2024-02-13, 11:07
Medlem
raskenss avatar
Ryska förlusterna stiger återigen över 1000sträcket:

Enligt Ukrainas generalstab blev de ryska förlusterna igår massiva 1 090 personal, åtta stirdsvagnar, 27 pansarskytte- och motorskyttefordon, nitton haubitsar, ett tungt luftvärnssystem, 24 transportfordon och fyra enheter särskild utrustning.

https://cornucopia.se/2024/02/uppdateras-raffinaderi-i-brand-i-moskva-forsag-huvudstaden-med-ca-40-av-branslet-massiva-ryska-forlu ster-i-striderna/
Citera
2024-02-13, 11:07
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är ganska oklart vad som händer.

Ukraina ser en rysk uppladdning öster om Bachmut, förstärkningar förs till området men om Ukraina vill försvara Chasiv Yar så gör dom säkert det.

Den nye ÖB Syrskyi sägs vara hårdare än tidigare ÖB Zalushny men också bra på logistik.

Ja vi får se.
Jo, det tycks vara Syrskys grej att hålla mindre städer så länge som möjligt, oaktat förluster, vilket jag tror passar Zelenskys vision om att bjuda hårt motstånd för varje kvadratmeter ukrainsk mark. Inga s.k. taktiska reträtter där, inte. Och ryssarna är alltjämt insnöade på sina inringningar och "grytor". Det blir en hård kamp om varenda ruinstad i östra Ukraina.
Citera
2024-02-13, 11:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Nu är det ett Xkonto som säger sig citera Olaf Shultz.
Vad vet vi om originalet, Olaf själv?
Har du Olaf på X och kan kolla?

Nope, det var därför jag lade in min Brasklapp om det verkligen stämmer att Scholtz har uttalat sig på det sätt som det står i tweeten.
Citera
2024-02-13, 11:15
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
I Tyskland så funderas det om europa skall skaffa sig egna kärnvapen :

SPD:s toppkandidat i EU-valet, Katarina Barley, tvivlar på att Europa skyddas av USA:s kärnvapenparaply. – Med tanke på Donald Trumps senaste uttalanden kan man inte längre lita på detta, säger Barley till Tagesspiegel.

https://www.welt.de/politik/deutschland/article250057404/EU-Atombombe-kann-ein-Thema-werden-sagt-Katarina-Barley.html

Jag tror du fr läsa detta som retorik.
Efter Trumps svada på ett valmöte, så vill nog länder i Nato du börja att markera mot dessa korkade uttalande. Jag ser tyvärr annars att icke spridningsavtalet är i fara.
Men, visst. Höj tonläget mot Washington och börja skramla med funderingarna....

Alla har glömt kalla kriget och hotet från kärnvapen.
Nu sitter folk och säger att man ska akta sig för att anfalla Ryssland, som har kärnvapen.
Ryssland sitter och utöver makt med hotet om kärnvapen mellan raderna.

Ukraina gav upp sina kärnvapen. De borde ha behållit de.
Ingen av parterna som skrev på avtalet, håller sig till avtalet.

Sedan har vi ondskans makter, som sitter med kärnvapen.
Är det dags att bygga skyddsrum och proviantera burkmat för 5 års förbrukning?
Citera
2024-02-13, 11:21
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nope, det var därför jag lade in min Brasklapp om det verkligen stämmer att Scholtz har uttalat sig på det sätt som det står i tweeten.

Jag har läst senaste X av Shultz. Tror jag i v f.
Hittar inget där från honom.
Det betyder inte att han sagt det i något sammanhang.
Citera
2024-02-13, 11:21
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ja, det är bara för Ukraina att ge upp nu!
Ukrainas framtid är borta. Utrotningshotat land med med dessa 500 000 döda barn.

Nu tror jag att du är överdrivet pessimistisk.
Ukrainas framtid är inte hotad, det finns betydligt fler att skicka fram, det pågår en rekrytering över hela Ukraina just nu för att få fram nya soldater till fronten.
Citera
2024-02-13, 11:22
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Nu är det ett Xkonto som säger sig citera Olaf Shultz.
Vad vet vi om originalet, Olaf själv?
Har du Olaf på X och kan kolla?

Källan till det verkar vara en Op-ed i WSJ av Shultz från den 7 feb.

https://www.wsj.com/articles/a-russian-victory-in-ukraine-would-imperil-us-all-abee35e6?mod=hp_opin_pos_4#cxrecs_s
Citat:
A Russian Victory in Ukraine Would Imperil Us All

The West must sustain support for Kyiv, keep NATO solid, and spurn Putin’s effort to divide us.

Den länken går till en låst op-ed, men här är ett lite längre sammandrag. Med citatet tolkat av en reporter.

https://euromaidanpress.com/2024/02/08/scholz-west-must-sustain-support-for-ukraine-keep-unity-boost-natos-credible-deterrence/
Citat:
The West schold convince its citizens that a Russian win “would make the world a far more dangerous place,” Scholz says.

“We don’t see ourselves at war with Russia and don’t seek confrontation with Russia,” Sccholz believes.

Med det sagt så skulle jag varna lite för Maks_nafofella på twitter. Hjärtat verkar ligga på rätt ställe men han twittrar lite väl snabbt ibland, kanske inte det bästa kontot att följa.
Citera
2024-02-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
https://www.dw.com/en/russia-declares-estonian-pm-kaja-kallas-a-wanted-person/a-68242863

Ryssarna fattar uppenbarligen inte att självständiga stater faktiskt får agera inom sitt eget lands gränser. Vilka monument som ska finnas i ett land är helt klart en fråga för landet där monumentet befinner sig.

Fast egentligen kan jag tycka att esterna borde ha agerat lite smartare. De borde ha monterat ner monumenten försiktigt, bit för bit, och sedan skickat bitarna till Ryssland så hade ryssarna kunnat återuppföra monumenten på lämplig plats på sitt eget territorium.
Citera
2024-02-13, 11:26
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Putin höjer insatserna för Nato och baltstaterna, Ryssland har skickat ut en efterlysning för Estlands president och några medlemmar i den lagstiftande församlingen i Litauen.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ryssland-efterlyser-estlands-ledare/

Vad är problemet?
De träffas i Holland och gör upp om detta.
Alla efterlysta på samma plats?

Någon som tror att detta är moteld i frågan om efterlysningar?
Citera
2024-02-13, 11:32
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55
Vad är problemet?
De träffas i Holland och gör upp om detta.
Alla efterlysta på samma plats?

Haha, en mycket bra idé att alla träffas i Nederländerna för att kvitta sina efterlysningar mot varandra

Jag tror att det är ett litet test från Moskva om hur sammanhållningen i Nato är i praktiken, baltländerna ligger ju sämst till om man ser på deras geografiska läge, Finland har ju också lång landsgräns gentemot Ryssland men har inte de historiska tvångsband till gamla Sovjet som baltländerna har.

Vi får se, Putin höjer temperaturen lite, vad kommer att bli svaret?
Citera
2024-02-13, 11:34
Avstängd
Citat:
Jag tror du fr läsa detta som retorik.
Efter Trumps svada på ett valmöte, så vill nog länder i Nato du börja att markera mot dessa korkade uttalande. Jag ser tyvärr annars att icke spridningsavtalet är i fara.
Men, visst. Höj tonläget mot Washington och börja skramla med funderingarna....

Alla har glömt kalla kriget och hotet från kärnvapen.
Nu sitter folk och säger att man ska akta sig för att anfalla Ryssland, som har kärnvapen.
Ryssland sitter och utöver makt med hotet om kärnvapen mellan raderna.

Ukraina gav upp sina kärnvapen. De borde ha behållit de.
Ingen av parterna som skrev på avtalet, håller sig till avtalet.

Sedan har vi ondskans makter, som sitter med kärnvapen.
Är det dags att bygga skyddsrum och proviantera burkmat för 5 års förbrukning?
det är dags för sverige att börja planera för egna kärnvapen,,!
Citera
2024-02-13, 11:34
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Area55

Jag tror det är en del av en Rysk påverkanskampanj, dels piska upp stämningen på hemmaplan, aldrig fel sett från deras sida. Men även att styra bort fokus från stödet i Ukraina som den nu ska röstas om i Senaten. Det finns många frågor om varför Trump agerar som han gör genom att tvinga MAGA-republikanerna att göra som dom gör i denna fråga.

Jag ror att det här åtalet hjälper till att förvilla och försöka rikta fokus åt ett annat håll. Klassisk rysk propaganda som jag ser det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in