2024-02-14, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Jag jobbar på ett hotell mitt emot och kan säga att den ekonomiska förlusten för både hotellen nära men också andra hotell är större än vad många tror.
Speciellt efter Corona som gjorde att många har stora förluster. Hotell, företag, andra sevärdheter, restauranger, trafiken, parkeringar med mera. Allt som är i Göteborg hade fått en ökad trafikering, besökare, betalare.
Att bara besöka Liseberg kanske inte är alla i utlandet som känner är värt att åka hit för. Men Liseberg + Vattenland ökar intresset väldigt väldigt mycket och då även andra sevärdheter som man då ”tar samtidigt”
Vattenlandet skulle också vara öppet nära året runt vilket Liseberg inte är och hade då lockar turism och besökare även då, vilket är väldigt viktigt för lågsäsong perioderna!
Man läser ofta om hur ”skattebetalarna” får betala för detta.
Jag misstänker att Liseberg har tjänat ihop tillräckligt för att kunna bygga det här palatset och inkomsterna som palatset hade genererat runt om hade varit ett väldigt viktigt tillskott för hela Göteborg och 1.2 miljarder intjänade på relativt kort tid.

Nu kan jag varken siffror eller dylikt men det finns säkert någon här som kan räkna ut ungefär hur mycket pengar det här vattenpalatset hade genererat för andra företag och Göteborgs stad.

Detta avhandlades i gårdagens Ekonomiekot extra. Förvisso bara tio minuter, men ändock.
VD för Västsvenska handelskammaren med i programmet.

https://sverigesradio.se/avsnitt/lisebergsbranden-ekonomiskt-avbrack

Kort egen reflektion är att det sannolikt påverkar enskilda hotell och evenemang ganska litet. Men som helhet förlorar ju staden en hel del.
Man har ju räknat med ca en halv miljon besökare om året. Vet inte alls hur många av dem som man räknar med bor på hotell, som inte hade gjort det annars, men säg 25%
Räknar man på att varje av dem gör av med några tusen i snitt, inkl hotellkost, på sin vistelse blir det snabbt mycket pengar i flera led.
Citera
2024-02-14, 08:03
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBIWiesbaden
Samma företag FSD som gjort Brandskyddsbeskrivningen för Oceania och till Karlatornet hoppas inte den börjar brinna.

Det är inget godtyckligt uppdrag, det finns ramar och regelverk att förhålla sig till oavsett utförare.
Tredjepartsbesiktningar sker därtill, som säkerställer att regelverk är åtföljt.

Det är totalt irrelevant ändå, eftersom både Karlatornet och badhuset är byggarbetsplatser (tillfälliga arbetsplaster) och ej har fullt aktivt brandskydd ännu.
Överlämning/kommission av brandskydd sker när projekt står klart, och allt övergår till en fast arbetsplats.
Byggprojekt är i regelverk tillfälliga arbetsplatser, och då är det en helt annan form av brandskydd som råder, bla brandvakteri med efterbevakning vid heta arbeten.

Handburna släckare och ev. tillfälliga brandslangar och intäckningar flyttas runt och har inte några dokumenterat fasta platser ännu.
Brandlarm inaktiverat pga rökdamm som medföra av att det är en byggarbetsplats.
Branddörrar står öppna/existerar ej ännu pga så mkt byggmaterial forslas runt inom lokalerna.

Det är byggherrens ansvar att det finns och vidare åtföljs regler som gäller för tillfälliga arbetsplatser.
Citera
2024-02-14, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Men nu är det ju inte entreprenören NCC som har utfört det arbete som ledde till branden, det var några småskuttare som Liseberg hade hyrt in vid sidan om.

Det är NCC:s arbetsområde rent juridiskt under byggnation, och de har därmed arbetsmiljöansvaret innanför byggstaketen. Så jag gissar att huvuden kommer att rulla på NCC.
Citera
2024-02-14, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Finns det fakta om det är så och vart?

Nej, men det går ett rykte.
Citera
2024-02-14, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Jag jobbar på ett hotell mitt emot och kan säga att den ekonomiska förlusten för både hotellen nära men också andra hotell är större än vad många tror.
Speciellt efter Corona som gjorde att många har stora förluster. Hotell, företag, andra sevärdheter, restauranger, trafiken, parkeringar med mera. Allt som är i Göteborg hade fått en ökad trafikering, besökare, betalare.
Att bara besöka Liseberg kanske inte är alla i utlandet som känner är värt att åka hit för. Men Liseberg + Vattenland ökar intresset väldigt väldigt mycket och då även andra sevärdheter som man då ”tar samtidigt”
Vattenlandet skulle också vara öppet nära året runt vilket Liseberg inte är och hade då lockar turism och besökare även då, vilket är väldigt viktigt för lågsäsong perioderna!
Man läser ofta om hur ”skattebetalarna” får betala för detta.
Jag misstänker att Liseberg har tjänat ihop tillräckligt för att kunna bygga det här palatset och inkomsterna som palatset hade genererat runt om hade varit ett väldigt viktigt tillskott för hela Göteborg och 1.2 miljarder intjänade på relativt kort tid.

Nu kan jag varken siffror eller dylikt men det finns säkert någon här som kan räkna ut ungefär hur mycket pengar det här vattenpalatset hade genererat för andra företag och Göteborgs stad.

Jag tycker alltid man motiverar nya stora byggen i kommuner på det sättet men hade velat se uppföljning på det sedan. Tycker det man hört tvärtom pekar på fiasko efter fiasko. Mest har det väl handlat om arenor, sportarenor, eventstadium osv. Dessutom är det inte hållbart att vilja öka trafik, turism osv. Man vill bara expandera och öka konsumtionen vilket i längden bara leder till större problem och antagligen vår (mänsklighetens) undergång. Den som gapar efter mycket…

Ett enormt vattenland är definitivt inget man behöver. Däremot har Göteborg behövt renovera Valhalla eller bygga ett större badhus för invånarna i staden länge. Men istället stödjer man detta enorma projekt. Många av stadens invånare kommer aldrig att kunna nyttja det då priserna kommer vara alldeles för höga.

Jag tror faktiskt inte detta kommer byggas upp igen i nuvarande form. Tror det blir någon kompromiss. Tror inte Liseberg har råd helt enkelt.
Citera
2024-02-14, 08:08
Medlem
Forfarande ingen som vet vad det provisorislt uppsatta svarta röret som går under den gröna rutschkanan är för något eller används till?
Citera
2024-02-14, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Är man säker på vad branden orsakades av?

Nej, men det mesta verkar peka på att det startade i en rutschkana.

Min fråga är, kan det av någon anledning (typ egentillverkning av klor) ha bildats höga halter av lättantändliga gaser i rutschkanan? När det sedan svetsas så börjar det brinna pga gasen? Gasen kanske inte ens antänds av svetsandet utan när ytorna som ska svetsas värms upp inför svetsandet? Behöver ytor som ska svetsas värmas upp innan om det är typ nollgradigt?

Vad vet vi än så länge? Att bassängerna fylls på, att klor ska blandas in i vattnet, att rutschkanorna verkar ha läckt, att en kran står parkerad under den del av rutschkanan där branden verkar ha startat, att eld flammar upp ur ett rör under rutschkanan.. är detta rör ett avrinningsrör?

Om en rutschkana läcker, vad gör man då? Ni som vet. Man försöker täta lister osv, kan det finnas något brandfarligt material man använt till det?
Citera
2024-02-14, 08:10
Medlem
Citat:

Sluta kabla ut det som fakta då
Citera
2024-02-14, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är väl Lisebergs egna nya hotell som upplevs drabbat, inte alla andra hotell.
Lisebergshotellet och nya vattenparken är ett och samma projekt, och hotellet är dimensionerat för besökarantalet i nöjesparken och vattenparken kombinerat.
Det hotellet står redan klart, och Liseberg har ju såklart en kalkyl klar med totala antalet Lisebergsbesökare beaktat att vattenparken skulle öppna under våren.

Jo det förstår jag. Men i Göteborg verkar man från stadens håll motivera hela projektet mer att det ska ge intäkter till turistankutna företag och grejer som hotell etc.
Citera
2024-02-14, 08:16
Medlem
FetFulElaks avatar
Någon som sitter på en dator och kan "frysa" bilderna som visar det svarta röret etc?
Citera
2024-02-14, 08:16
Medlem
Citat:

Kan ju lika gärna vara ett rykte som spridits av någon som äger aktier i NCC, inte första gången isf som ryktesspridning på sociala medier fungerar som ett sätt att bedriva kursmanipulation. Säger inte att det är så, men det kan vara.
Citera
2024-02-14, 08:17
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drgolf
Detta var ett svar på en som sade att Liseberg snålade in på sprinkler! Därför så skrev jag detta! Jag har ingen anining om det är installerat sprinkler! Jag bara förklarade för honom att det är brandskyddsdokumentationen som bestämmer detta.

Så du drog det ur röven med andra ord.
Om du nu inte vet om det är sprinkler installerat, varför skriver du då såhär:
"Det var bransskyddsdokumentation som visade att sprinkler inte behövdes."

Du sprider bara massa rykten i tråden när du hittar på saker. En dålig efterkonstruktion hjälper inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in