Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-02-13, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Det skulle främst bli kallare i norra Europa, medan andra delar av världen skulle bli varmare. Enligt uttalande från forskare (i t ex P3 Dystopia) skulle temperaturen förändras mest under vintern, medan sommaren fortfarande skulle kunna vara ganska varm.
Jag tror inte P3 Dystopia är den bästa källan... till något.
Citera
2024-02-13, 20:41
Medlem
Rapport ikväll ... studien ifrågasätts ... det är enbart en modell och den tar inte uppvärmningseffekten av CO2 i beaktning. Bland annat ...

bottennapp ... så bra var den studien ...
Citera
2024-02-13, 21:54
Medlem
Stadsarkitektens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
Rapport ikväll ... studien ifrågasätts ... det är enbart en modell och den tar inte uppvärmningseffekten av CO2 i beaktning. Bland annat ...

bottennapp ... så bra var den studien ...

Inslaget börjar 15:42 i dagens Rapport:
https://www.svtplay.se/video/eXvbEMx/rapport/ikvall-19-30?position=940&id=eXvbEMx
Citera
2024-02-14, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Påstår man att Golfströmmen kan "stanna" så är man inte vetenskaplig. Då är man en nyttig idiot.

Självklart. Men den verkar kunna sakta in rejält. Och när den gjorde det för ca 8 200 år sedan blev det mycket, mycket kallare i Norden. Det som satte igång nedbromsningen var att en mycket stor sötvattensjön i Kanada, Agassiz tappade det mesta av sitt vatten i Nordatlanten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Agassiz

Nedbromsningen = Avkylningen varade i ca 150 år.

-------------------------------------------------------------------

Går det att diskutera klimat och klimatförändringar UTAN att blanda in ev uppvärmning/MP/AlGore o s v?

Säg att ingen kommit på / fått för sig att koldioxidutsläpp innebar temperaturhöjning på planeten.

Plötsligt märker man att glaciärer minskar och ibland försvinner, en massa is på Grönland blir plötsligt vatten.

Detta har ju skett och dokumenterats - och så vitt jag vet så har inga arga motståndare till CO2 uppvärmningen ifrågasatt det ..
- OCH så kommer man fram till att den troligaste förklaringen är att det är naturen själv som agerar och att människans aktiviteter inte har någon påverkan.

Men kvarstår inte faktum, att ett stort kallt sötvatteninflöde, liknande det som kom från Agassizsjön, igen skulle kunna bromsa Golfströmmen?

Skulle idag ett sådant sötvatteninflöde kunna ske genom kraftig avsmältning av inlandsis på Grönland?

I s f borde inte länderna i Norden ha någon långsiktig framförhållning för ett sådant scenario? (och då tänker jag inte på elcycklar eller vindsnurror)
Citera
2024-02-14, 04:01
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Har säkert redan nämnts av någon men i teorin så byter golfströmmen riktning. Senast det hände var när inlandsisarna i Kanada smälte och kylde ned atlanten. Om jag förstått det rätt så varade det under två tre år innan den gick tillbaka till nuvarande riktning.

Ja, men det dröjde längre.

För att förtydliga, omslagen varade längre, yngre Dryas och Finse varade inte bara några få år.
Senast redigerad av goseigen 2024-02-14 kl. 04:14.
Citera
2024-02-14, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinurligaBengt
En ny rapport visar att det system av oceanströmmar där golfströmmen ingår löper mycket större risk att kollapsa mycket snart än man tidigare trott.

Norra Europa och Sverige är de stora förlorarna, eftersom vi har Golfströmmen att tacka för att klimatet inte är som i Sibirien. Med avstannad golfström kan medeltemperaturen sjunka med upp till 30 grader. Det är en helt apokalyptisk sänkning som vida överträffar alla andra temperaturförändringar överallt i hela världen.

https://edition.cnn.com/2024/02/09/climate/atlantic-circulation-collapse-weather-climate/index.html

Såg att det fanns en väldigt gammal tråd om golfströmmen men skapar en ny eftersom läget nu är ett helt annat. Nu är det allvar, menar forskarna.

Hur ser ni på att Sverige och norra Europa väntas bli de överlägset största förlorarna på klimatförändringarna i hela världen? Tänker ni bo kvar i Sverige när man får vara glad för någon enstaka plusgrad på sommaren?
Alltså om man ska föreställa sig en klimatkris är det ju inte långt ifrån något som redan har hänt. Jag menar vi har ju haft vulkanutbrott och vi tror att det kan ha vart en enorm astreoid som utplånat dinosaurier, så vad är det inte som säger att vi kan återhämta oss? Om Golfströmmen kollapsar vilket jag tror så kan det påverka politik i den riktning för återhämtning så gott det går.
Jag tycker det är dags att uppmärksamma dessa problem för en äventuell vändning rent politiskt när det står inför en klimatkris. Vi sitter alla i samma båt.
Citera
2024-02-14, 08:19
Medlem
Rumpkorvens avatar
Det som gör mig skeptisk till detta är att det står KAN sänkas med 30 grader. Och i Aftonbladet står det inte 2025. De nämner inte ens det. De säger inom 100 år. De hänvisar till samma studie.
Citera
2024-02-14, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Det som gör mig skeptisk till detta är att det står KAN öka med 30 grader.
Det finns stora osäkerheter i exakt när och hur stor effekten blir. Vi leker med tändstickor och bara för att vi inte vet om det blir en lokal brand som förstör ett hus eller om hela kvarteret brinner ned betyder inte det att det är en bra idé.
Citera
2024-02-14, 08:24
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det finns stora osäkerheter i exakt när och hur stor effekten blir. Vi leker med tändstickor och bara för att vi inte vet om det blir en lokal brand som förstör ett hus eller om hela kvarteret brinner ned betyder inte det att det är en bra idé.
Nej men nu menade jag att själva studien blir värdelös i och med ordet kan.
Citera
2024-02-14, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Nej men nu menade jag att själva studien blir värdelös i och med ordet kan.
Vill du ha mer exakt beskrivning av osäkerheterna och vad man anser sig kunna säga får du nog läsa mer än en mening.
Citera
2024-02-14, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Och med alla svar som kommer från någon sorts oljans Grima Ormtunga.

Mängder av sådana skriver trams utan att ha tittat på den ursprungliga artikeln. Det är sannerligen att vara NPC. Det skrämmande är att dessa anser sig vara roliga och intelligenta.

Du blev väldigt ledsen över en hypotetisk sammanställning över alla profetior som inte uppfylls. Hur kommer det sig?

Här har du vad Anna Wohlin, som är professor i oceanografi, anser om situationen. Jag antar att du säkerligen lägger offantligt mycket tid på att utforska alla olika delar av forksningsvärlden. Så du har säkert redan läst den i detalj.

Men för alla NPC's därute så kan den kanske vara användbar

https://www.tidningenvastsverige.se/artikel/anna-wahlin-tror-inte-att-golfstrommen-kommer-stanna/
Citera
2024-02-14, 12:02
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefanito
Du blev väldigt ledsen över en hypotetisk sammanställning över alla profetior som inte uppfylls. Hur kommer det sig?

Här har du vad Anna Wohlin, som är professor i oceanografi, anser om situationen. Jag antar att du säkerligen lägger offantligt mycket tid på att utforska alla olika delar av forksningsvärlden. Så du har säkert redan läst den i detalj.

Men för alla NPC's därute så kan den kanske vara användbar

https://www.tidningenvastsverige.se/artikel/anna-wahlin-tror-inte-att-golfstrommen-kommer-stanna/
Vem som helst kan hitta på ett larm som får spridning. Det innebär inte att ett sådant larm haft vetenskaplig förankring.

Detta larm har vetenskaplig förankring. Även om det kommer att hinna flyta mer vatten även under den bron framöver.

Det är väl också i NPCernas natur att inte skilja på ett forskningsläge och uttalanden från exempelvis Al Gore. För att sedan gnälla över hur politiskt allting är. När inget intresse visar alls för vetenskapen.
Senast redigerad av MrArtur 2024-02-14 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in