2024-02-13, 08:28
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Troligtvis infört från ett annat land.

Så antingen har familjen själva använt medlet för att bli av med ohyra (kackerlackor, vägglöss eller silverfiskar).

Eller så har någon haft som plan att bli av med familjen.

1. Släkt/vänner. 2. Grannar. 3. Eller något skit från deras hemland (politiskt, klanrelaterat eller bara heder).

Gissar på att det är pappan som ligger bakom. Det används säkert på daglig basis i deras kåkstäder men i en tät Svensk lägenhet så gick det annorlunda
Citera
2024-02-13, 08:48
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccxx
Oj, nu kommer Anticimex eller Faxeholmen dit för vållande till annans död.

Bara för att de är utländska så betyder inte det att de e dumma i huvudet.
Mannen och kvinnan levde som svenskar, min syster arbetade med honom på äldreboendet och var väldigt duktig på jobbet, en väldigt bra och snäll man.

Ingen behöver vara dum i huvudet för att man gör som man brukar o blivit lärd. O det har ju gått bra förr.

Man ploppar ned en tablett i ett fat vatten o eventuella skadedjur är borta dagen därpå. O som någon påpekade så är svenska hus väldigt välisolerade o avancerat ventilerade. Något som är lätt att förbise.
Citera
2024-02-13, 08:56
Medlem
Var de inte nyinflyttade? Kan det ha varit tidigare hyresgäst som "rensat" lägenheten på ohyra inför avflyttning?
Citera
2024-02-13, 09:05
Medlem
Jag tror att förklaringen till vad som hänt är rätt enkel. Någon gång för en rätt lång tid sedan tog familjen med sig ”wheat caps” från t.ex. Eritrea för att kunna behandla t.ex. ris som angripits av insekter. De blir liggande i någon låda, bortglömda. Så flyttar man och när de packar upp sina grejor kommer de fram och de inser att de aldrig kommer att behövas. Istället slänger man dem i toan och går och lägger sig. Kanske spolar man men gasen tränger in via ett avlopp som gått torrt, eller så spolar man inte. Det sannolikaste är nog en ren olyckshändelse.
Citera
2024-02-13, 09:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Tycker ett väldigt relevant tillägg är att detta bekämpningsmedel inte finns tillgängligt i handeln för privatpersoner och att källor till AB säger att utredarnas huvudteori är att medlet är införskaffat på en annan kontinent, se https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlRoP9/forgiftningen-i-soderhamn-det-lag-bakom-fyraaringens-dod
Att det inte finns att köpa för privatpersoner i Sverige är ju skilt ifrån att det inte går att få tag på.
Jag tycker det är naivt om man i utredningen utgår ifrån att det måste komma från utlandet om det inte finns mer som tyder på det.
Citera
2024-02-13, 09:22
Medlem
Om man flyttar in i en lägenhet då går man väl genom den först. Hittar man något olämpligt så kontaktar man väl hyresvärden. De som kan svara på detta är ju de som bodde i lägenheten, huruvida preparatet fanns eller inte fanns där tidigare.
Citera
2024-02-13, 09:30
Medlem
Fosfin är ju det Walter White använder i första avsnittet av Breaking Bad.
Citera
2024-02-13, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grottomtetotte
Om man flyttar in i en lägenhet då går man väl genom den först. Hittar man något olämpligt så kontaktar man väl hyresvärden. De som kan svara på detta är ju de som bodde i lägenheten, huruvida preparatet fanns eller inte fanns där tidigare.

Faxeholmen besiktar inte lägenheten så noggrant, de kollar endast ytliga skador på vägg,golv osv
Citera
2024-02-13, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grottomtetotte

Jag inspekterar inte min nya lght grundligt, det är ju hyresvärden som gör det innan man flyttar in.
Citera
2024-02-13, 09:49
Medlem
feemaxxxs avatar
Om det var pappan/mamman som tagit med giftet från hemlandet så är det konstigt att man inte hittat det tidigare. Polisen måste ju ha frågat 100 ggr om man har tagit med ngt utomlands, fått något gift/insektsmedel/rengöringsmedel från en bekant osv.

Kanske Mammamonroe har rätt.. ?
Citera
2024-02-13, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccxx
Jag inspekterar inte min nya lght grundligt, det är ju hyresvärden som gör det innan man flyttar in.
Har samma hyresvärd. skulle de finnas något olämpligt i lägenheten så pratar man väl med dem.
Citera
2024-02-13, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammamonroe
Jag tror att förklaringen till vad som hänt är rätt enkel. Någon gång för en rätt lång tid sedan tog familjen med sig ”wheat caps” från t.ex. Eritrea för att kunna behandla t.ex. ris som angripits av insekter. De blir liggande i någon låda, bortglömda. Så flyttar man och när de packar upp sina grejor kommer de fram och de inser att de aldrig kommer att behövas. Istället slänger man dem i toan och går och lägger sig. Kanske spolar man men gasen tränger in via ett avlopp som gått torrt, eller så spolar man inte. Det sannolikaste är nog en ren olyckshändelse.

Du är nog inte långt ifrån sanningen, är också övertygad om att det är en tragisk olyckshändelse.

Tror inte på att det är rester från t.ex. Anticimex som har bekämpat skadedjur, de skulle bli av med sina certifieringar direkt. Man bekämpar t.ex. vägglöss på helt annat sätt i bostäder.
Kan vara hyresvärden som på egen hand fått en briljant idé att slippa betala för en sanering, men även det är enligt mig långsökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in