Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Nej, men människor brukar generellt ha en friskt förhållande till vad som sägs på nyheterna och man vet vad som är sanning och vad som är exceptionellt. Ditt svammel om propaganda visar snarare det motsatta.
Ena sekunden är jag den yngre generationen och den andra så är jag kvar i Sovjettiden. Hur ska du ha det??
Jo, han säger det nu ja. Men Krim tror jag i varje fall kommer att vara under diskussion länge. Mest troligt är att det blir någon form av autonomi. De vill inte styras av varken Ryssland eller Ukraina skulle jag misstänka.
Att Ryssland och rysk militär främst, lämnar Ukraina och dess intressen i fred.
Att staten Ukraina slutar att existera.
Allting där emellan är förhandling och ingen 100% seger för någon sida.
Vad fan tycker du själv då?
Zelensky har definierat det som
* att all rysk militär lämnar inkluderat Krim.
* alla annekterade områden återlämnas, inkluderat Krim.
Ryssarna har definierat det som
* att Ukraina ska fortsätta vara alliansfritt
* demilitarisering av armén
* denazifiering av armén och statsapparaten
Ukraina är fortfarande alliansfritt och fick inte ens tidtabell från Natomötet i Vilnius
Demilitarisering pågår ju redan för fullt
från båda hållen.
Avnassifiering verkar oklar IMO men det kanske avses Azov et al?
Enligt MacGregor och även andra experter så är inte Kreml intresserade av att annektera västra Ukraina eftersom det bor "fel" folkslag där. Men de kanske vill ha en vänligare regim än vad de har idag - hur de har tänkt greja det vete fan.
Tja inte tror jag Zelensky får ut ryssarna där de bitit sig fast men förhoppningsvis kan det som återstår av det jättelika landområdet från början kunna duga och där kan de reda sig själva utan rysk kultur och rysktalande invånare. Kanske kan bli bra ändå och sedan kan de gå med i EU när de fått ordning på korruptionen. Akilleshälen blir frågan om Odessa. Kiev behöver egna hamnar.