2021-07-17, 12:44
Medlem
Kammerling o Igelström hade platsat, om dom inte misslyckats så i OS, som de gjorde…. Christian Olsson är stor också.
Samtliga tillhör nog topp 10, genom tiderna
Citera
2021-07-17, 12:47
Medlem
Gert Fredriksson är den främste olympiern iaf. Kanske Arne Borg hade lyckats bättre, med lite tur, åtm
Citera
2021-07-17, 18:06
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushmostevil
Kammerling o Igelström hade platsat, om dom inte misslyckats så i OS, som de gjorde…. Christian Olsson är stor också.
Samtliga tillhör nog topp 10, genom tiderna
Kammerling fick inte simma sin bästa distans på OS
Citera
2021-08-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bushmostevil
Gert Fredriksson är den främste olympiern iaf. Kanske Arne Borg hade lyckats bättre, med lite tur, åtm

Arne Borg är Sveriges utan konkurens mest underskattade idrottare genom alla tider, mycket tack vare det enorma hatet mot professionella idrottare när han var aktiv. Under en period när han satte sina mest overkliga tider var han helt ignorerade av svensk media.

Tittar du bara på han amatörkarriär så är han fortfarande en av Sveriges främsta simmare historiskt sett. Men det blir en helt annan femma när du går igenom hans proffskarriär. I början 1930 talet hade han lyckats med att simma under det gällande världsrekordet på samtliga distanser. När den gällande världsrekordhållaren på 100 meter frisim tävlade mot Borg i professionella uppvisningstävlingar förlorade han i samtliga.

I Austalien gorde han flera turneringar och satte tider som hade gett guldmedal i OS i Melbourne 1956, det tog Australiensarna över 30 år att helt radera ut honom från rekordbökerna. Han hade fortfarande distansrekord i flera Autralienska simbasänger i böran av 1960-talet.

I en uppvisningstävling i Australien i början av 1930-talet klockades Arne Borg långt under 18 minuter, första gången någon simmade snabbare på 1500 meter i tävlingssammanhang var i slutet av 1950-talet.
Senast redigerad av Gincan 2021-08-03 kl. 22:20.
Citera
2021-11-11, 15:13
Medlem
Alshammar var onekligen enormt bra också. Synd att hon inte lyckades i OS, även än bättre
Citera
2021-11-11, 15:19
Bannlyst
Ingemar Stenmark skulle jag säga. Jag vet att alpint är en ganska liten sport globalt. Men gubben bara vinner och vinner och kan inte sluta vinna. Björn Borg la av tennisen när han var 26 år. Varför lägger man av när man är på väg att peaka? Han hade kunnat vinna 25 Grand Slam om han fortsatt. Men han valde att lägga av när han var 26 och starta en kalsongmärke istället.
Citera
2021-12-02, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Kammerling fick inte simma sin bästa distans på OS

Svenska simmare har iofs vart bäst på kortbana, av någon anledning. Men Kammerling var ju lysande på kortbana iaf.
Citera
2022-01-13, 23:35
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieAce88
Hallå alla, tänkte dela med mig av min top 20 svenska idrottare lista som jag sysslat med. Hör gärna era synpunkter om vilka ni anser förtjänar en plats. Listan är såklärt personlig och några aspekter jag värderar högt är hur stor sporten är och under hur lång tid man presterar på topp.

1. Zlatan Ibrahimovic
2. Björn Borg
3. Jan Ove Waldner
4. Sarah Sjöström
5. Ingemar Stenmark
6. Ingemar Johansson
7. Annika Sörenstam
8. Peter Forsberg
9. Patrik Sjöberg
10. Gert Fredriksson
11. Gunder Hägg
12. Sixten Jernberg
13. Henrik Stensoon
14. Carolina Kluft
15. Gunde Svan
16. Charlotte Kalla
17. Gunnar Nordahl
18. Niklas Lidström
19. Anja Pärsson
20. Badou Jack

Vet att ingen kommer hålla med mig men tycker de är super kul att diskutera så snälla berätta hur ni tänker.

Waldner är den absolut bästa, för han lyckades vara bäst i den svåraste sporten.
Citera
2024-02-13, 23:56
Medlem
Kul tråd!
Jag gör ett försök, det är hopplöst svårt!
20,Pernilla Wiberg
19.MatsWilander
18.Niklas Edin
17.Agneta Andersson
16,Magdalena Forsberg
15.Börje Salming
14,Gunde Svan
13.Sixten Jernberg
12.Carolina Kluft
11.Gert Fredriksson

TOP TIO
10.Charlotte Kalla
9.Anja Pärson
8.Annika Sörenstam
7.Peter Forsberg
6.Zlatan Ibrahimovic
5-Jan-Ove Waldner
4.Armand Duplantis

PALLEN
3.Ingemar Stenmark
2. Björn Borg
1.Sarah Sjöström

BUBBLARE Gunder Hägg, Nils Vsn der Poel, Tomas Gustaffson,Magnus Wislander, Stefan Edberg, Hanna Öberg, Arne Borg, Gunnar Nordahl, Ingemar Johansson, Therese Alshammar.
Citera
2024-02-14, 00:39
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Kul tråd!
Jag gör ett försök, det är hopplöst svårt!
20,Pernilla Wiberg
19.MatsWilander
18.Niklas Edin
17.Agneta Andersson
16,Magdalena Forsberg
15.Börje Salming
14,Gunde Svan
13.Sixten Jernberg
12.Carolina Kluft
11.Gert Fredriksson

TOP TIO
10.Charlotte Kalla
9.Anja Pärson
8.Annika Sörenstam
7.Peter Forsberg
6.Zlatan Ibrahimovic
5-Jan-Ove Waldner
4.Armand Duplantis

PALLEN
3.Ingemar Stenmark
2. Björn Borg
1.Sarah Sjöström

BUBBLARE Gunder Hägg, Nils Vsn der Poel, Tomas Gustaffson,Magnus Wislander, Stefan Edberg, Hanna Öberg, Arne Borg, Gunnar Nordahl, Ingemar Johansson, Therese Alshammar.

Jag har väldigt svårt att se hur Charlotte Kalla kan rankas före Gunde Svan? Gunde vann den totala världscupen fem gånger, medan Kalla aldrig ens har slutat topp-3 i densamma.

Gunde har även vunnit fler guld i OS och VM, samt betydligt fler världscupsegrar.

Även Pernilla Wiberg har större meriter än Kalla. Hon har vunnit den totala världscupen, har dubbelt så många individuella guld i OS och VM, samt dubbelt så många världscupsegrar.
Senast redigerad av Stefan4 2024-02-14 kl. 00:50.
Citera
2024-02-14, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Jag har väldigt svårt att se hur Charlotte Kalla kan rankas före Gunde Svan? Gunde vann den totala världscupen fem gånger, medan Kalla aldrig ens har slutat topp-3 i densamma.

Gunde har även vunnit fler guld i OS och VM, samt betydligt fler världscupsegrar.

Även Pernilla Wiberg har större meriter än Kalla. Hon har vunnit den totala världscupen, har dubbelt så många individuella guld i OS och VM, samt dubbelt så många världscupsegrar.

Ja det blir ju såklart aningen godtyckligt. det är som sagt oerhört svårt.
Jämför vi mästerskapsmedaljer så är det ju Kalla-Wiberg 22-9!
Det motiverar mycket väl varför Charlotte rankas högre, även om konkurrensen kanske är något hårdare i alpint, På Perilas tid fanns förstås inte heller några lagtävlingar, till skillnad mot för Kalla.

Titlar i totala världscupen är förstås också en aspekt att väga in.
Sedan är ju skidåkningen helt annan på Kallas rid gentemot Gundes tid.
Med all sprint och masstarter o.s.v.
Hade det funnits på Gundes tid hade han aldrig vunnit den totala världscupen sannolikt.
Gunde har emellertid fler mästerskapsmedaljer än jag mindes , 17 om jag räknar rätt . bara fem färre än Kalla.
Det är såklart svårt att värdera olika tidsepoker mot varandra men konkurrensen är hårdare idag, och på Kallas tid än på Gundes, sånt vägs också in.
Gunde hade en karriär som inte var så jättelång också, det är många aspekter att väga in.

Ja så motiverar jag mig iaf.
Citera
2024-02-14, 02:01
Bannlyst
Peter Forsberg.

Edit: Fuck, jag glömde Ingemar Stenmark, förlåt.
Senast redigerad av vonkoffa 2024-02-14 kl. 02:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in