2024-02-13, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tja, nu är ju GLSDB inte en drönare.

Vad är den då? Den flyger fritt och styrs av GPS. Varför är den inte en drönare?
Citera
2024-02-13, 10:10
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Och du tror inte att ryssarna har utvecklat störtekniken en aning under två år av drönarkrig? Jag skulle säga att väst ligger decennier efter vid det här laget. Ryssland kan inte bara störa ut, utan även ta kontrollen över ukrainska drönare.
Vad jag vet har Ukrainarna skickat ryska drönare tillbaka till avsändaren.
Citera
2024-02-13, 10:10
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Jag tror inte att det ger något att försöka diskutera med den du citerar. Däremot är det ett intressant exempel på många sidor av desinformation.

Vi har snack om ”fredsförhandlingar” och ”kompromisser” som alla leder till att ryzzland får ta över de ockuperade områdena. Ukraina får naturligtvis inte mycket utan får skylla sig själva. De får ”fred”. Tills ryzzland bestämmer sig för att anfalla igen.

Sedan har vi lite kärnvapenskrammel. Det var ett tag sedan vi hade en vatnik i tråden som skramlade med kärnvapen men det är tydligen på tapeten igen. Måste ha kommit ett nytt manus från Kreml.

Slutligen har vi en massa snack om budgettekniska detaljer i syfte att få diskussionen att spåra ur och handla om något annat än vad var tänkt.

Så vi har en härlig kombination av ”kompromisser och förhandlingar”, direkta och indirekta hot samt whataboutism. Allt i ett och samma troll. Vi får väl se hur länge det varar med det är sannerligen intressant att studera vad det skriver.

De får skramla med kärnvapen hur mycket de vill, dessa ryssapologeter.

Vad de inte fattar, är att då(hot om kärnvapen tillerkänns makt) skulle vägen öppnas till ett helvete av bekymmer. Vi kan nämna några som skulle tycka det var bra. Ryssland, Iran och Nord-Korea.
Det är naiva tonårstankar, våta pojkdrömmar som återspeglas i dessa IQ-befriade tankar.
Så korkat att ingen borde svara på dessa inlägg, alls.
Citera
2024-02-13, 10:12
Medlem
Reimers avatar
Fortfarande tveksam om Tysklands vilja och intentioner i denna konflikt, stämmer detta uttalande så vete fan hur de egentligen ställer sig.

Citat:
🇩🇪🇺🇦👀 "We don’t see ourselves at war with Russia and don’t seek confrontation with Russia. We will resist any attempt to drag NATO into Russia’s war of aggression against Ukraine", - Olaf Scholz

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1757141547139637482
Citera
2024-02-13, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
För att få till en vettig folkomröstning måste man nog göra som i typ Saar. Ställa det under FN mandat, vänta så att befolkningen hinner återställas. Skicka ut både rysk och ukrainsk trupp och sätta in neutral, sen rösta. Eller så kunde kan man gjort som i Skottland, på parlamentarisk väg driva fram en folkomröstning.

Precis. Förutom att det bara är de som bodde i områdena i början av 2014 (minus de döda) som kan rösta så är problemet att skapa rättvisa förutsättningar. Någon form av FN-kontroll är absolut nödvändig och sedan krävs tid före omröstningen så att känslorna hinner lugna ner sig på båda sidor. Omröstning om 10 år, kanske?

I praktiken skulle jag säga att en legitim och rättvis omröstning knappast är realistiskt att genomföra som ett led i en fred. Förutsättningar nu finns inte, och att vänta in förutsättningarna är oförenligt med ett fredsavtal som ska dels i träda i kraft, dels visa sig fungera.
Citera
2024-02-13, 10:15
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Även alla ”neutrala” medier och politiker anses ju stötta Ryssland. Ukraina har blivit en totalitär stat, långt mycket värre än Ryssland. Men bra att du svalt deras propaganda som våra medier förmedlat vidare utan någon som helst kritisk granskning.

Tvärtomspråket från dig idag ser jag. Men om vi ska tala om medier så noterar jag att dom nordiska länder rankas i toppen vad gäller pressfrihet, Ukraina går in på mitten med 79 poäng och långt neråt listan vad gäller pressfrihet så har vi Ryssland på plats 164. Jag antar att det är alla mördade reportrar som ställer till det för dom.

https://rsf.org/en/index

Satt och funderade på att hitta en lista över totalitära länder, men vad fan du är ett Rysstroll så jag ids inte.
Citera
2024-02-13, 10:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Vad är den då? Den flyger fritt och styrs av GPS. Varför är den inte en drönare?

Den räknas väl som raketartilleri?
Citera
2024-02-13, 10:19
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag har länge propagerat för ett erbjudande som innebär att Sverige, Finland, och Ukraina skriver under på att ställa sig utanför NATO i utbyte mot att Ryssland återbördar samtliga delar man har ockuperat från Ukraina. Det vill säga inklusive Krim. Personligen hade detta varit en godtagbar fred i mina ögon. Sverige och Finland behöver inte NATO medlemskap, och människoliven som hade räddats genom att Ukraina får tillbaka sin suveräna integritet utan att behöva nöta ner Rysslands sovjetlager ytterligare och ta sig igenom Surovikin linjen är ovärderligt.
Måste bara kommentera ditt förslag helt kort: En suverän lösning med Sverige och Finland som tredje part (perfekta länder för detta). Saken kompliceras av att Finland redan förlänats medlemskap och att ryssarna knappast släpper ifrån sig Krim på några som helst villkor, men i teorin är det ett av de bättre fredsförslag jag sett. Ukraina har ju även bevisat att de klarar detta utan nåt Nato-medlemskap. Då kan man lika gärna skita i det, tycker jag, om det är bokstavsförkortningen "Nato" i sig som är det röda skynket för ryssen.

Samtidigt är jag motståndare till en fred mellan Ukraina och Ryssland så länge risken är överhängande för nya våldsamheter på sikt, och det är den ju.
Citera
2024-02-13, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Snart två år in på invasionen är det svårt att avgöra om Ryssland är en bisarr cirkus eller ett mentalsjukhus.

Efter krigsförbrytaren Putins förvirrade "historieföreläsning" förra veckan framstår det som att den mentala hälsan i Ryssland verkligen håller på att bryta ihop. Guvenören i Kaliningrad, Anton Alikhanov, inspirerad av "historieföreläsningen" ifrån förra veckan, vill inte vara mindre galen än tsaren i Kreml och skyller kriget på Immanuel Kant, en filosof som var aktiv för 300 år sedan!

Governor of Russia’s Kaliningrad says German philosopher Immanuel Kant ‘directly tied’ to war in Ukraine
Anton Alikhanov, the governor of the Russian exclave Kaliningrad, said Monday that the 18th-century German philosopher Immanuel Kant, who spent his entire life in the region, has a “direct connection” to the war in Ukraine, according to the local outlet RuGrad.

Speaking at a conference in the town of Svetlogorsk, Alikhanov said it’s impossible to discuss “profound ideas” in Kaliningrad without mentioning Kant. “I want to show that Immanual Kant, who was born here nearly 300 years ago, has an almost direct relationship to the global chaos […] that we are facing now. Moreover, he has a direct connection to the military conflict in Ukraine,” the governor said.

According to Alikhanov, it was German philosophy, whose “godlessness and lack of higher values” began with Kant, that created the “sociocultural situation” that led, among other things, to the First World War.

Today, in 2024, we’re bold enough to assert that not only did the First World War begin with the work of Kant, but so did the current conflict in Ukraine. Here in Kaliningrad, we dare to propose — although we’re actually almost certain of it — that it was precisely in Kant’s Critique of Pure Reason and his Groundwork of the Metaphysic of Morals […] that the ethical, value-based foundations of the current conflict were established.

The governor went on to call Kant one of the “spiritual creators of the modern West,” saying that the “Western bloc, which was shaped by the U.S. in its own image,” is an “empire of lies.” Kant, he said, is referred to as the “father of almost everything” in the West, including freedom, the idea of the rule of law, liberalism, rationalism, and “even the idea of the European Union.”

https://meduza.io/en/news/2024/02/12/governor-of-russia-s-kaliningrad-says-german-philosopher-immanuel-kant-directly-tied-to-war-in-ukrai ne

Jisses. Ryssarnas stolligheter saknar totalt botten....

Men Kant, ja, Königsbergs store son. Att nämna hans namn visar på områdets förfall sedan ryssarna stal det 1945. En gång i tiden ett av Europas centrum för upplysning och vetenskap, idag en intellektuell ruinstad befolkad av stollar.

Rent sakligt så är min uppfattning dessutom den rakt motsatta mot guvernörens. Kants tankar om förnuft är vägen mot en framtid utan våld och konflikter, medan traditioner, religion och "historisk rätt" är receptet på katastrof.
Citera
2024-02-13, 10:35
Medlem
Reimers avatar
Putin höjer insatserna för Nato och baltstaterna, Ryssland har skickat ut en efterlysning för Estlands president och några medlemmar i den lagstiftande församlingen i Litauen.

Citat:
Ryssland utfärdar en efterlysning av Estlands premiärminister Kaja Kallas, rapporterar nyhetsbyrån AFP och estniska medier. Efterlysningen sker på grund av någon typ av brottsutredning gentemot Kallas, skriver estniska medier, men det är oklart vad det gäller.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ryssland-efterlyser-estlands-ledare/
Citera
2024-02-13, 10:37
Medlem
BombaMoskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Putin höjer insatserna för Nato och baltstaterna, Ryssland har skickat ut en efterlysning för Estlands president och några medlemmar i den lagstiftande församlingen i Litauen.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ryssland-efterlyser-estlands-ledare/
Ungefär lika seriöst som att bli efterlyst av nordkorea.
Citera
2024-02-13, 10:38
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

https://www.dw.com/en/russia-declares-estonian-pm-kaja-kallas-a-wanted-person/a-68242863
Citat:
A Russian security source, speaking on the condition of anonymity, told Russia's state-run TASS news agency that the three Baltic lawmakers were being prosecuted for "destroying monuments to Soviet soldiers" in World War II.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in