2024-02-12, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Oryx.

Oryx finns väl inte längre?

Länka så jag får se.

Strv122 är en mycket bra vagn, blir den bortskjuten är jag inte förvånad det är ett prioriterat mål. Vad jag har läst är det väl bara en som är borta samt ett par som behövt reparation, men antar du kommer uppdatera mig nu.

Jag är förvånad över att det fortfarande finns så många CV90 kvar.
2024-02-12, 17:14
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Nej, de drogs tillbaka redan efter några få skärmytslingar eftersom det visade sig att driftsäkerheten var obefintlig och att de därför saknade stridsvärde.
Men alltså seriöst? Du behöver uppdatera dina källor
2024-02-12, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag kan inte ge en källa just nu men jag har sett uppgifter som säger att många Leo MBT står på verkstad för renovering. Inget som är konstigt med detta egentligen för det är ju ett hårt krig. Finns ju en del som hävdar att en MBT är för stor för ett modernt krig och kostar mer än det smakar.

Så är det helt klart.

Just underhåll är en stor del när det gäller stridsvagnar och har alltid varit det. Historiskt är det vanligare att de går sönder av sig själva än att de blir bortskjutna. Denna konflikt är väl egentligen den enda med någorlunda jämna makter som vart i modern tid. Så det kan ju hända att det blir likadant här, när underhåller och logistiken tryter bryter vagnarna ihop av sig själva.
2024-02-12, 17:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Oryx finns väl inte längre?

Länka så jag får se.

Strv122 är en mycket bra vagn, blir den bortskjuten är jag inte förvånad det är ett prioriterat mål. Vad jag har läst är det väl bara en som är borta samt ett par som behövt reparation, men antar du kommer uppdatera mig nu.

Jag är förvånad över att det fortfarande finns så många CV90 kvar.

Det beror på att de få som används agerar taxi 3-4 mil från fronten eftersom de inte är stridsdugliga. Övriga står vid någon verkstad och rostar .
2024-02-12, 18:08
Medlem
Teus avatar
Citat:
Det beror på att de få som används agerar taxi 3-4 mil från fronten eftersom de inte är stridsdugliga. Övriga står vid någon verkstad och rostar .
Ovanstående har du dragit rakt ur ditt eget rövhål och är lika mycket fantasi som önsketänkande från din sida. Att CV90 hålls i reserv är inte för dom inte är stridsdugliga, att dom hålls i reserv är därför det är de bästa IFV Ukraina har och vill inte riskera tills priset är värt det. All analys från Ukraina har lyft CV90 och talar till fordonets fördel.
Senast redigerad av Teu 2024-02-12 kl. 18:11.
2024-02-12, 18:39
Medlem
Citat:

Det du säger är inte sant, vad får dig att tro detta?

Kan du länka till Oryx angående strv122, hittar inte det.
2024-02-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Jag vet inte om ryssarna använder spadar och delar av kylskåp när de anfaller, men ingenting förvånar mig...

Återstår väl att se hur det går i Avdiivka, men än så länge håller försvaret och min gissning är att det svider på båda sidor, men med stor sannolikhet betydligt mer för ryssarna (de är de som anfaller väl förberedda försvarsställningar och det brukar alltid kosta mycket mer än för försvararna).

Vad jag förstått har ukrainarna haft flera år på sig, med att bygga bunkrar med metertjocka betongväggar i just Avidiivka.
Det troligaste är väl därför att ryssarna omringar staden, och därefter försöker svälta ut de inringade ukrainarna.
2024-02-13, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Avdiivka cope på gång.

https://www.youtube.com/shorts/vQEp1IA-S9k
På gång? Det där är vad som har sagt hela tiden, och som givetvis gäller alla mindre städer i Ukraina. Ingen av dem har något särskilt strategiskt värde i det här kriget.

Ryssarna försöker bara inta städer för att det ser bra ut i nyhetsrapporteringen, och ukrainarna försvarar bara städerna för att de från dessa försvarsställningar kan döda extremt många ur den höga koncentrationen ryssar som anfaller.
2024-02-13, 00:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Ett år senare, hur går det? Inte hängt med.
2024-02-13, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
På gång? Det där är vad som har sagt hela tiden, och som givetvis gäller alla mindre städer i Ukraina. Ingen av dem har något särskilt strategiskt värde i det här kriget.

Ryssarna försöker bara inta städer för att det ser bra ut i nyhetsrapporteringen, och ukrainarna försvarar bara städerna för att de från dessa försvarsställningar kan döda extremt många ur den höga koncentrationen ryssar som anfaller.
Jag förstår inte riktigt vad du menar att ryssarna bara intar städer för att det skall se bra ut. I krig intar du städer om du skall erövra områden. Hur annars skall det gå till i att erövra områden? Skall de endast ta områdena runt städerna eller?

Ryssarna tar Avdivka så som de tog Bachmut. Ganska självklart till ett stort pris kan jag tänka mig.

Vart det bär av härnäst får framtiden utvisa.
2024-02-13, 07:57
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jo, och när Kiev faller om någon månad kommer man att påstå att Lviv är Ukrainas egentliga huvudstad.
Vad du har att säga om Kyiv är ingen intresserad av för du har ständigt haft fel.

Detta skrev du två månader in i kriget.
Citat:
Att knäcka motståndsviljan. Att folk väljer fred på vilka villkor som helst.
Frågan nu är om Putin kommer att skicka något riktigt stort mot Kiev nu när alla ryssar verkar ha lämnat. Då kommer han att kunna säga på hemmaplan att det inte var en reträtt utan ett taktiskt tillbakadragande för att skydda egna styrkorna när kärnvapen sätts in.

Detta skrev du i somras.
Citat:
ICBM mot Kiev nu. Befolkningen uppmanas att inte ignorera larmet.

Detta under Ukrainas motoffensiv.
Citat:
Kan man vänta sig att Belarus går in norrifrån mot Kiev också, nu när de sista ukrainska styrkorna finns i sydost? Det är ju öppen gata.

Samt även detta.
Citat:
Och nu verkar Ryssland vara på gång att ta tillbaka Charkiv också. Finns det sedan något mer försvar eller kommer de 100000 att rulla mot Kiev och Lviv?

Du är ett av forumets pajaser och det är tragiskt att du får fortsätta hållas.
2024-02-13, 08:07
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Jag förstår inte riktigt vad du menar att ryssarna bara intar städer för att det skall se bra ut. I krig intar du städer om du skall erövra områden. Hur annars skall det gå till i att erövra områden? Skall de endast ta områdena runt städerna eller?
Hade de studerat lite krigshistoria så kanske det hade varit uppenbart för dem hur svårt det är att inta en stad mot en väl underhållen fiende.

Då är det bättre att passera städerna och istället omringa dem och låta dem falla när de faller.

Det ryssarna gör nu förstår ingen och det enda skälet till sina attacker mot Avdiivka är att de fått order om det uppifrån.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in