2024-02-13, 21:11
Medlem
Med tanke på kolsvart rök i explosionen, påminner mycket om bensin som antänds!!
Citera
2024-02-13, 21:17
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Made.to.suffer
Alla medborgare i Göteborg får nog ta smällen Liseberg är kommunalt inte statligt.

Nu får ni kamma er. Kommunala bolag skall inte klara staden pengar, de skall tjäna pengar åt staden. Liseberg funkar som vilket bolag som helst, men de har politiker i styrelsen. De skall vara lönsamma, ge avkastning m.m.
Liseberg i sin egen budget har upphandlat bygget av Oceana. Kan vara så att staden gått in som garant, men det skall jag låta vara osagt.

Oavsett så faller detta till 100% på NCC. Liseberg kommer dock att förlora kalkylerade intäkter och avskrivningen kommer att förlängas. Dessutom så kommer Göteborg som stad förlora på utebliva turistintäkter.
Senast redigerad av jackflash 2024-02-13 kl. 21:55.
Citera
2024-02-13, 21:18
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonungsTrosa
Med tanke på kolsvart rök i explosionen, påminner mycket om bensin som antänds!!

Har du någonsin sett en riktig eldsvåda brinna med vit rök? Så här ser det ut när plast mm brinner. Inget märkligt alls i sammanhanget.
Citera
2024-02-13, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HonungsTrosa

Plast består ju av olja… nästan bensin alltså. Blir ju liknande brand enligt någon som uttalade sig i media.
Citera
2024-02-13, 21:24
Medlem
Jag hoppas man får länka TikTok.

https://vm.tiktok.com/ZGeSdq2h2/

I den här videon ser man ”början” på branden.
Jag har inte utbildning eller erfarenhet så ursäkta om det låter dumt. Men här är branden inte stor, men ingen gör något?
Jag har sett flera video från början där man liksom bara går runt lugnt. Att det brinner på vänster sida från ett rör är också märkligt?

Har man alltså inte brandsäkerhet på en arbetsplats och rutiner om en brand uppstår?
Kunde detta inte släckas med hjälp av medarbetare och alla runt om?
Citera
2024-02-13, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Två personer i skyliften. Den andre personen skymtar bakom skyliftens manöverpanel.
Det svarta röret som är upphängt i spännband är fetare än ett stuprör, men det är väl kanske grövre avloppsgrejer på såna här anordningar, om det är något slags översvämningsrör eller så?
Alternativt är det isoleringsrör för elkablage.

Här har vi nog ground zero iaf, vad dom här arbetarna än håller på med.
Ser ut som dom monterar det svarta röret på den stora pelarens utstickande balkar.
På yt-videon brinner det dock större 7-8m högre upp i rutschkanan, vilket ser märkligt ut med tanke på var dom stod och jobbade?
Där dom stod brinner det bara en liten skvätt, droppande brinnande plast men precis där finns också något cylinderformat svart som står på svarta röret - Är det en ventil eller va fan är det?
En ventil som skall monteras mot rutschkanan?
Skumt faktiskt.

Förmodligen brinner det väl nästan i större delen av kanan vid det tillfället, är väl bara att det är första partiet som är lite svagare och där det smält igenom.

Hela ryker av värme och ser ut och ha sjunkit ihop något.

Killen med selen på sig ser ut och vara något stressad, killen till vänster om liften med händerna längst ner i fickorna ser ut och kunna vara platschef.
Citera
2024-02-13, 21:36
Medlem
Rapport visade på brister i bygget av Oceana i april

En arbetsplatskontroll som gjordes vid bygget av äventyrsbadet Oceana i april förra året visade på stora brister, skriver TV4 som tagit del av rapporten.

Huvudentreprenören NCC hade 58 underleverantörer, varav tre utländska som enligt lag ska registreras hos Arbetsmiljöverket. De utländska företagen hade inte gjort det.

Andra brister som upptäcktes vid kontrollen var att 22 av 185 personer saknade legitimation och att fyra personer inte visade upp något arbetstillstånd.

– Det var olika saker som framkom där, det är saker som vi har jobbat med och vidtagit åtgärder, säger Niklas Sparw, ansvarig för byggverksamheten på NCC, till TV4 Nyheterna.

Det är fortfarande oklart vad som orsakade branden i Oceana i måndags.

https://omni.se/rapport-visade-pa-brister-i-bygget-av-oceana-i-april/a/zEaRdr
Citera
2024-02-13, 21:41
Medlem
S.Jorgens avatar
Vet inte om det var på P1,idag tisdag, jag hörde nått om att flera byggarbetare inte kunde legitimera sig samt flera inte hade registrerat närvaro.
Vad består dessa NCC arbetare av? Ännu ett byggföretag som använder sig av ”billig arbetskraft ”?

Lisebergs VD verkade dock osäker om vattenparken överhuvudtaget kommer att byggas nu.
Oklart varför, ersättning från NCC och deras försäkringsbolag borde väl ramla in?
Förstår att tidsramen är rubbad för 2024 med månadslånga utredningar samt rivning innan nått bygge kan återupptas.

EDIT:
Sen på bollen, såg nu att användare ovan redan redogjort för det mesta jag skrev. Sorry.
Senast redigerad av S.Jorgen 2024-02-13 kl. 21:44.
Citera
2024-02-13, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citra
Jag hoppas man får länka TikTok.

https://vm.tiktok.com/ZGeSdq2h2/

I den här videon ser man ”början” på branden.
Jag har inte utbildning eller erfarenhet så ursäkta om det låter dumt. Men här är branden inte stor, men ingen gör något?
Jag har sett flera video från början där man liksom bara går runt lugnt. Att det brinner på vänster sida från ett rör är också märkligt?

Har man alltså inte brandsäkerhet på en arbetsplats och rutiner om en brand uppstår?
Kunde detta inte släckas med hjälp av medarbetare och alla runt om?

Jag tycker det är rätt tydligt att det brinner ut det svarta röret i öppningen i biten som går upp där (eller vad det är). Det värmer ju plasten och rutschkanan ovanför samt luften i den. Men sedan brinner det en bit bort i röret, mysko ja. Bra att det finns så många filmer när de ska utreda detta. Måste ju gå att spåra förloppet. Och med tanke på alla arbetare som står där under måste de ju veta vad som orsakat det.

Jag tror inte man fattade vad det skulle leda till i början. Man trodde nog bara att det skulle brinna lite i en del av rutschkanan tills brandkåren kom och släckte. De verkar ovanligt obrydda.
Citera
2024-02-13, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asb3rger1337
wait what, han kom ju med normal fakta.

Jag frågade bara, nyfiken. Hen verkar insatt på något sätt. Jag har läst alla inläggen och sammantaget får jag den bilden.
Citera
2024-02-13, 21:59
Medlem
Brinner igen enl aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1215209
Citera
2024-02-13, 21:59
Medlem
Mycket svart rök som syns från Oceana nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här