2024-02-13, 11:36
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
det är dags för sverige att börja planera för egna kärnvapen,,!

Ja, tyvärr.
Våra vatniks har tvingat oss dit.
Citera
2024-02-13, 11:39
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag tror det är en del av en Rysk påverkanskampanj, dels piska upp stämningen på hemmaplan, aldrig fel sett från deras sida. Men även att styra bort fokus från stödet i Ukraina som den nu ska röstas om i Senaten. Det finns många frågor om varför Trump agerar som han gör genom att tvinga MAGA-republikanerna att göra som dom gör i denna fråga.

Jag ror att det här åtalet hjälper till att förvilla och försöka rikta fokus åt ett annat håll. Klassisk rysk propaganda som jag ser det.

Trump som försnillat sin fars pengar flera gånger om.
Vem har gett honom pengar att fortsätta med?
Follow the money! Har någon gjort denna uppföljning/analys?
Citera
2024-02-13, 11:39
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
det är dags för sverige att börja planera för egna kärnvapen,,!

Det gjorde vi på 50/60-talet. Det var b.la därför Viggen utvecklades. som kärnvapenbärare.
Citera
2024-02-13, 11:41
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
du kastar pärlor för svin,
så där långa resonemang tror jag krigsrunkarna inte läser, dom har ett för många krigsfilmer och tror världen är svar och vit, gott mot ont.
Men världen är en gråzon och pengar vinner jämt

Nu är det ju inte vi Ukrainavänner som är krigshetsare utan ni som stöder det ryska angreppskriget. Utan det inget krig men är man fascist och stöder den fascistiska ryska staten som du gör så är ju ditt resonemang rätt, den starkes rätt som ska få mörda, föröda och förstöra. Vi andra med moral och mer utvecklad civilisation stöder inte era fascistiska idéer.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2024-02-13 kl. 12:24.
Citera
2024-02-13, 11:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vad är den då? Den flyger fritt och styrs av GPS. Varför är den inte en drönare?
GLSDB är inte en drönare som kan flyga fritt och återvända. Det är en slags glidbomb som kan avfyras från MLRS eller HIMARS-platformar:
https://dsm.forecastinternational.com/2024/02/01/deliveries-of-ground-launched-small-diameter-bombs-to-ukraine-reportedly-imminent/

*) Ground-Launched Small Diameter Bombs
Citera
2024-02-13, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Att jämföra geopolitiska konflikter som gradvis eskalerat i 10 år, med uppfostran av 5-åringar leder fel och fördummar hela diskussionen.

Ditt tankesätt ang. Ekonomin är tyvärr hål-ihuvet hela vägen. Ryssarna kan minska BNP med 50% och ändå dubbla förvarsindustrin. Fattar du inte det? Det enda vårt ekonomisk krig gör är att öka gemene mans hat mot väst, och acceptansen för krig bland befolknkngen.. Någon avsättning av Putin eller minskad upprustning blir det inte. Resultat blir exakt det omvända mot vad man tror sig uppnå med idioti-sanktioner mot kultur, företag, kvinn8r, barn,idrott och civilsamhället I stort.

Jo, de kan öka sin försvarsindustri. De kan ju skippa att ha sjukvård, skolor och sådant. Det gillar nog befolkningen.

Ryssland ska ut ur Ukraina.
Citera
2024-02-13, 11:48
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Follow the money! Har någon gjort denna uppföljning/analys?

Har hittat ett konto på Twitter som gör just det. Follow the money men även analyserar vem som känner vem och vart har dom rest, när var dom tillsammans och så vidare. Det är dock ett fynd/problembarn som jag skulle vilja tänka lite mer på innan jag delar med mig utav.

Men han och hans organisation som han startade för några år sedan kan nog visa på en del intressanta kopplingar mellan Trump och Ryssland.
Citera
2024-02-13, 11:53
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Visst att det kanske knullas för fullt nu i hela Ukraina, för att skaap nya barn som erästtning.
Men det var väl minst 15 år för goda barnsoldater att växa till sig?
Lite mera vuxen djungelkrigare bör väl vara 18 år.

Jag tror inte Ukraina klarar sig i 15-18 år.
Det är slut. Över.
Precis som du skrev.

Men ryssen kommer inte att kunna hålla på i 15-18 månader till heller!
Citera
2024-02-13, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Verkar var bingo för Ukraina, Dom förser halva Moskva med bränsle flygbränsle och diesel:

https://x.com/ruinwanderer/status/1757208561447207259?s=20

Jag hoppas det är en allvarlig smäll. Det är väldigt svårt att hänga med.
Citera
2024-02-13, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Antar att det är det här
https://t.me/pilotblog/9873

Ja men det finns flera källor. Men det talas inte om drönarattack.

Vem är det som styr vad?
Citera
2024-02-13, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jo, det tycks vara Syrskys grej att hålla mindre städer så länge som möjligt, oaktat förluster, vilket jag tror passar Zelenskys vision om att bjuda hårt motstånd för varje kvadratmeter ukrainsk mark. Inga s.k. taktiska reträtter där, inte. Och ryssarna är alltjämt insnöade på sina inringningar och "grytor". Det blir en hård kamp om varenda ruinstad i östra Ukraina.

Zaluzny sägs ha varit för mer rörlig krigföring med taktiska reträtter. Men att tillämpa NATO-doktrin verkar inte funka i Ukraina.

Zelenskyi och Syrskyi har nog en bättre personkemi ihop. Det är ju krig och den gnälliga boxaren som är borgmästare i Kyiv borde släpas till skyttegravarna.
Citera
2024-02-13, 12:03
Medlem
Jag tror man måste ta Trumps gamla och nya uttalanden med en nypa salt. Han är ilsken mest på att USA betalat mer för NATO och att rika länder i Europa kommit undan billigare.

Och klartecken för att invadera Ukraina var det aldrig tal om för Ukraina har aldrig varit i NATO som alla vet.

Jag är besviken på Frankrike. Det är en massa snack men man ser inte vad dom skickar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in