2024-02-13, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jaha, där ser man det exklusiva badet, blev det explosiva badet.
En rackarns tur att det inte brann med människor i rutchkanan, eller i badet heller för den delen.

Tur att de inte utför riskabla arbeten med gäster i lokalen…
Citera
2024-02-13, 22:21
Medlem
Rivningstillstånd krävs väl och skall handläggas hos berörda myndigheter.
Hur lång tid kan det beräknas ta?
Något annat är väl inte att räkna med nu när branden tagit sej-igen?
Citera
2024-02-13, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag tycker det är rätt tydligt att det brinner ut det svarta röret i öppningen i biten som går upp där (eller vad det är). Det värmer ju plasten och rutschkanan ovanför samt luften i den. Men sedan brinner det en bit bort i röret, mysko ja. Bra att det finns så många filmer när de ska utreda detta. Måste ju gå att spåra förloppet. Och med tanke på alla arbetare som står där under måste de ju veta vad som orsakat det.

Jag tror inte man fattade vad det skulle leda till i början. Man trodde nog bara att det skulle brinna lite i en del av rutschkanan tills brandkåren kom och släckte. De verkar ovanligt obrydda.

Ja väldigt obrydda. Man måste väl när man arbetar med materialet man bygger med förstå/vara utbildad i hur det kan bli om det fattar eld. För 1.2 miljarder borde standarden vara högre än så förhoppningsvis.
Citera
2024-02-13, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Frågan är hur länge konstruktionen håller sig stående.

Reagerade på att vd Andersen inte säger att Oceana skall byggas upp igen. I dagsläget tycks det inte vara självklart.

Promenerade runt badet tidigare. Flera balkar har rasat och den som fortfarande stod upp närmast tornet var knäckt på flera ställen och hade flertalet glödbränder. Är bara en tidsfråga innan den och fler rasar.

Jag hoppas verkligen de bygger upp badet igen vore ju otroligt sorgligt om allt ska rivas.
Citera
2024-02-13, 22:27
Medlem
KuKluxKlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Även plast utvidgar sig!

Aluminium 23*10-6

Rostfritt stål 12*10-6

Plast 170*10-6

Citat:
Ursprungligen postat av S.Jorgen
Vet inte om det var på P1,idag tisdag, jag hörde nått om att flera byggarbetare inte kunde legitimera sig samt flera inte hade registrerat närvaro.
Vad består dessa NCC arbetare av? Ännu ett byggföretag som använder sig av ”billig arbetskraft ”?

Lisebergs VD verkade dock osäker om vattenparken överhuvudtaget kommer att byggas nu.
Oklart varför, ersättning från NCC och deras försäkringsbolag borde väl ramla in?
Förstår att tidsramen är rubbad för 2024 med månadslånga utredningar samt rivning innan nått bygge kan återupptas.

EDIT:
Sen på bollen, såg nu att användare ovan redan redogjort för det mesta jag skrev. Sorry.

Tänk dig inflationen som varit sedan detta bygge startades.
Tror inte ens 2 miljarder räcker till om man ska bygga upp samma igen - vilket såklart aldrig går att räkna hem.
Citera
2024-02-13, 22:31
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/senaste-nytt-om-branden-vid-lisebergs-badhus

"Branden har blossat upp igen
Vid 22-tiden på tisdagskvällen skickades extra förstärkning till branden.

– Det har ökat igen och vi har larmat på mer enheter. Eftersom vi redan var på plats upptäcktes det snabbt, säger Jörgen Bech, larm- och ledningsoperatör vid räddningstjänsten Storgöteborg.

Det är i den stora kupolen det har börjat brinna mer igen, men det ska enligt räddningstjänsten inte vara någon ökad spridningsrisk.
"
Citera
2024-02-13, 22:34
Medlem
Jag har hört av ganska säkra källor (en högt uppsatt chef) att underentreprenören som utförde svetsarbeten på rutschkanorna hade inte NCC något att göra med utan Liseberg hade tagit in dessa själva. Anledningen var att rutschkanorna läckte så mycket så hela källaren blev full av vatten då de testades.

Det skulle även vara brandbesiktning idag!
Citera
2024-02-13, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsludret
Jag har hört av ganska säkra källor (en högt uppsatt chef) att underentreprenören som utförde svetsarbeten på rutschkanorna hade inte NCC något att göra med utan Liseberg hade tagit in dessa själva. Anledningen var att rutschkanorna läckte så mycket så hela källaren blev full av vatten då de testades.

Liseberg i konken alltså. Undrar vilken kriminell blatte som tar över ruljansen?
Citera
2024-02-13, 22:38
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Var det verkligen konstruerat på ett bra sätt om det kunde börja brinna så våldsamt? Verkar ju ha kunnat vara ett perfekt mål för en terrorist, bara tända lite i hörnan så brinner allt upp.
Citera
2024-02-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Utan att säga för mycket så kan jag berätta att jag jobbar i en liknande organisation, men har inget med Liseberg eller NCC att göra. Jag har dock insikt och jag är gravt allergisk mot konspirationsteorier, livets hårda skola, grundlösa spekulationer och hittepå.

Ja, jag har insikt i hur bolag i Göteborg fungerar och jag anser att de får oförtjänt mycket skit från folk som bildat sig egna uppfattningar på Flashback , X eller andra ”källor”.

Jag kan gärna svara på frågor om såna uppstår.

Tack för svaret, tänkte nästan att det var så. Flashback består ju mest av konspirationsteorier och spekulationer Men ofta finns det små bitar av sanning någonstans i allt det där. Genom livliga diskussioner hit och dit med högt i tak kommer man ändå någonvart, inte alltid framåt dock, men ibland.
Citera
2024-02-13, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brrt
Rapport visade på brister i bygget av Oceana i april

En arbetsplatskontroll som gjordes vid bygget av äventyrsbadet Oceana i april förra året visade på stora brister, skriver TV4 som tagit del av rapporten.

Huvudentreprenören NCC hade 58 underleverantörer, varav tre utländska som enligt lag ska registreras hos Arbetsmiljöverket. De utländska företagen hade inte gjort det.

Andra brister som upptäcktes vid kontrollen var att 22 av 185 personer saknade legitimation och att fyra personer inte visade upp något arbetstillstånd.

– Det var olika saker som framkom där, det är saker som vi har jobbat med och vidtagit åtgärder, säger Niklas Sparw, ansvarig för byggverksamheten på NCC, till TV4 Nyheterna.

Det är fortfarande oklart vad som orsakade branden i Oceana i måndags.

https://omni.se/rapport-visade-pa-brister-i-bygget-av-oceana-i-april/a/zEaRdr

Det var en vän till en vän som var på det bygget, för inspektion för ca 3v sedan.
Det fanns ingen som pratade svenska. Alla verkade vara utländska arbetare.
Citera
2024-02-13, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsludret

Låter väldigt märkligt. Liseberg anlitar enbart NCC, sen kan de ta in 100 olika UE.
Men att Liseberg själva skulle ta in ytterligare en liten firma för att svetsa låter osannolikt.
Senast redigerad av Dynablink 2024-02-13 kl. 22:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in