2024-02-14, 07:11
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Varför säger man att Oceana skulle ha så stor betydelse för hotellen i Göteborg? Jag har jobbat på hotell när jag var ung och nästan alla som
bokade rum var affärsmän. Dessa går väl inte på till ett vattenland på konferens?!? Endast några få veckor i juli och augusti under sommaren handlade det om turister. Alltså måste ju typ 90 procent vara affärsmän. Oceana hade inte gett dem någon större skjuts ekonomiskt alltså.

Det är väl Lisebergs egna nya hotell som upplevs drabbat, inte alla andra hotell.
Lisebergshotellet och nya vattenparken är ett och samma projekt, och hotellet är dimensionerat för besökarantalet i nöjesparken och vattenparken kombinerat.
Det hotellet står redan klart, och Liseberg har ju såklart en kalkyl klar med totala antalet Lisebergsbesökare beaktat att vattenparken skulle öppna under våren.
Citera
2024-02-14, 07:12
Medlem
Citat:
Levande? Hur skulle han ha kunnat överleva detta? Men hoppas gör man ju. Om han inte är där alls utan har flytt så är väl oddsen bättre.
Personen är saknad. Det var det enda jag uppfattade. Finns det inte schakt och prång som man kan ramla ner i? Men du har rätt det blir ju en helvetisk hetta.
Citera
2024-02-14, 07:14
Medlem
Abwehrs avatar
Här ar ett pressmeddelande av de som tillverkade rutchkanorna.
https://www.whitewaterwest.com/en/insights-and-events/news/whitewaters-statement-regarding-the-fire-at-liseberg-oceana-water-world/
Citera
2024-02-14, 07:21
Medlem
VetVemDuArs avatar
Är man säker på vad branden orsakades av?
Citera
2024-02-14, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VetVemDuAr
Är man säker på vad branden orsakades av?
Utredarna har inte tillgång till brandområdet än p g a rasrisk och fortsatt pyrande delar i återstående byggnaden. Det bör även vara rejält kemisk vådlig aska från de förbränna plastdelarna, lim och färger.

Polisen efterfrågar privatpersoners filmer av början när branden var begränsad till vattenkannan några meter upp enligt P4 Göteborg.
Citera
2024-02-14, 07:33
Medlem
På Tiktoc klippet ser man att det är ett litet rör under rutschkanan som det brinner ut vad kan det vara .kan det vara där som branden startat.
Citera
2024-02-14, 07:36
Medlem
Citat:
Varför säger man att Oceana skulle ha så stor betydelse för hotellen i Göteborg? Jag har jobbat på hotell när jag var ung och nästan alla som
bokade rum var affärsmän. Dessa går väl inte på till ett vattenland på konferens?!? Endast några få veckor i juli och augusti under sommaren handlade det om turister. Alltså måste ju typ 90 procent vara affärsmän. Oceana hade inte gett dem någon större skjuts ekonomiskt alltså.

Jag jobbar på ett hotell mitt emot och kan säga att den ekonomiska förlusten för både hotellen nära men också andra hotell är större än vad många tror.
Speciellt efter Corona som gjorde att många har stora förluster. Hotell, företag, andra sevärdheter, restauranger, trafiken, parkeringar med mera. Allt som är i Göteborg hade fått en ökad trafikering, besökare, betalare.
Att bara besöka Liseberg kanske inte är alla i utlandet som känner är värt att åka hit för. Men Liseberg + Vattenland ökar intresset väldigt väldigt mycket och då även andra sevärdheter som man då ”tar samtidigt”
Vattenlandet skulle också vara öppet nära året runt vilket Liseberg inte är och hade då lockar turism och besökare även då, vilket är väldigt viktigt för lågsäsong perioderna!
Man läser ofta om hur ”skattebetalarna” får betala för detta.
Jag misstänker att Liseberg har tjänat ihop tillräckligt för att kunna bygga det här palatset och inkomsterna som palatset hade genererat runt om hade varit ett väldigt viktigt tillskott för hela Göteborg och 1.2 miljarder intjänade på relativt kort tid.

Nu kan jag varken siffror eller dylikt men det finns säkert någon här som kan räkna ut ungefär hur mycket pengar det här vattenpalatset hade genererat för andra företag och Göteborgs stad.
Senast redigerad av Citra 2024-02-14 kl. 07:40.
Citera
2024-02-14, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Personen är saknad. Det var det enda jag uppfattade. Finns det inte schakt och prång som man kan ramla ner i? Men du har rätt det blir ju en helvetisk hetta.

Skulle säga att på visst håll kan man överleva hettan men röken är det godnatt med..
Citera
2024-02-14, 07:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungcharlescancer
Svårt att tro att en sån byggnad plötsligt antänder och mitt i regn och rusk börjar brinna och explodera. Andra nöjesparkers intressen. Gröna lund, Bakken eller spekulanter som skickat nån att sätta fyr. Kan vara Gryningspyromanen igen som på nått sätt slagit till eller Ryssland som säger sluta skicka vapen.

Det finns ju flera videos på i stort sett hela brandförloppet, så det du anför är ju inte ens ett förslag.

Uppenbarligen kan det ta sig så här i ett badhus, där det enligt stora tänkare ej finns brännbart material, bara kakel och vatten.
Den som kan föreställa sig på ett aningen mer verklighetstroget vis, inser dock att här inne finns massor med fibröst material som kan brinna, samt därtill ej aktivt brandskydd.

Det är interiör, isolering, innerväggar, innertak och en hel del plast inne i ett sådant här bygge.
Man fäster tex nämligen kaklet på något, det svävar ju inte fritt i luften så.
Vatten i pooler har noll betydelse såvida poolerna inte utgörs av interiöra paneler/tak, vilket blir en krånglig tanke alá en målning av Salvador Dali.

Summan blir att man måste lägga ner idiotiska föreställningar om att det är något som helst konstigt i att det brinner så här i ett badhus.
Citera
2024-02-14, 07:40
Medlem
VetVemDuArs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Utredarna har inte tillgång till brandområdet än p g a rasrisk och fortsatt pyrande delar i återstående byggnaden. Det bör även vara rejält kemisk vådlig aska från de förbränna plastdelarna, lim och färger.

Polisen efterfrågar privatpersoners filmer av början när branden var begränsad till vattenkannan några meter upp enligt P4 Göteborg.
Tack!
Jag har sökt efter andra bränder i stora badhus i världen men hittar inget som ens påminner om den här.
Ska bli intressant att följa.
Citera
2024-02-14, 07:41
Medlem
Samma företag FSD som gjort Brandskyddsbeskrivningen för Oceania och till Karlatornet hoppas inte den börjar brinna.
Citera
2024-02-14, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Nu verkar det ju vara fråga om en tredje väg där Liseberg väljer att hyra in personal vid sidan om för att skynda på åtgärder mot brister i det som NCC byggt, för att bli klara i tid.

Det är NCC:s arbetsområde rent juridiskt under byggnation, och de har därmed arbetsmiljöansvaret innanför byggstaketen.

Liseberg kan ha betalat NCC för att skynda på bygget (en s.k. Forcering), ev genom ett par extra hantverkare.
Eller tagit in en extra UE under NCC:s paraply. Eller en sidoentreprenad.
Men NCC har oavsett arbetsmiljöansvaret på deras byggarbetsplats.
Det är inte så att man stoppar in random folk hipp som happ som får leka hantverkare utan att har personligt skydd, följa regler etc.

Om inte arbetsmiljölagen följs kan NCC drabbas av megastora böter. Arbetsmiljöverket gör razzior då och då för att säkerställa att NCC följer arbetsmiljöreglerna, och hittar de oegentligheter på ett bygge är det NCC som får böta dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in