Citat:
Ursprungligen postat av
Stefan4
Jag har väldigt svårt att se hur Charlotte Kalla kan rankas före Gunde Svan? Gunde vann den totala världscupen fem gånger, medan Kalla aldrig ens har slutat topp-3 i densamma.
Gunde har även vunnit fler guld i OS och VM, samt betydligt fler världscupsegrar.
Även Pernilla Wiberg har större meriter än Kalla. Hon har vunnit den totala världscupen, har dubbelt så många individuella guld i OS och VM, samt dubbelt så många världscupsegrar.
Ja det blir ju såklart aningen godtyckligt. det är som sagt oerhört svårt.
Jämför vi mästerskapsmedaljer så är det ju Kalla-Wiberg 22-9!
Det motiverar mycket väl varför Charlotte rankas högre, även om konkurrensen kanske är något hårdare i alpint, På Perilas tid fanns förstås inte heller några lagtävlingar, till skillnad mot för Kalla.
Titlar i totala världscupen är förstås också en aspekt att väga in.
Sedan är ju skidåkningen helt annan på Kallas rid gentemot Gundes tid.
Med all sprint och masstarter o.s.v.
Hade det funnits på Gundes tid hade han aldrig vunnit den totala världscupen sannolikt.
Gunde har emellertid fler mästerskapsmedaljer än jag mindes , 17 om jag räknar rätt . bara fem färre än Kalla.
Det är såklart svårt att värdera olika tidsepoker mot varandra men konkurrensen är hårdare idag, och på Kallas tid än på Gundes, sånt vägs också in.
Gunde hade en karriär som inte var så jättelång också, det är många aspekter att väga in.
Ja så motiverar jag mig iaf.