykten i byggbranschen gör gällande att polacker och ester har blivit för dyra. Nu är det albaner som gäller. De kan absolut inte svenska och i bästa fall lite engelska. Lycka till med att utbilda dem i säkerhet vid heta arbeten. NCC har blod på sina händer.

Hoppas media gräver lite i detta om det stämmer, men ickesvensk etnicitet knappast ett brott. Skickas en nonchalant alban med cigg i mungipan eller kat-tuggande somalier på en kurs i heta arbeten och godkänns på lösa boliner har formellt "kvalitet säkrats"... Svenska mediekonsumenter kommer dock att reagera på nyheten och tänka korrekt, det vill säga politiskt inkorrekt.

(Har dock sett vita svenskar licencierade inom elbranchen bryta mot regler, slappa korrumperade typer.)

Senast redigerad av ankademiker 2024-02-14 kl. 08:41.
Citera
2024-02-14, 08:40
Medlem
Citat:
Forfarande ingen som vet vad det provisorislt uppsatta svarta röret som går under den gröna rutschkanan är för något eller används till?

Min uppfattning är att det är baljor och tillhörande rör för vattenavrinning. Troligtvis för att allt vatten inte skall ner i bassängen alternativt dränering för att minska farten då friktionen ökar när vattnet försvinner.

Kan ju även vara tvärtom och en plats dom skickar in ytterligare vatten av någon anledning.
Citera
2024-02-14, 08:44
Medlem
apskeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mammatillC
Håller med fullt ut men enligt hans Facebook så är han boendes i Västerås och de verkar ha sportlov först v 9.
Troligen inte J. Han har bara varit anställd ett drygt år och den saknade ska ha varit anställd åtminstone sju till åtta år.
Citera
2024-02-14, 08:50
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Varför säger man att Oceana skulle ha så stor betydelse för hotellen i Göteborg? Jag har jobbat på hotell när jag var ung och nästan alla som
bokade rum var affärsmän. Dessa går väl inte på till ett vattenland på konferens?!? Endast några få veckor i juli och augusti under sommaren handlade det om turister. Alltså måste ju typ 90 procent vara affärsmän. Oceana hade inte gett dem någon större skjuts ekonomiskt alltså.

Göteborg vill profilera sig som en evenemangsstad. Under sommarhalvåret och även runt jul besöker många barnfamiljer staden och dessa genererar hotellnätter. Sen beror det ju så klart på vilket hotell vi snackar om. Grand Curiosa och Gothia lockar betydligt fler turister än exempelvis First Hotel centralen eller Scandic Europa där "affärsmännen" bor för ett snabbt besök i stan.

Du kan inte jämföra Göteborg med mindre städer som Västerås eller Södertälje i dessa sammanhang.
Citera
2024-02-14, 08:54
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelkanal
Det är NCC:s arbetsområde rent juridiskt under byggnation, och de har därmed arbetsmiljöansvaret innanför byggstaketen. Så jag gissar att huvuden kommer att rulla på NCC.

.....luktar slarv med att ha inhämtat tillstånd för "heta arbeten" från NCC på måndagen. Time will tell.
Citera
2024-02-14, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Någon som sitter på en dator och kan "frysa" bilderna som visar det svarta röret etc?

Ta printscreens på mobilen annars.
Citera
2024-02-14, 08:57
Medlem
Det verkar vara i farans riktning att det är ett svetsarbete som gått åt skogen.

Jag har inte sett någon spekulation i om det skulle kunna vara ett batteriverktyg som tagit sig?
Såg senast förra veckan resultatet av en skruvdragare med Li-ion batteri som fattat eld.
Jisses vad de brinner!!

Vad säger ni som är i byggsvängen där batterimaskiner är vanliga.
Har ni råkat ut för brand pga dessa?

I Göteborgsbranden säger mitt syniska jag ändå att jag sätter min peng på att det var en öststatare som ägnat sig åt hett arbete som gått överstyr. Denne schappade och befinner sig redan i hemlandet.
Då han var oregistrerad arbetare vet man inte ens vem det är.

Tur att ingen omkommit i denna katastrof. (Om min spekulation stämmer..)
Citera
2024-02-14, 08:57
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelkanal
Det var intressant! Frågan är då om ruschkaneföretaget kontrakterades som en sidoentreprenad eller en underentreprenad. Gör ju stor skillnad.
Eftersom Liseberg inte är ett traditionellt fastighetsbolag med egen beställarorganisation tippat jag att rutschkanorna de är en UE. Då ligger NCC lite dåligt till ändå…

Sidoentreprenör
Citera
2024-02-14, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Mkt bra sammanfattning 👍
Det folk hänger upp sig på är "hur det kan brinna i ett badhus fyllt med vatten.?"

För övrigt, var det ens vatten i bassängerna här ännu? Det kokar väl iofs snabbt bort eller förångas vid en sådan brand annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in